Georg_Ohm 4 831 Postad 17 April , 2017 (redigerade) Nu är det snart dags för sjösättning. Jag har nu använd "nya" båten i en och en halv säsong. Första vintern på villatomten, så då fixade jag till en himla massa småsaker... ja några små, andra större. Vindrutetorkare, det fanns bara en i mitten. Biltemas som målades vita, samt Seaseas armar, armarna känns sladdriga, kan tankas att jag byter ut dessa. VHF-radion flyttades till styrplatsen, och vindrutetorkarnas panel hamnade inunder denna. En solcellsdriven ventilator ersatt en en kopia på "elektroluxventil" som satt i taket. En ring av mahogny har tillverkas, men lacken var inte torr då bilden togs. -- Redigerad 17 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 April , 2017 (redigerade) Här är ungeför en tredjedel av elcentralen. Landström och relän för någorlunda suynkronisering av vindrutetorkarna. Biltemareläerna är klart överdimensionerade, men jag tog tillvara dessa då jag hjäpte en kompis att renovera elsystemet i en före detta rallybil. Det gapar tomt intill jordfelsbrytaren, här kommer det strax in en ny automatsäkring, till nästa säsong blir det fler automatsärkringar till olika förbrukare ombord. Timern är bara tillfällig, den slår på batteriladdarna några timmar varje dygn. -- Redigerad 17 April , 2017 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 April , 2017 Zipwake installerades, inte speciellt svårt, men en del pyssel då akterspegeln var lätt konkav. Jag tillverkade mellanlägg som slipades till rätt profil. Litet kompromiss då det gällde monteringen av centralenheten, hela jäkla instrumentpanelen består i ett gytter av olika instrument och strömbrytare samt displayen till navigationsutrustningen. Dessutom fel vinkel, man kan inte läsa av instrumenten annat än man böjer sig framåt över dem. Kommer att göras om någon gång, kanske nästa vinter. Jag tyckte det kändes logiskt att placera drevtrimmets knappsats bredvid Zipwaken. Nu funkar också drevrtimmet, fick dra nya kablar från givaren och framåt till indikationsinstrumentet. .. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 April , 2017 Bättre bild på VHF och vindrutetorkarpanelen. En bit aluminiumplåt med svart konstläder, vinyl, på. Vecken under skruvskallarna är nu justerade, man skall ha en bricka under skuvskallarna för att undvika sådant. Vridströmställare, original Roca, nott och två hastigheter, en gummiklädd strömbrytare till torkarautomatik, samt en till framtida spolning. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 April , 2017 Inverter eller växeriktare installerades, den låg ändå hemma till ingen nytta. Den är kopplat till ett dubbelt elluttag med lock. Landströmmen är kopplad till ett likadant elluttag, funderade först med någon form av omkopplare och bara en uppsättning elluttag, men det blev för komplicerat, och kanske inte lika elsäkert. Vid elluttagen finns det en strömbrytare till invertern, samt en grön glimmerlampa som lyser då man har landström. En förhatlig antennsplitter sattes upp ordentligt, samt en ordentligt regulator till den nya solcellspanelerna. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 April , 2017 Ytterligare en del av elcentralen. Köp aldig en båt som tidigare ägts av två elektriker! är visserligen själv el-och teletekniker, men inte längre yrkesverksam i det yrket. Tro det eller ej, men här har jag sanerat ordentligt, har klippt bort och rappat ur en himla massa kablar, men här tog energin slut. ... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 April , 2017 Här är montaget av interceptorerna klart. På bilden bara grundmålat, senare biltemas svarta bottenfärg som jag använt i flera år. Det finns två givare till lod och logg, en på var sida om drevet, dessa fick flyttas kritiskt nära drevet. Tur det fanns kabel innan för akterspeglen så att det räckte. .. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 April , 2017 Det var en del kondens under madrasserna i förruffen. Jag köpte det tjockare liggunderlaget på Jula och en burk kontaktlim. Skar till och limmade på detta (utomhus, så de allra flesta hjärncellerna klarade sig). Har även tillverkat en mellanläggsskiva av nån stavlimmad ek, en spillbit från en överbliven skiva till köksbänk. Det var inte direkt en liksidig triangel här, varvid det var en del mallande med smygvinkeln. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 17 April , 2017 Kul att läsa! Jag har själv båten på tomten och drar ihång alla möjliga "små" projekt som på något vis alltid tar mer tid (och pengar) än planerat. Bygger nu en urinseparerande toa, billigt och verkar bli bra. Byter ratt, flyttar instrument, ljudisolerar motorrum, klär om skjutluckor mm... Vad har du för båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 April , 2017 "Bygger nu en urinseparerande toa, billigt och verkar bli bra." Skitkul, berätta mera! Jag var inne på det men så klappade den vanliga toan ihop så jag köpte en eltoa för att kunna segla hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 17 April , 2017 (redigerade) Jag har köpt en urinseparerande insats från Separett med tillhörande sittring