Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
frujohansson

Skiljerelä och avsäkring!

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga på el.sidan!! Har donat med elen och förnyat en del. Nu ska det dit ett BlueSea skiljrelä och jag undrar om deras rekommendation att säkra av plus-sidorna är värt att ta fasta på? Är det väldigt viktigt eller bara kanske lite onödigt? Relet är för 65A och det tror jag aldrig kommer ut från den gen jag har. Det blir ju så mycket extra kopplande med dessa säkringar. Men men är det bäst så..tackar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte reläet du skall skydda med säkring, det är kabeln, om det blir kortis är ju inte en kabelbrand särskillt trevligt.

Å andra sidan lär ju generatorn pajja om den inte röner något motstånd under laddningen, om då säkringen gått sönder av annan anledning.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, kul att du vill svara. Men hm är det inte reläet som ska skyddas mot för hög ström??Kablarna som följer med är ju kraftiga (25kvmm) och ska tåla då minst det detta. Och som sagt jag tror inte min 60 A Valeo ger så pass. Kör ju bara låg varv på den, max 1800rpm. Men visst kabel os vill man inte ha ute på fjärden ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror du batteriet kan ge i ström...........? ;-) ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å andra sidan lär ju generatorn pajja om den inte röner något motstånd under laddningen, om då säkringen gått sönder av annan anledning.

Sant. Men gäller det även moderna generatorer? Förr tålde dioderna typ 40V. Idag kan man knappt hitta en diod som tål mindre än 600V. Någon som provat? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, nu vet jag inte hur BlueSea skiljrelä är uppbyggd, men vi har sett mer avancerade typer dyka upp som förutom dioderna även har annan elektronik i sig. De som jag har sett av den typen skulle alltid avsäkras, så har tillverkaren en rekommendation på detta så tycker jag att du ska följa den.

Dessutom anser jag (min personliga uppfattning) att man ska vara mycket restriktiv med anslutningar mot batteriets plus pol som inte är avsäkrade av de anledningar som har nämnts av andra här innan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kanske skriver om olika saker?

För mig är ett skiljerelä ett relä som kopplar ihop båtens batteribanker och skiljer dem åt då generaton slutar att ladda.

Om det är så att detta skiljerelä har en inbyggd elektronik med separat försörjning skall ju den avsäkras enligt tillverkarens rekommendationer.

De skiljerelän jag känner till har inte sådan anslutning utan bara "ingång", "utgång" samt klen minuskabel (som iofs kan avsäkras..)

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vi pratar om samma sak. Den jag såg arbetade lite annorlunda så att du inte fick det tappen av volt spänning som du normalt får över en diod.

Redigerad av marhag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...