Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Rolle85

Klocka som passar på instrumentpanelen i ett hål med ca 80mm diameter?

Rekommendera Poster

VDO hade iallafll förr en klocka Ø52 mm som passar i panelens förberedda hål.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dalhems har massor av runda klockor för panelmontage i olika storlek. Närmaste verkar vara 67mm eller 85mm.

Redigerad av Tomas99

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dalhems har massor av runda klockor för panelmontage i olika storlek. Närmaste verkar vara 67mm eller 85mm.

Ja hur man kan ta 2500kr för en klocka är intressant.

Nån som har annat förslag på en klocka jag kan sätta i hålet? Digital eller liknande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du kan leva med att det står "Volvo" på urtavlan så finns det några VDO-klockor till Volvo 240, som även passar i en båt på Tradera.

http://www.tradera.com/item/302204/279718166/volvo-240-klocka

49kr just nu...

Annars får du väl köpa dig en sådan där marinur i mässningshus, som finns tillsammans med mathande barometrar i alla båttillbehörsbutiker, och även hos Clas Olsson.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sökte en sådan klocka som skulle sitta ihop med logg och vindinstrument men hittade inget vettigt. Istället blev det en väckarklocka med måtten 82x82 mm som får hamna bakom en plexiglasbit för att passa ihop med övriga 120mm instrument. Den är dessutom radiokontrollerad och går alltid rätt. (Lite löjligt när vi har GPS med absolut exakt tid)

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/klockor-rakneverk/vackarklockor/rubicson-radiokontrollerad-vackarklocka-p16009#ProductDetailedInformation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om du kan leva med att det står "Volvo" på urtavlan så finns det några VDO-klockor till Volvo 240, som även passar i en båt på Tradera.

49kr just nu...

Annars får du väl köpa dig en sådan där marinur i mässningshus, som finns tillsammans med mathande barometrar i alla båttillbehörsbutiker, och även hos Clas Olsson.

..

men vad är det för kabel som den ska matas med? konstiga utgångar på baksidan av klockan?

Då jag stänger av huvudströmbrytaren när jag lämnar båten innebär väl det att klockan slutar funka då den inte är batteridriven? 

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sökte en sådan klocka som skulle sitta ihop med logg och vindinstrument men hittade inget vettigt. Istället blev det en väckarklocka med måtten 82x82 mm som får hamna bakom en plexiglasbit för att passa ihop med övriga 120mm instrument. Den är dessutom radiokontrollerad och går alltid rätt. (Lite löjligt när vi har GPS med absolut exakt tid)

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/klockor-rakneverk/vackarklockor/rubicson-radiokontrollerad-vackarklocka-p16009#ProductDetailedInformation

Hålet är runt så en fyrkantig klocka blir inte bra...

tack ändå!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hålet är runt så en fyrkantig klocka blir inte bra...

tack ändå!

Den är nog inte så vädertålig utan måste även kapslas. Me jag får min klocka ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

verkar inte finnas klockor med den diametern...beställt ett täcklock nu istället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klocka liksom larm och automatisk länspump kopplas på egen säkringspanel innan huvudbrytaren, ja även radions minneskrets.

Ta den minsta säkringen till klockan, om du har 1A eller mindre. Med moderna flatstiftssäkringar blir väl det minsta 3A.

Dessa klockor har fyra anslutningar, plus och minus, den snare inte sällan i godset. Dessutom två anslutninga, plus och minus för belysningen.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så då kommer jag ju antingen få ställa klockan varje gång jag ska använda båten, eller koppla klockan direkt på batteriet och då får jag viloströmsförbrukning....känns inte optimalt.

De finns alltså inte klockor som går på batteri som passar i ett 80mm hål....galet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ide skulle vara att hitta en klocka och sätta in ett batteriurverk. Skulle ju gå med en varvräkare också.

För många år sedan bytte jag urverk i ett antal gamla klockor som alltid gick fel. De flesta fick ett radiokontrollerat urverk som aldrig går fel. Gjorde samma med ett skeppsur i mässing men där fungerade radiokontrollen dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

så då kommer jag ju antingen få ställa klockan varje gång jag ska använda båten, eller koppla klockan direkt på batteriet och då får jag viloströmsförbrukning....känns inte optimalt.

De finns alltså inte klockor som går på batteri som passar i ett 80mm hål....galet

En klocka brukar gå ca. ett år på ett batteri så vi talar om en ström på ca. 0,1 mA, dvs 0,02 Ah på en vecka, låter optimalt för mig om alternativet är ett hål eller ett täcklock.

Sedan gäller det att hitta något som passar med övrig instrumentering och då kanske täcklock blir bäst.

Tillägg

Jag kom på ett förslag.

Sök på ebay med "Soviet instrument panel klock" så hittar du mekaniska klockor från stridsvagnar och flygplan. Storleken verkar lagom och de bör klara Svenska fritidsbåtsförhållanden utan större problem.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gå in på ebay och skriv boat Clock 85mm,finns en massa där,bara att välja.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

49kr just nu...

..

men vad är det för kabel som den ska matas med? konstiga utgångar på baksidan av klockan?

Då jag stänger av huvudströmbrytaren när jag lämnar båten innebär väl det att klockan slutar funka då den inte är batteridriven?

Varför stänga av strömmen? Jag har haft båt i 29 år, jag har aldrig stängt av strömmen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

"Varför stänga av strömmen? Jag har haft båt i 29 år, jag har aldrig stängt av strömmen!"

Enda anledningen att stänga av huvudbrytaren är väl om man är gravt senil. Hur gör ni hemma?

En huvudbrytare bör stänga allt utan undantag. Möjligen kan ett larm kopplas direkt på batteriet med en egen säkring för att försvåra för tjuvarna.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs vad jag skrev, klockan kopplas INNAN huvudströmbrytaren och påverkas inte av denna!

Vanliga skeppsur i mässingshus har oftast ett AA-batteri och i mitt skeppsur byter jag det varje år, oavsett om det är slut eller ej.

..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...