serena23 0 Postad 12 April , 2017 jag har just varit och provkört en aquador 23. Allt verkar Ok. Men då den ligger vid brygga tycker jag den ser ut att "ligga tungt" i vattnet. Det är en modell med VP D4-260 motorn. Någon som vet om detta är fullt normalt (med denna motor i) eller om det bör undersökas närmare? Det är så pass att ytvattnet runt båten tangerar den blå färgens underkant på båtens sida baktill. Vidare så att bordsskivan inne sittbrunnen inte upplevs plan utan har lite motlut bakåt. Den är fulltankad men olastad/tom dvs utan besättning eller packning. Planande vid provkörning vid 19-20kn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northsea 3 Postad 12 April , 2017 Hej, Motorn väger ca 650kg med drev. Skulle tro det är svaret. Har själv en 26 fotare med D4an som också ligger djupare i aktern jämfört med lika båt och mindre motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
serena23 0 Postad 13 April , 2017 tack för svar. Med det svaret känns det nu lite tryggare. Jag ångrade då jag kommit hem från besöket till båten att jag inte provat länspumpningen, för att se om det stod vatten bak i båten efter att jag provkört båten. Jag kollade okulärt i motorrummet INNAN testkörningen, och jag kollade igenom/"besiktigade" allt annat så noga jag kunde innan. Det är en 2006:a förresten. -- Men länspumpen på sådana båtar ska väl vara automatiska. Dvs borde gå igång o pumpa ut eventuellt inkommande vatten? Finns det andra sätt att kolla att båten är tät bak, dvs inte läcker in vatten. Någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 13 April , 2017 Enklast är väl att som du gjort leta efter vatten. Stick in en mobiltelefon med blixt och ta bilder där du inte kommer åt. Vattenansamlingar tyder på läckage. Avsaknad av vatten tyder på att båten är tät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 13 April , 2017 Northsea har helt klart rätt i att detta förmodligen beror på den tunga motorn/drevet. Tänk på att 23:an oftast har VP D3 monterad och att den motorn väger ca 300 kg mindre än VP D4. Aquador har en länspump med nivågivare som standard i motorrummet. En annan sak är ju att båten måste få riktigt bra prestanda med en diesel på 260 hk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 16 April , 2017 jag har just varit och provkört en aquador 23. Allt verkar Ok. Men då den ligger vid brygga tycker jag den ser ut att "ligga tungt" i vattnet. Det är en modell med VP D4-260 motorn. Någon som vet om detta är fullt normalt (med denna motor i) eller om det bör undersökas närmare? Verkar normalt om man ser på andra med samma motor. Denna tex https://www.blocket.se/goteborg/Aquador_23_DC_Diesel_VP_D4_72144631.htm?ca=15&w=3 Nu är den ju detta exempel vit med vit bottenfärg, så det blir kanske inte lika framträdande. Men uppenbart att namndekalen ligger för nära vattenlinjen än vad fabriken tänkt sig. Så visst lutar det. Håller med ovanstående post om att båten i gengäld förmodligen får väldigt fin prestanda med den motorn. Värre är det när man ser båtar som satt i en ny motor som väger för lite för båttypen och aktern med vattenlinje dykt upp som en ubåt. Har sett exempel där tom trimplanen ligger och plaskar vid vattenytan. Inte snyggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser