mikaojje 57 Postad 18 April , 2017 Hej Har köpt ny båt och upptäckte häromdagen att jag har ett så kallat "volvo penta active corrosion system" Dock låser ingen av dioderna, varken grön eller röd. Har mätt så att ström kommer fram till enheten. (sitter kopplad direkt mot förbrukningsbatteriet) Nu ligger båten i vattnet och kan inte felsöka mer än så tror jag? Någon som har några erfarenheter från dessa? Bör jag koppla ifrån den? Eller kanske gör den sitt jobb utan att den lyser grönt? Vad är mest troligt fel? MVH Mikaojje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 18 April , 2017 Har inget svar men tycker att namnet på produkten / systemet är intressant. Borde det inte heta Active Anti-corrosion System? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 18 April , 2017 Du har delvis rätt, det heter active corrosion protection system, vilket jag ser nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 18 April , 2017 Hej! Bifogar dokument på den, vet inte om det är exakt den du har!! Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se Active-Corrosion-Installation-Instructions.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 18 April , 2017 Stort tack! Det ser ungefär likadant ut. Om ingen LED är tänd får inte enheten någon ström. Sök efter följande orsaker. G. Urladdat eller dåligt laddat batteri. - Check H. Lösa eller korroderade anslutningar på styrenheten eller batteriet. - Check I. Utlöst säkring. - Check J. Trasig anod eller referensgivare. Frågan är då om jag inte skall koppla bort och titta på det inför nästa säsong? Tänker att de kanske skapar strömmar istället för att motverka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser