Rolle85 69 Postad 12 April , 2017 Jag har en utombordare och ska nu transportera den en längre sträcka. Är de bästa att transportera med motorn uppfälld på stödpinnarna eller är de bättre att ha motorn nedfälld? Jag tänker att i uppfällt läge så skapas en hävarm av motorns rigg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 12 April , 2017 När jag hade en större utombordare hade jag den lite uppfälld. Men jag lade en kort bit regel mellan riggen och fästet som den vilade på för att avlasta lite. Bäst är nog att ha den nerfälld om den får plats. Då blir ju ekipaget kortare också. Men det måste ju finnas luft under motorn så den inte slår i marken om det kommer farthinder och annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 12 April , 2017 Har alltid bara kört med "transport" spärren. Har funkat för pappa 80x2 mil varje sommar i 20 år. Allt från 60-300hk motorer. Kör själv 30-40 mil varje sommar med 135hk på obromsad vagn. Även där utan trassel. Men skulle tro att du åker lite med mer sinnesro, om du gör en lösning som föregående talare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 April , 2017 ok thz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ericslund 0 Postad 13 April , 2017 I instruktionsboken till den Yamaha F50 jag blev bestulen på under vintern rekommenderas att ha motorn i nedfällt läge vid transport. Jag följde dock inte rådet eftersom motorn hamnade oroväckande nära marken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser