Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
benny_b

Val av Foldingpropeller

Rekommendera Poster

Hallå  forum!

En båtgranne kom förbi och erbjöd sig en 3-bladig folding propeller. 

Jag har en 2-bladig som sitter och undrar nu om det finns något som hindrar att byta?

Det sitter en volvo penta MD7A med s-drev. Kan man bara byta eller vad ska man tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern skall ha rätt diameter och stigning för att fungera ihop med den utväxling och antal hästkrafter din motor har. Om propellern suttit på en liknande båt med likadan motor funkar det säkert, tveksamt annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern skall ha rätt diameter och stigning för att fungera ihop med den utväxling och antal hästkrafter din motor har. Om propellern suttit på en liknande båt med likadan motor funkar det säkert, tveksamt annars.

Finns det någon tabell mm man kan kolla om de passar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon tabell mm man kan kolla om de passar?

Snarare en formel tror jag - men börja med att fråga båtgrannen vad det var för motor och för båt som propellern suttit på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad var det för märke på propellern? Vissa tillverkare har reference tabeller på nätet.

En fingervis ifall det är lönt är styrkan på din motor. Pratade med en representant för flexofold för något år sedan då jag började titta på ny motor och hans uppfattning var att man inte skulle bry sig om propellrar med mer än två blad ifall man inte hade en motor med mer än 20Hp. De var för svaga för att fungera optimalt och du fick bättre resultat med en två blads propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...