Kenneth_S 136 Postad 18 April , 2017 Eller liknande saker...? Dags att börja med storebåten, och rengöring av den... Grejen är den att vid utsläppet för manuella länspumpen, så är det liksom ingrott oljesmuts i plasten/gelcoaten. Jag har tänkt att använda oxalsyra, men när jag googlat lite så tar oxalen "bara" oxideringar i plasten och att oljesmuts tas bort med mineralolja - Bl a petroleum. När jag tänker på petroleum så tänker jag bensin... Eller lacknafta, t-röd, tändvätska... Men att använda det på plasten känns sådär... Vad tror ni kunniga? Använda oxalsyra ändå? Eller något av de jag ovan skrev? Eller annat...? Ser fram mot tips och svar :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 18 April , 2017 aceton kan nog göra susen. //B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 April , 2017 aceton kan nog göra susen. //B Ingen risk med att plasten löser upp sig...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 18 April , 2017 Börja med vanlig kallavfettning (eller fotogen/diesel) och se hur mycket du får bort. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alicia1 44 Postad 18 April , 2017 jag hade fula skrapmärken på skrovet efter fendrarna och "min" båt meck sa att aceton tar bort dom flesta "smutsen" på plats . Börja med lite svagt på trassel och ta rubbing/vax efter. //B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 18 April , 2017 Prova med grönsåpa eller Yes först innan du går på med något pertoleumbaserat. Då kan du prova med lacknafta. Aceton, om det får ligga på ytan en längre stund löser upp ytterskiktet av gelcoaten. Men det tar lång stund innan det sker. Speciellt på en äldre genomhärdad plast. Det kan dock matta ner en färgad gelcoat så den blir flammig. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 April , 2017 Tackar för tips. Jag börjar med aceton. Hjälper inte det så går jag vidare med såpa eller yes. Hjälper inte heller det så blir det fotogen eller diesel... Nåt av dem hjälper förhoppningsvis. Jag har allt av detta hemma. Tackar så mycket :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 18 April , 2017 just aceton har du ju störst risk med. Alkaliskt löses fett. Petroleum, (typ kallavfettning,) alkohol löser åxå fett utan att skada plasten. Syra löser oxid, kalk, mineral. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 19 April , 2017 Jag brukar ta bort fläckar med aceton som inte vanlig cleaner eller lacknafta ror på. Ingen fara att gelcoaten löser upp sig om du bara gnuggar en liten stund på fläcken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 April , 2017 Finns en del blandninfar av olika glykol.. och annan alkohol.. som marknadsförs främst som klotterborttagningsmedel. Dessa är mycket effektiva att göra rent gelcoat med utan att skada coaten. Används ofta vid slutstädning.. leveransstädning vid lev av ny båt. Löser åxå olja och fett. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 19 April , 2017 Kan aceton verkligen skada gelcoat? Gelcoat är ju plast och aceton förvaras ju i plastflaskor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 April , 2017 Kan aceton verkligen skada gelcoat? Gelcoat är ju plast och aceton förvaras ju i plastflaskor. Där har du en poäng... Inte en tanke på det faktiskt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 April , 2017 Kan aceton verkligen skada gelcoat? Gelcoat är ju plast och aceton förvaras ju i plastflaskor. Där har du en poäng... Inte en tanke på det faktiskt Gelcoat är inte polyethen elle polypropylen.. vilka tål de flesta lösningsmedel väldigt bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 April , 2017 Kan aceton verkligen skada gelcoat? Gelcoat är ju plast och aceton förvaras ju i plastflaskor. Där har du en poäng... Inte en tanke på det faktiskt Gelcoat är inte polyethen elle polypropylen.. vilka tål de flesta lösningsmedel väldigt bra. Aha, då blev det klarlagt Tackar för info tummenupp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 April , 2017 Problemet löst :) Min underbara och rådiga fru kom på att jag på båtmässan i år, köpt ett universalmedel mot just de fläckarna och märkena... Var ute vid båten nu ikväll och testade, det gick alldeles kanonbra :) Äntligen en onödigt nödvändig pryttel inköpt på mässan, som -förutom diamantvax- faktiskt fungerar :) Tack ni alla som kommit med tips och svar i denna tråd, tummar upp till er :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser