Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Rolle85

Mercury hastighetsmätare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en mercury från 2002 på 125hk. Jag undrar om denna hastighetsmätare passar min motor och isåfall vilket kablage jag behöver köpa till för att koppla på motorn? 

I dagsläget verkar kabeln till motorn sitta där men slangen är typ bara 2 dm sen är den avklippt ?

Måste jag dra helt ny slang fram till reglaget från motorn då? Var hittar man denna slang?

post-92495-0-00636800-1492259456.jpg

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill inte ha med Knop i stället för MPH?

Jag har själv en sådan och den passar ju bra in med övriga mätare, då de är ur samma serie. Min köpte jag begad på blocket för småsummor. De tenderar att dyka upp ibland om man har koll. De är dock inte jätte dyra nya heller. Köpte en matchande vattentrycksmätare och vart förvånad över det vettiga priset. Det är iof min allmänna känsla när det kommer delar till Mercury. QS är inte dyrt om man jämför med Yamaha som jag körde tidigare. Där behövde man dock typ aldrig köpa nya delar, så det är väl kanske dött lopp:P

Installationen är som på vilken trycklogg som helst. Den skall ha slang hela vägen bak och det finns nog universalövergångar till befintlig slang. På min sitter den upprullad under kåpan(vet dock inte hur lång den är). Jag valde dock att inte koppla in min när jag ändå har plottern precis bredvid som visar exakt fart. Det får dock sitta kvar för att fylla ut hålet i panelen:)

Elmässigt är Mercury tokenkla på instrument, då du drar kablar till plintarna på varvräknaren så lirar allt som det ska sedan. Detta gäller dock BARA instrument. Man kan inte plocka ut större mängder med ström ur den kopplingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Passande slang kan du köpa på Biltema för en spottstyver. 

Fast själv utrangerade jag tryckloggen och köpte en GPS logg istället. Den funkar även i låga hastigheter.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej, nån som vet var man kan köpa instrumentet i knop? Ska den också matas med ström (plus och minus samt tryckloggskabel)??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plus och minus är enbart för belysning. Du köper lättast instrumentet hos en Mercury åf som tar in från Quicksilvers katalog. I Stockholm brukar jag handla av Båtaccenten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle detta instrument från biltema fungera?

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Matinstrument/Knopmatare-2000037263/

Måste man koppla instrumentet till ström om man inte är intresserad av att ha det belyst? Om man bara drar tryckslangen till instrumentet, räcker det?

Vad gäller tryckslangen så kan man köpa följande:

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Matinstrument/Pitot-Kit-2000037267/

Vad är det för hållare som ingår? Ska den monteras i vattnet? Jag trodde man drog slang fram till motorn där det finns en ingång? Hur hittar man en skarvgrej så att jag kan skarva ihop slangen med slangen som redan sitter på motorn ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt en QuickSilver mätare i min gamla ryds med en 90 hk Yamaha från -88. Där drog jag slang från biltema, från en slang satt på motorn. Satt ett skarvkoppling som var igengjuten på slangen som kom från motorn. Knipsade av yttersta platsen på skarvkopplingen. Staten på biltema slangen och satt fast den med två små buntband. Drog slangen där övrigt kablage gick. Kopplade in den på mätare baksida. Då fungerade den, men vet inte riktigt hur rätt den var.

Belysningen kopplade jag aldrig in. Sålde båten kort efter installationen.

Om du ändå funderar på biltema mätare, så är ju den med gps ett alternativ som känner mer modernt och säkrare visning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

njae de är mest för att fylla upp hålet där de tidigare suttit något liknande instrument..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...