Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
geena82

kokande batterier

Rekommendera Poster

Mina batterier hade kokat tydligen kokat till upptagningen i höstas. Har en 45w  solsell plus regulator Max power. Kan det vara regulatorn som lagt av?  om inte vad kan felet vara? Själv väldigt okunnig på området som synes!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max Power är kända för att lämna för hög spänning men det är tveksamt om det räcker för att koka batterierna. Det är nog ändå bra att byta ut Max Powern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 2*115Ah som jag skötte exemplariskt, aldrig urdragna över 50%, ytterst sällan jag låg under 60% batterikapacitet. Efter 3säsonger buktade dom ut som ägg... Hade MaxPower som låg o kötta på med ~14.2V konstant även på vintern... 

 

Nya båten köpte jag INTE en Maxpower utan en Victronic med mer modest floatspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att de kan fortsätta att sälja den regulator. Är de tydligt dokumenterat från tillverkaren att den ger skadligt hög spänning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att de kan fortsätta att sälja den regulator. Är de tydligt dokumenterat från tillverkaren att den ger skadligt hög spänning?

 

Ja, det står i manualen, se bild.

Märkligt att de fortsätter att sälja bet jag inte. Det verkar finnas ett antal företag som tycker det är ok att blålura just båtägare. Teakbehandling och rengöringsmedel framförallt. Produkter som kostar hälften om de säljs på den icke marina marknaden. Eller titta på reservdelar hos Volvo.

Det positiva är at vi tydligen anses ha gott om pengar ;)

 

Vi några tillfällen har jag ställt frågan varför man har valt en så hög spänning men aldrig fått något svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du missade att lägga till bilden.

 

 

Märkligt att de kan fortsätta att sälja den regulator. Är de tydligt dokumenterat från tillverkaren att den ger skadligt hög spänning?

Ja, det står i manualen, se bild.

Märkligt att de fortsätter att sälja bet jag inte. Det verkar finnas ett antal företag som tycker det är ok att blålura just båtägare. Teakbehandling och rengöringsmedel framförallt. Produkter som kostar hälften om de säljs på den icke marina marknaden. Eller titta på reservdelar hos Volvo.

Det positiva är at vi tydligen anses ha gott om pengar ;)

 

Vi några tillfällen har jag ställt frågan varför man har valt en så hög spänning men aldrig fått något svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då, du bara ser dåligt ;)

 

post-80529-0-91094000-1492708638.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då, du bara ser dåligt ;)

 

maxpower.png

Det finns en omkopplare för val av batterityp på Maxpowen, står den i rätt läge? Normalt står den i "Öppet batteri"

 

Ni som har laddat sönder batterierna; vad är det för typ och är detta omkopplat? Anledningen till att jag undrar är för att jag har en MaxPower sedan flera år och batterierna (vanliga Bly-Syra, två 65A) verkar rätt opåverkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sen blev jag tipsade om en kille som skrivit om MaxPower problem på ett husbilsform. Det som stod där stämde, för hög floatspänning. När jag och några andra började skriva om problemet på båtforum så blev det ett himla liv, vid hade trampat på deras lilla älskling, MaxPower.

Men under åren har den ena efter den andra slängt ut MaxPower när deras batterier tagit slut i förtid.

 

Sen finns det alltid några som klarar sig undan problem, vilket kan bero på flera saker typ att de bara använder solcellsladdning några månader per år.

 

MaxPower har fortfarande ett gott ryckte. Oförtjänt kan tyckas men de var tidigt ute med en MPPT-regulator. Idag är MaxPower ganska dyr i förhållande till vad man får. Men de går att sälja till bra pris så det kan vara värt att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar därför hur många som bytt batterier från bly-syra och inte noterat omkopplaren, är det orsaken till problemen?

 

Det är säkert många. GEL/AGM är känsligare på den punkten. Men den höga spänningen är för hög även för våta batterier, fråga batteritillverkarna. Batterier är olika och en del klarar sig även om de misshandlas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om "älskling" - jag försöker förstå varför mina batterier är opåverkade, medan andras kokar. Mina solpaneler är permanent anslutna, men ger såklart väldigt lite under den vita presenningen vintertid.
Undrar därför hur många som bytt batterier från bly-syra och inte noterat omkopplaren, är det orsaken till problemen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte in det största AGM batteriet som Biltema har i min Jeep (diesel) och det höll i ca 1 år, det är även det batteri som Biltema säger skall sitta 6 min bil. Spänningen ut från generatorn på Jeepen regleras av fordonsdatorn och den ligger normalt på 14,6-14,7 volt utom kanske efter kallstart där glödningen tagit en del samt värmeelementen i ventilationen, stol och bakrutevärmen tar en del men även då lägger sig spänningen inte under 14,5 volt.

Antar att det är den höga spänningen som förstört batteriet? Satte i AGM för jag har en kompressorkylbox som står på på sommaren ibland under transporter och att det batteriet skulle klara dessa urladdningar bättre än ett rent startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo AGM är känsligare men jag tycker nog batteriet borde hållit bättre. Men det är nog så att bilen inte är konstruerad för AGM batterier, man har optimerat laddningen för våta batterier.

Det kan gå att lösa med en DC/DC-omvandlare för laddningen.

 

I min skåpbil satte jag in ett extrabatteri för kylboxen. Laddningen av detta sköts av en solcellsregulator som även stänger av kylboxen om spänningen blir för låg. Solcellsregulatorn matas från det vanliga batteriet via en DC/DC omvandlare som höjer spänningen så att solcellsregulatorn kan jobba.

Tanken på en 50W solpanel på taket har även föresvävat mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...