och kock för 500 kr på byggvaruhus. Byggde en låda med löstagbart lock 40×40×40 cm i plywood. Hink under det bakre hålet, slang från urinskålen till 12-litersdunk under durken. Datorfläkt 0.06 A ventilerar lådan till båtens utsida via slang och bidrar till att torka det fasta. Finns massor av bra gds-tips på engelskspråkiga hemsidor. T ex denna: http://www.we-pee.com/plans-for-building-a-compost-toilet-box/ Edit: rätt länk Redigerad 17 April , 2017 av jmwa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 April , 2017 Kul, jag tittade också Separetts sittring. Hade tänkt plasta upp en anpassad låda. Urin till 12 lit Biltema dunk men möjlighet att pumpa över urinen till båtens gamla tank. Eller snarare vakuumsuga urinen till huvudtanken. Bra länk som visar hur enkelt man kan göra en toalett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 17 April , 2017 Jag köper 3-4 dunkar så klarar jag mig länge... Kommr att måla lådan med vit 2-komponentsfärg för enkel rengöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 18 April , 2017 Jag bytte toan inför förra säsongen, sedvanlig eltoalett, med den mindre sittringen. Den förra (som nu är till salu) är en Jabsco/Par manuell med den större sittringen, men det blev för trångt inne på toan med denna. Båten är en Triton 29. Hyttbåt, påminner i utseende litet om Targor, Nordstar, Sargo med fler, men till skillnad från Targor har den en förruff. Nu tillkommer det ett övervakningsinstrument för båtens samtliga fem tankar, suck en massa kabeldragning igen... Så skall alla madrasser och dynor och mattor in, liksom personliga prylar som flytvästar och regnkläder... Motorn skall provstartas och tankarna fyllas. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 April , 2017 På tal om "solcellsdriven ventilator". Jag köpte en sådan här solpanel, 5W och 110kr. Storlek 220 x 200 mm. Just nu ligger den på altanen och matar en fläkt inne. Tanken är att montera i båten där fläkten ska trycka in luft. Enkelt, billigt och effektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 19 April , 2017 Vad byggde Du mellanläggen till Zipwake av? Trä, metall, plast...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 19 April , 2017 Vad byggde Du mellanläggen till Zipwake av? Trä, metall, plast...?Vet inte om jag vågar berätta det...Slakteriskärbräda av vit fet plast som jag fick gratis. Den skruvades fast över den konvexa ytan med sikas montagelim emellan, limmet fäste väl egentligen inte, bara fixerade. Sedan bearbetades den med diverse slipmaskiner, varav vinkelslipen med sandpapperskiva var bäst, så att utsidan blev rak. Det var ju inte någon gång tillräckligt många plusgrader för plastjobb. Interceptorenas skruvar är sedan genomgående in i skrovet. Sjösättning i morgon, hoppas att såväl nya hål som gamla hål är täta. Motorn provstartad, turbon igångsnurrad (förra året hade den fastnat under vintern) drevoljan kollad, madrasser, sängkläder och flytvästar på plats. Förtöjningsgods och fendrar på plats. Det blir ingen nattfrost enligt SMHI men frostvakten går ändå för fullt, vinterglukolen är ju utspolad. Vattentankarna fylls på vid hemmabryggan. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 19 April , 2017 Har Du gjort hållfasthetsberäkning på Din akterspegel. Båten är väl CE-märkt? Skämt åsido, jag är inne på samma linje men tänker nog lägga en liten stund på att hitta någon leverantör av plastskiva med tjocklek cirka 50 mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 19 April , 2017 Ja den är märkt av en Curt Eriksson. Nej, jag glömde inte att kolla impellern, den byttes senast i juli förra året, och det var minsann inte för tidigt, den hade en massa sprickor. Alla drivremmarna och dess spänning kollades också. Olja och luftfilter byttes i september, bränslefiltret sparas till något senare i vår, då det går att köra en del och om behov skulle uppkomma, avlufta bränslesystemet. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 19 April , 2017 Det var en del kondens under madrasserna i förruffen. Jag köpte det tjockare liggunderlaget på Jula och en burk kontaktlim. Skar till och limmade på detta (utomhus, så de allra flesta hjärncellerna klarade sig). Har även tillverkat en mellanläggsskiva av nån stavlimmad ek, en spillbit från en överbliven skiva till köksbänk. Det var inte direkt en liksidig triangel här, varvid det var en del mallande med smygvinkeln. .. Snyggt jobbat herr ohm, kul och intressant läsning. // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 April , 2017 Tack Peter/Kossor! Här är en bild på den nya panelen vid bordet, display för solcellsladdningen, NASA BM-1. Eluttag för usb och vanlig cg-kontakt, enkel stereo med minneskort och usb, samt ytterligere ett tudelat usb-uttag. .. