Olleman82 113 Postad 14 April , 2017 Hej, Har dragit sönder pluggen på blocket (för att ansluta VVB till motorns kylvatten) till min MAG 383 2007a. Får så jäkla mycket råd om hur jag ska göra men problemet är att många skiljer sig från varandra. Den mekaniker som finns enklast till hands för mig föreslår att vi testar att svetsa en mutter. Andra säger att man ska vara jäkligt försiktig med att svetsa eftersom det kan vandra strömmar och förstöra elektroniken i motorn. Vissa säger att man ska borra upp och avsluta med gängverktyg - inte så enkelt att hitta NPT gängverktyg för övrigt. Vissa säger att det är skitfarligt med ett par spånor som kommer ner i kylkanalerna och vissa säger att de kommer lägga sig i något skrymsle och aldrig nå pumpen. (Man kan också minimera spillet genom att ha fett på borret som fångar merparten av spånorna) Att borra kan/vågar jag inte göra själv. Jag har inte rätt verktyg och för lite erfarenhet - man får ju bara en chans... Jag vill verkligen få ur pluggen, jag har bästa möjligheten nu när motorn är urlyft och jag har redan köpt slang och kopplingar för att koppla in allt. Pluggen verkar delvis sitta med gänglåsning och har knappast "bara" rostat fast. Vad säger expertisen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 April , 2017 Skulle jag få in det jobbet på verkstaden så skulle jag borra ur pluggen och gänga om hålet. Svetsa skulle jag undvika dels för att vara säker på att inte skada elektroniken, men också för att när man värmer upp pluggen genom svetsning så vidgar sig stålpluggen, och kan spräcka gjutgodset runtomkring. Borra och gänga med lite fett runt verktygen, de lilla spån som kommer in i motorn gör ingen skada. Cirkulationspumpen tar ingen skada av något spån, och sedan lägger sig spånet på botten någonstans och inget att bry sig om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 14 April , 2017 Det verkar vara det svaret man får av de flesta ändå, också det svåraste...kan du ge mig lite steg för steg instruktioner för att göra detta? Storlek på borr, typ av borr etc? Kan jag lika gärna gänga med svenskt verktyg dvs inte NPT utan BSP? Stort tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 April , 2017 Ta en körnare och gör ett körnslag i mitten på pluggen. Ta sedan en borr på tex 3 mm och borra första hålet. Sen kan du tex ta en 10 mm borr med lite fett på och borra nästa hål. Sedan tar du den borrdiameter du behöver för den gängan och storleken du väljer och borrar sista hålet. Sedan gängtapp med fett på, och det är klart. Jag skulle definitivt välja en BSP gänga 3/8" eller 1/2". Välj sedan helst traditionellt lingarn med pasta för nya anslutningen, då kan du lätt lossa nästa gång, och även vrida anslutningen lite efter monteringen om det behövs utan att det börjar läcka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 14 April , 2017 Tackar, låter ju enkelt:) ska snacka med min mek om han har de nödvändiga verktygen för detta. Det låter ju inte ogörbart även för mig som är nöjd för att jag precis bytt impeller på sjövattenpumpen själv:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 April , 2017 Det går alldeles utmärkt att använda BSP 1/2" direkt, borra upp till 19 mm och gänga ur bara. Det klarar du själv alldeles själv utan mek. Köp eller låna en 19 mm borr och en gängtapp så behöver du inte ta mekanikerns tid i anspråk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 14 April , 2017 Ok, en sista fråga! Det är i dagsläget 1/2 NPT. Måste jag upp på 5/8 eller tom 3/4 BSP för att ha material att arbeta i då eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 April , 2017 Skulle det gå käpprätt och helsike, och du borrar snett och får ett ovalt hål med gamla hålet så ta det lugnt. Lägg gott om lin, eller i värsta fall köp en liten tub med Loctite hydraultätning som du lägger rikligt på nya nippeln och drar dit och sedan låter härda i lugn och ro ett dygn innan du rör den så är det inget problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 14 April , 2017 Det som brrukar förstöra elektronik är el-svetsar av olika slag, och förr var det dioderna i generatorn som kunde ta stryk. Om nu ändå motorn står i verkstaden är det väl inte så svårt att koppla bort alla elektiska och elektroniska prylar som eventuellt sitter monterade på motorn. Det flesta brukar ju ha snabbkontakter. Sedan kan jag inte ge tips och råd om hur du skall göra, jag har praktiserat både påsvetsade muttrar och urborrning av avdragna skruvar ur motorblock av både gjutjärn eller aluminium-magnesiumoegering, det beror litet på hur illa den avdragna grejen sitter till. Men om nu din plugg är lätt att komma åt hade jag nog borrat med en snabb borrmaskin samtidigt som jag hade kylt borret och dammsugit upp spånen. Så hade jag frågar en motorverkstad om att få låna rätt gängtapp. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 14 April , 2017 Det går alldeles utmärkt att använda BSP 1/2" direkt, borra upp till 19 mm och gänga ur bara. Det klarar du själv alldeles själv utan mek. Köp eller låna en 19 mm borr och en gängtapp så behöver du inte ta mekanikerns tid i anspråk.Har aldrig fått kläm på det där med gängor. Blir inte 19 mm 3/4"? Och har TS en borrchuck där 19 mm får plats? Jag har alltid problem med att använda över 12 mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 14 April , 2017 Inga problem att använda grövre borrar. Det finns sådana med nersvarvade skaft. http://shop.otdtools.se/skarande-verktyg/borr/spiralborr-hss/nedsvarvat-skaft-valsade/970 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 April , 2017 I din bild tycks godstjockleken vara nästan noll enligt min delförstoring här?...Hmm, går i så fall knappast att gänga i nåt större, inte utan att gängverktyget riskerar att skära ut i fria luften.Tror att du kan ha ett "måndagsexemplar" för så illa konstruerat är nog sällan håltagningen hos motorblocks-tillverkare!?Hittade en video, är det pluggen vid min pil frågan gäller?(Ser betydligt bättre ut i videon, ungefär lika mycket gods runt pluggen i alla väderstreck.)Bildkälla Youtube Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 14 April , 2017 Angående godstjocklek så ljuger bilden lite. Noterade själv att djupet i bilden blev helt snett. Tack för alla råd och tips, ångrar nästan att jag inte frågat här tidigare och försökt själv. Nu börjar det bli bråttom och meken är ändå vid båten idag för att fixa en läcka i kylsystemet (nej, inte vid pluggen). Han ville absolut testa att svetsa försiktigt så länge han tar ansvar får han försöka med det annars har jag reservplan i form av råden här! Jag får inte in mer än 10mm i min chuck för övrigt men jag tänkte också att det måste gå att få tag på 19mm borr med nersvarvat fäste som redan nämnts. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 April , 2017 Fast man behöver en ganska kraftig borrmaskin för att dra runt en 19mm borr i stål/gjutjärn. Det är inte säkert att det hjälper att skaftet är nersvarvat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 April , 2017 Grispitt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 15 April , 2017 Grispitt? Jag vet inte om grispittarna har blivit av sämre kvalitet, eller om dagens skruvdragare/borrmaskiner är starkare, men de senate åren har jag dragit sönder flera stycken grispittar. Men man skall väl kopla med en skiftnyckel förstås men även då har jag knäckt grispitten. Jag bearbetade en liknande förskruning på en annan slags maskindel, en större avtappningsplugg, som var sönderdragen, borrade ett tiomillimeters hål och slog med huggmejsel tills pluggen lät sig gängas upp, ja och krypolja emellan, huggmejseln var tryckluftsdriven. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 15 April , 2017 Det går alldeles utmärkt att använda BSP 1/2" direkt, borra upp till 19 mm och gänga ur bara. Det klarar du själv alldeles själv utan mek. Köp eller låna en 19 mm borr och en gängtapp så behöver du inte ta mekanikerns tid i anspråk.Har aldrig fått kläm på det där med gängor. Blir inte 19 mm 3/4"? Och har TS en borrchuck där 19 mm får plats? Jag har alltid problem med att använda över 12 mm. När det gäller rörgängor så kan du se i den här tabellen vad som gäller: http://www.nn-energy.se/doc/rorgangor.pdf Uttryckt i ord blir det: Vid en viss angiven (tum)gängdimension, är det det passande rörets innerdiameter som avses. Om man där borrar (lite skickligt) med 19mm som Lodka skriver, så återstår bara själva gängan att pillra ut när man borrat igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 April , 2017 Kan tydligen vara knepigt att svetsa i gjutgods enligt denna instruktion...ulfsmotor.seDen handlar visserligen om att svetsa igen ett sprucket motorblock men man kan ana att gjutgods är litet motsträvigt vid svetsning. Nå, din mek har väl vana så han behöver förhoppningsvis inga tips om svetspinnar och metoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 16 April , 2017 Helt rätt beslut att svetsa fast något att lossa pluggen med – och det kommer inte att spräcka järnet på grund av utvidgning. Att borra ur något av stål som sitter i gjutjärn är inte helt enkelt då järnet är mjukt vilket gör att borren gärna sticker iväg i sidled och så sitter man där med en sabbad del. Ungefär som att göra samma manöver i aluminium. Vill man inte svetsa är det, tycker jag, bättre att borra med en så pass liten borr att man har god marginal till det omgivande godset. Sedan handfräser man bort (med en Dremel eller liknande) material ur i detta fall pluggen tills man når gängorna. Man behöver ofta bara göra det på en eller ibland två sektioner och inte hela "varvet runt". När man sedan nått gängorna brukar det man vill ha bort nästan ramla ut av sig själv (den tappar ju spänsten), annars kan man behöver övertala lite med ett don eller mejsel för att få den att släppa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 17 April , 2017 Pluggen verkar vara i gjutjärn även den. Har inte hört något från meken ännu vilket antagligen betyder att det inte gick så bra men vill inte störa honom under påsken så får se om jag kan få tag på honom under morgondagen för senaste nytt. Börjar bli tight med tiden för tanken var att motorn ska lyftas tillbaka till nästa helt och sedan sjösättning helgen därpå....men nu har VVB inkopplingen blivit en fix idé för mig så på ett eller annat sätt ska den installeras även om sjösättningen får vänta någon vecka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 April , 2017 Om nu pluggen är av gjutjärn är det ju lätt att använda min urslipningsmetod. Ett annat alternativ, om pluggen är tät, är att borra/gänga för en underdimension. Det kräver dock att pluggen har ett tillräckligt djup eftersom den i ditt fall inte verkar ha gods nog i sidled (utanför fyrkantshålet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 17 April , 2017 Vanlig gängtätning typ Loctite 577 klarar inte speciellt höga temperaturer så jag kan för övrigt tipsa om Deacon. Högtempsilikon är inte speciellt bra, till och med dåligt, på gängor. Deacon 8875 använde jag när jag (klantigt!) borrade hål, japp gjutjärn, in i en avgaskanal på en V8. Detta var i samband med montering av headers och jag skulle borra och gänga ur EGR-kanalerna (el. motsv.) för att plugga dem. Givetvis hade jag hål på kylmanteln också! EGR-kanalerna är små kanaler som börjar nästan omedelbart vid avgasventilen och mynnar ut under avgasportarna i toppen (detta en mopar smallblock). Med andra ord varm som tusan. Efter en hel del möda och uppfinningsrika kraftuttryck hade jag gängat in en plugg upp mot avgasventilen samt bearbetat toppens utsida (nu ett stort hål) så att jag kunde gänga in en tunn plugg (dim. M22) som inte kunde bygga utåt eftersom den skulle utgöra en del av anliggningsytan mot grenröret. Godstjockleken här var cirka 5 millimeter och det gick inte att "spänna" gängorna utan medlet skulle både täta och låsa. Det fungerade utmärkt! Gratis var det inte men i jämförelse med att skrota en topp, hitta en ny samt givetvis då lyfta även den andra med allt vad det innebär (katten på råttan, råttan på repet osv.) var det billigt. Har för mig att Deacon 8875 är godkänt att använda i kärnkraftssammanhang så det är väl knappast pellejönsgrejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 17 April , 2017 Loctitet 577 klarar enligt spec 180 grader (http://www.loctite.se/loctite-4457.htm?nodeid=8802627256321&msdsLanguage=SV_SE&selectedTab=technical). Det hoppas jag verkligen ska räcka med råge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 25 April , 2017 Nu är den äntligen urborrad och VVB är installerad. Provkörning på lördag då motorn varit ur båten under vintern:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser