Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
andrewlindqvist

Gasreglage, friläge konstant. HJÄLP =)

Rekommendera Poster

Hej på er kära båtfolk! 

 

Idag, äntligen lades båten i. Är ägare till en ryds 610 Gts med en Mercury 150hk. Ekipaget från 2001.

Då jag skulle lägga i backen för att lämna iläggninsgryggan varvade bara motorn upp, som att den ligger i "Friläge" Likadant när jag skulle lägga i växel för att köra fram.

 

Då jag är nybliven ägare till denna bå, vet jag inte exakt hur reglageknappen för "friläget" ska kännas, men upplever den lite stum. 

 

Någon som har erfarenhet från detta? Pinsamt, men jag minns inte vad det är för märke på reglaget. Tror det är mercury. 

 

Dum fråga kanske, men kan jag lägga i växel på motorn, putta någon "spak fram eller bak? 

 

Allt gott

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er kära båtfolk! 

 

Idag, äntligen lades båten i. Är ägare till en ryds 610 Gts med en Mercury 150hk. Ekipaget från 2001.

Då jag skulle lägga i backen för att lämna iläggninsgryggan varvade bara motorn upp, som att den ligger i "Friläge" Likadant när jag skulle lägga i växel för att köra fram.

 

Då jag är nybliven ägare till denna bå, vet jag inte exakt hur reglageknappen för "friläget" ska kännas, men upplever den lite stum. 

 

Någon som har erfarenhet från detta? Pinsamt, men jag minns inte vad det är för märke på reglaget. Tror det är mercury. 

 

Dum fråga kanske, men kan jag lägga i växel på motorn, putta någon "spak fram eller bak? 

 

Allt gott

Andreas

 

Antingen finns felet i reglaget eller vid motorn/backslaget (växelviren kan förvisso ha gått av men det är nog det minst troliga felet...)

 

Vid motorreglaget så finns en knapp som går att trycka in för att lägga reglaget "i friläge". Det används för att kunna varva upp motorn (t.ex. vid start) utan att båten far iväg. Knappen kan fastna så att den inte går ut i ursprungsläge och då går det inte att lägga i växeln. Åtgärdas genom att smörja upp frikopplingsknappen och ricka grejorna framotillbaka tills de löper lätt igen.

 

Vid motorn/backslaget så kan reglagearmen för växelväljaren lossna (lös skruv, trasig saxpinne, ...) eller så kan fästet för kabelhöljet släppa så att höljet rör sig framotillbaka istället för att påverka växelreglaget.

 

Titta på dessa två ställen. Sen har du nog löst problemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej på er kära båtfolk! 

 

Idag, äntligen lades båten i. Är ägare till en ryds 610 Gts med en Mercury 150hk. Ekipaget från 2001.

Då jag skulle lägga i backen för att lämna iläggninsgryggan varvade bara motorn upp, som att den ligger i "Friläge" Likadant när jag skulle lägga i växel för att köra fram.

 

Då jag är nybliven ägare till denna bå, vet jag inte exakt hur reglageknappen för "friläget" ska kännas, men upplever den lite stum. 

 

Någon som har erfarenhet från detta? Pinsamt, men jag minns inte vad det är för märke på reglaget. Tror det är mercury. 

 

Dum fråga kanske, men kan jag lägga i växel på motorn, putta någon "spak fram eller bak? 

 

Allt gott

Andreas

 

Antingen finns felet i reglaget eller vid motorn/backslaget (växelviren kan förvisso ha gått av men det är nog det minst troliga felet...)

 

Vid motorreglaget så finns en knapp som går att trycka in för att lägga reglaget "i friläge". Det används för att kunna varva upp motorn (t.ex. vid start) utan att båten far iväg. Knappen kan fastna så att den inte går ut i ursprungsläge och då går det inte att lägga i växeln. Åtgärdas genom att smörja upp frikopplingsknappen och ricka grejorna framotillbaka tills de löper lätt igen.

 

Vid motorn/backslaget så kan reglagearmen för växelväljaren lossna (lös skruv, trasig saxpinne, ...) eller så kan fästet för kabelhöljet släppa så att höljet rör sig framotillbaka istället för att påverka växelreglaget.

 

Titta på dessa två ställen. Sen har du nog löst problemet.

 

Tusen tack! Har kikat backslaget och allt ser helt ut. Så förmodar att knappen har "kärvat ihop" eller att någonting är trasigt i reglaget. Ska åka och köpa något smörjmedel i morgon och försöka få det att lira igen. Tack återigen för svar! 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska alltså låta bli knappen när du vill köra framåt eller bakåt. Det är bara när du vill varva upp motorn utan att lägga i växeln som du trycker in knappen.

 

Jo, så mycket förstår jag=) Problemet är att motorn bara varvar trots att knappen inte är intryckt. Detta gör att jag inte får in växeln. Får hoppas att det räcker med att smörja upp reglaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska alltså låta bli knappen när du vill köra framåt eller bakåt. Det är bara när du vill varva upp motorn utan att lägga i växeln som du trycker in knappen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du ska alltså låta bli knappen när du vill köra framåt eller bakåt. Det är bara när du vill varva upp motorn utan att lägga i växeln som du trycker in knappen.

 

Jo, så mycket förstår jag=) Problemet är att motorn bara varvar trots att knappen inte är intryckt. Detta gör att jag inte får in växeln. Får hoppas att det räcker med att smörja upp reglaget. 

 

 

Det kan förresten även vara någon skruv eller sprint som släppt inne i gasreglaget. Försök få av kåpan som täcker mekanismen inne i reglaget och titta vad som händer när du rör på gas-/växel-reglaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av med kåpan och kika om det rör sig när du lägger i växel på reglaget. Rör det sig har du tråkigare problem, men det troliga är att felet ligger där framme. Har haft likande problem på några reglage, att det kärvat.

 

I situationen brukar det lösa sig med några dunk med näven på det hela så att vibrationerna få fjädrarna att röra sig, medan den mer permanenta lösningen är att ta loss och smörja upp med fett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett likadant fel, förvisso på ett annat regalge till inombordare, men konstruktionerna är väldigt lika varandra.

Då var det det lilla överfallet som klämmer fast växelvirens hölje som hade lossnat, så det blev ingenväxlngsrörelse, däremot funkade gaspådraget.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt är det detta eller lilkande Merc Control-reglage och då finns inte nämnda frikopplingsknapp.

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercury-mariner-outboards/574791-mercury-control-box

 

Reglaget har istället en separat handgas. Knappen under handtaget spärrar iläggning av växel om den inte hålls in. Skruven i framkant är en friktionsreglering. 

 

Jag tror att injusteringen av kablarna beskrivs i motorns användarmanual. I reglaget finns inga justeringar. Av med kåpan. Rör på handgasen. Kolla vilken kabel som är gas. Kolla att armen som kabeln är ansluten till vilar mot stoppskruven då gasen är helt avdragen. 

 

Injusteringen av gaskabeln är kritisk. Om den förspänns för hårt så finns risk att växlarna inte funkar som de skall vilket kan bli förödande den gång du vill stanna snabbt. Så, ta reda på hur justeringen skall utföras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man bytt impeller precis kan det vara så att man lossat växelhuset och när man återmonterat detta så kom inte växelpinnen i linje med vad den ska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...