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 April , 2017 Här är ellutagen för hushållsel, det översta är direktkopplat till landströmmen, det nedre är kopplat till invertern, växelriktaren. Lilla svarta lådan högst upp är en "fjärrkontroll" till växelriktaren, blandka fina tryckknappen med dubbeltryck kopplades som "on" då den är uttryckt, och "off" i intryckt läge, blå lysdiodsbelysning. Gröna glimmerlampan indikerar att landströmmen är inkopplad. Bra att ha då det händer att det antingen utlösat säkringar i elluttagen i hamnarna, eller att man själv har glappkontakt nånstans. Lådan med blanka kästeömbrytaren kommer från Kjell & Co, men man kan säkert köpa dessa komponenter mycket billigare på Aliexpress eller Ebay... ja även på svenska Tradera... (Så har jag sagt detta själv denna gången).. .. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 April , 2017 (redigerade) "Paint it Black" Var det måhända Rolling Stones som hade en hit med den låten? Iallfall har jag de senaste åren "målat" med Biltemas svarta västkustbottenfärg. "Måla" är väl ett uttryck som har ner konstnärlig betydelse, här på båtens botten är det pålagt några lager färg, med roller på halvlångt skaft. Inget skönmåleri precis. Interceptorer och givare för en omgång med utspädd färg. Redigerad 20 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 April , 2017 Ja botten upp.... Forumet verkar vara allmänt struligt just nu. Vänd på era bildskärmar! Blir ju inte så himla bra med läsplattorna... Att ha båten på villatomten är praktiskt, om man har stor tomt, det har inte jag, mer av en kolonilotts storlek, mitt inne i stan... Lika spännande var gång Christer kommer med den jättestora fyraxliga Scanian. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 April , 2017 Nytt försök, nu har jag vänt på bilden i datorn... Alla som sett disneyfilmen om den lilla sjöjungfrun förstår kopplingen mellan båttypens namn och egennamnet. .. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 20 April , 2017 Nytt försök, nu har jag vänt på bilden i datorn... Alla som sett disneyfilmen om den lilla sjöjungfrun förstår kopplingen mellan båttypens namn och egennamnet. .. Snygg båt håller med namn och stil på båten harmoniserar med varandra . Kanske missat detta men herr Ohm har väl aldrig varit elektriker? Snygg installation just elektriker brukar vara förtjusta i eluttag och lampor, nåt jag brukar va lite avis på, för just uttag är det alltid brist på, både vad gäller usb samt 240. Har två tonåringar med datorer mobiler och läsplattor, att få ladda sin egen mobil är en ynnest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 20 April , 2017 (redigerade) Snygg båt! Särskilt när jag förstod att balkongen i bakgrunden inte var en gigantisk flybridge... Inspirerande att du delar med sig av dina småfix, med mycket bilder! Redigerad 20 April , 2017 av jmwa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 April , 2017 Jag har haft flera olika jobb inom flera olika områden. El- och teletekniker är ett av dessa. Nu inom en helt annan bransch. Nu ligger iallafall båten i sjön. Har kört omkring 2 M och Zipwake funkar väldigt bra och båten är tät. Himla tur eftersom den elektriska länspumpen inte startade då jag sölade tull det eftersom jag hade glömt stänga vv-beredarens säkerhetsventil... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 April , 2017 Ja det är en någorlunda nyrenoverad balkong, det var svår röta i bjälklaget, bjälkar som sträckte sig långt in under golvet i sovrummet... Båtar kortare än 40 fot med flybridge har aldrig tilltalat mig designmässigt. Men det kanske är bra med sådan även på mindre båtar? Det finns en extra och upphöjd styrplats bakom hytten, förra säsongen användes det två gånger, även om det var bra väder drog det kallt om benen, och det blev besvärande solreflexer i jagarskärmen. Ja så ser man inte förskeppet från denna styrplats. Och de det är tre trappsteg dit är den inte heller så användbar vid tilläggning. Senare Tritonar levererades utan denna yttre styrplats och fick större salong istället. Nu är ju hyttbåtarna mer accepterade och det får man väl tacka Targa för som var föregångare med detta koncept. Tja om man gillar designen hos yrkesbåtar, glass- och korvkiosker med negativa rutor så visst är båten snygg! Men i första hand ville vi ha en båt utan fladdrande kapellväv, som man kunde röra sig säkert ombord på, som man kan lätt gå iland från eller kliva ombord på. Där barnbarn och hund kan vistas utan att riskera att ramla i vattnet dagligen. Sedan blir ju innerutrymmerna lidande av det nedsänkta däcket. Vi hade tittat på en och annan Viknes också, men dessa har ett mer traditionellt däck med delvis smala gångytor och trappsteg, däremot mer innerutrymmen. Jo jag delar gärna med mig av små "uppfinningar" jag gjort om jag tror de kan vara till nytta för någon annan. Men det finns finurliga lösningar som aldrig fungerade ombord, en skyddande låda för en laptop, som mer liknade ett akvarium... En dyr och väldigt finurlig ihovikbar landgång till hunden, som hunden aldrig förstod sig på, hon tog istället ett stort skutt ombord, eller i land... Man jag har ännu inte uppfunnit en automatisk klädborstningsmaskin, motoriserade rullskridskor, hajliknande miniubåt, antabusliknande läkemedel med permanent effekt, atomdriven rymdraket eller ultraljudsmassförstörelsevapen. Det har redan en annan seriell uppfinnare gjort. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser