Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Promod

Ipad på instrumentpanel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Behöver lite hjälp i mina funderingar om hur jag skall lösa placeringen av läsplattan på instrumentpanelen. 

Har ett ypperlig plats där en stereo suttit tidigare och lämnat ett hål, så nu vill jag:

1. Täck hålet efter stereon på ett snyggt sätt.

2. Kunna sätta dit ipaden på ett enkelt sätt så att den hamnar nära an mot panelen

Ipaden har jag i ett LifeProof-skal och mina tankar hittills har varit att sätta för någon tillskuren tunn (2-6 mm) skiva i teak, färgad plexi eller nåt annat lämpligt material.

Hur jag sedan kan få ett bra fäste för ipaden är jag osäker på, en list i ovan- och underkant, kardborre, knappar, specialfästen etc. Den skall ju vara enkel att ta loss och sätta tillbaka.

Bifogar en bild där pappersarket motsvarar storleken på ipaden inkl. skal, hålet efter stereon syns i ovankant.

Tack på förhand.

post-110071-0-68225700-1492500702.jpg

Redigerad av Promod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det kanske funka med kardborretape på baksidan av Ipad-fodralet samt på panelen?

Tänk i så fall på att sätta den icke krok och hullingförsedda delen på fodralet så den inte fastnar i kläder och andra textilier.

Magnetlister kan ju funka också, men tänk på anståndet till kompassen.

Sugkoppar från zoo-buikens akvarieavdelning kanske kan vara en annan lösning?

Två U-profiler av teak kanske kan funka att ställa ned paddan i?

Min padda fick en gång ett sådant där stänksäkert eller vattentätt fodral, i dess fäste monterade jag en sådan där "glasmästarsugkopp" som man kunde sätta fast på insidan av en vindruta, kanske en klumpig lösning, men den fungerade bra.

..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det kanske funka med kardborretape på baksidan av Ipad-fodralet samt på panelen?

Tänk i så fall på att sätta den icke krok och hullingförsedda delen på fodralet så den inte fastnar i kläder och andra textilier.

Magnetlister kan ju funka också, men tänk på anståndet till kompassen.

Sugkoppar från zoo-buikens akvarieavdelning kanske kan vara en annan lösning?

Två U-profiler av teak kanske kan funka att ställa ned paddan i?

Min padda fick en gång ett sådant där stänksäkert eller vattentätt fodral, i dess fäste monterade jag en sådan där "glasmästarsugkopp" som man kunde sätta fast på insidan av en vindruta, kanske en klumpig lösning, men den fungerade bra.

..

Tack för mycket bra tips, det där med kardborren hade jag säkert kunnat gjort bort mig på även om det låter så självklart när du beskriver det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skrivit det tidigare, men gillar egentligen inte den självhäftande kardborretapen, det fastnar en massa ludd i själva kardborredelen, dessutom brukar "klistret" -adesiven, i tapen vara mindre bra.

Men exempelvis Biltemas billiga tape på en stor rulle går ju att byta ut inför varje säsong, så det kanske är en bra eller halvbra lösning ändå.

Ja känn med fingret över "kardborreytorna" den hårda litet vassa delen är den med krokar och hullingar.

Jag har satt fast en liten "vägnavigator" visserligen en Garmin....med kardborreband i en gammal bil med plastkaross. Problemet var till att börja med att kardborren hade bättre häftförmåga än tapen....

Men efter tvätt med isopropanolalkohol (=bromsskiverengöring) blev det bättre, dock inte helt jättebra.

..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter enklare att ställa plattan i en liten list och säkra överkanten mha något gångjärnsförsett eller tom bara ett band över överkanten på plattan...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min iPad på dass(!) siter med dessa fästen, kan fungera i båten.

http://www.ebay.com/itm/New-iPad-iPad-1-iPad-2-iPad-3-Wall-Mount-by-Dockem-damage-free-black-/321028948422?hash=item4abed101c6:g:uZYAAOSwt7pXMepi

Sen finns ju fästen avsedda för baksätet i bilen, har ett sådant i förpiken.

http://www.ebay.com/itm/Adjustable-Car-Seat-Back-Mount-Cradle-Holder-Stand-for-iPad-2-Tablet-PC-GPS-CN-/142258363602?hash=item211f425cd2:g:2g4AAOSwyQtVo3z0

sök på eBay "ipad wall mounting" eller "ipad car mounting" - det finns mängder.

iPhonebutiken har en del hållare: https://www.iphonebutiken.se

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...