Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Rolle85

Motor uppfälld eller nedfälld vid transport på kärra?

Rekommendera Poster

Jag har en utombordare och ska nu transportera den en längre sträcka. 

Är de bästa att transportera med motorn uppfälld på stödpinnarna eller är de bättre att ha motorn nedfälld?

Jag tänker att i uppfällt läge så skapas en hävarm av motorns rigg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade en större utombordare hade jag den lite uppfälld. Men jag lade en kort bit regel mellan riggen och fästet som den vilade på för att avlasta lite.

 

Bäst är nog att ha den nerfälld om den får plats. Då blir ju ekipaget kortare också. Men det måste ju finnas luft under motorn så den inte slår i marken om det kommer farthinder och annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid bara kört med "transport" spärren. Har funkat för pappa 80x2 mil varje sommar i 20 år. Allt från 60-300hk motorer.

 

Kör själv 30-40 mil varje sommar med 135hk på obromsad vagn. Även där utan trassel.

 

Men skulle tro att du åker lite med mer sinnesro, om du gör en lösning som föregående talare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I instruktionsboken till den Yamaha F50 jag blev bestulen på under vintern rekommenderas att ha motorn i nedfällt läge vid transport.

 

Jag följde dock inte rådet eftersom motorn hamnade oroväckande nära marken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...