Cordon 2 Postad 18 April , 2017 Har just lagt sista lagret primer på min segelbåt och skulle åka och köpa miljövänlig SilicOne i här i Göteborgstrakten ... men fick tji De två stora båttillbehörsbutikerna hade inget på hyllan. Den ena hade aldrig hört talas om Hempel SilicOne (trots att den finns i deras katolog och på hemsidan) och den andra sa att dom inte hade fått in SilicOne än..."den kommer nog mot sommaren till..." nåja... Någon som vet en butik som har SilicOne hemma på hyllan i närheten av Göteborg? Hinner inte köpa på nätet då det ska målas inom 72 timmar... /M 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 April , 2017 Är det denna du menar http://www.erlandsonsbrygga.se/Search?search=silicOne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 April , 2017 Finns enligt nätkatalog i så fall i Sisjön... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cordon 2 Postad 18 April , 2017 Finns enligt nätkatalog i så fall i Sisjön... Finns bara i teorin, var där idag och frågade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cordon 2 Postad 18 April , 2017 Finns enligt nätkatalog i så fall i Sisjön... Tack i alla fall för att du tittade ...uppskattas! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 19 April , 2017 Om du får tag på färgen skulle det vara väldigt intressant att i höst få höra hur den funkade här på västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 19 April , 2017 Anledningen till att den inte säljs i Göteborg är väl att det är tveksamt om den funkar där..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 19 April , 2017 Anledningen är snarare för att den är ny och dyr. Det är klart att den fungerar. Det kommer växa på den men växtligheten får inte något bra fäste utan är jättelätt att tvätta bort. Det gäller även havstulpaner. När jag köpte SilicOne från Erlandssons så tog de hem den från ett annat varuhus som hade på lager. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 19 April , 2017 Har du kollat på Viking Yachting? Har för mig att jag såg den där, men jag kan ha fel... Tyvärr har dom inte lagerstatus på webben så du får nog ringa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 19 April , 2017 Seasea har enligt hemsidan. https://www.seasea.se/silicone-bottenfärg-svart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 20 April , 2017 Tycker att det är synd att man inte kan köpa en liten burk som räcker till en halv kvadratmeter, då skulle kunna måla på en plastskiva, sänka ner vid bryggan och kolla till hösten. Då kan jag se hur det hade fungerat under en säsong vid min brygga. Annars så liter jag inte på sånt som låter för bra för att vara sant. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 20 April , 2017 SilicOne fungerar som utlovat vad gäller beväxning. Det växer på den men även havstulpaner kan tvättas bort med en svamp. Beväxningen får inget bra fäste. Nackdelarna som jag har upptäckt är att: - den är krånglig att måla på (läs instruktionerna så förstår du) - den är mekaniskt svag. Stöter man emot något så går den sönder. - båten är snorhal vid upptagning. Se till att den lyfts på ett sätt så att sling eller vad som nu används inte kan glida. Vi var väldigt nära att tappa min båt i höstas. - färgen är dyr. Hur skydd och hållbarhet är i det långa loppet vet vi ju ännu ingenting om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 20 April , 2017 Jag är nyfiken på vars du har båten så det funkar, och vad för båt. Så här funkar den där jag har båten, Stockholms södra skärgård samt deplacerande båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 20 April , 2017 Jag har båten i Tyresö men funktionen är ju densamma även om man har båt på västkusten. Det växer visserligen mer men det blir ju lika lätt att tvätta bort. Jag har planande båt så körytan håller sig ren av sig självt. På en deplacerade båt måste man tvätta av beväxningen. Precis som jag måste tvätta utanför körytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 20 April , 2017 Ber om ursäkt; länken föll bort i föregående inlägg, http://sittbrunnen.se/hafsorkestern/1871-giftfritt-funkade Skillnaden mellan ost- och västkust är att de har flera olika arter av havstulpaner, medan vi på ostkusten bara har en som sätter sig i månadsskiftet juli-augusti, vilket gör det lättare för oss att tvätta bort dem innan de fastnar ordentligt. Jag säger därför igen - jag är inte alls säker på att färgen funkar bra på västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 20 April , 2017 Från SilicOne petar man bort en helt fullvuxen havstulpan med ett finger. De sitter inte alls fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 20 April , 2017 Seasea har enligt hemsidan. https://www.seasea.se/silicone-bottenfärg-svart Seasea har: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser