Northtorp 13 Postad 12 April , 2017 Hej. Så här såg vår varmvattenberedare ut när vi köpte båten i höstas, någon har strippat beredaren på termostat, överhettningsskydd, kåpa och alla sladdar och anslutningar...... Varför vet jag inte men nu till min fråga, hur vet jag om slingan är hel eller trasig? Jag tog testinstrumentet, ställde in den på Ohm-mätning och fick värdet 069 när vredet stod på 2000. Vad betyder det? Det är en sån här mätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 12 April , 2017 69 Ohm visar den.P=U2/R Gäller likspänning, men stämmer rätt bra. P=230x230/69=767 W Ganska rimligt om det nu är en elpatron för 230 V. Är det en 12 V patron är det någots som är galet. Om du kopplar in en elpatron måste du se över rördragningen och montera en säkerhetsventil så att du inte riskerar att spränga både varmvattenberedaren och båten i bitar. Så länge du inte har ventiler så att du kan stänga inne vattnet i beredaren är den största risken att en slang går sönder och sprutar ut kokande vatten. Om du väljer att ansluta en elpatron så kan säkert jag och även andra tala om vad du bör göra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 April , 2017 Det betyder väl att du har 69 ohm, alltså omkring 830 watt, vid 240 volt, vad står det på typskylten eller är den också borta? Vill minnas att sådana här ligger på mellan 500 och 1200 watt beroende på storlek. Iallafall så flyter det en ström genom slingan. Hade den varit trasig hade det inte stått någonting eller ett streck som ser ut som en etta, beroende på multimetermodell. "Ohm-värdet" alltså resistansen, motståndet, är litet svårt att mäta exakt, du kan få litet olika värden beroende på hur hårt du trycker mätpinnarna mot kontaktytorna, så gissningsvis är din elpatron på omkring 900 W, det tycks vara ett standardvärde. Alltså belastar det landströmmen med omkring 4 ampere, avrundat uppåt. Man kan ju undra varför den är okomplett, det kan ju vara så att den har något isolationsfel eller liknande, så att det blir kortis när du fyller beredaren med vatten. Det kan ju tänkas att förre ägaren fixat till en "torrkokning". Jag skulle nog inte kopplat in denna, hade försökt få tag i en ny, eller iallafall testkört beredaren utanför båten på arbetsbänken med extra säkring och jordfelsbrytare inkopplade. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 April , 2017 Det brukar vara 70 oh på en sk 750W slinga. 69 är helt ok Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 April , 2017 (redigerade) 69 Ohm visar den. P=U2/R Gäller likspänning, men stämmer rätt bra. P=230x230/69=767 W Ganska rimligt om det nu är en elpatron för 230 V. Är det en 12 V patron är det någots som är galet. Om du kopplar in en elpatron måste du se över rördragningen och montera en säkerhetsventil så att du inte riskerar att spränga både varmvattenberedaren och båten i bitar. Så länge du inte har ventiler så att du kan stänga inne vattnet i beredaren är den största risken att en slang går sönder och sprutar ut kokande vatten. Om du väljer att ansluta en elpatron så kan säkert jag och även andra tala om vad du bör göra. Mackey Säkerhetsventilen syns längst ned i bilden, en grej som liknar en rörkoppling med en liten plastflärp på. Denna plastflärp skall du öppna under vintern, då strilar vattnet ur beredaren. Den är öppen nu! Det sitter en klen dräneringsslang på denna. Där skall det också finnas en plastratt kanske med symboler eller gardtal på, det är shuntventilen som blandar in kallvatten i det uppvärmda vattnet. .. Redigerad 12 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 April , 2017 (redigerade) Iockförsig... Med muttern i mitten kan du ju skruva ur elpatronen och inspektera den ordentligt. Risken är ju att du inte får det tätt vid återmonteringen. Men du kan ju ohm-mäta mellan de båda anslutningarna, en i taget, mot beredarens hölje, har skall du absolut ha noll ohm! Gör om mätningen med vatten i beredaren, ställ in instrumenten på maxvärdet, 2000 kilo ohm, om jag nu läste rätt på din bild. För du en förbimdelse här, alltså mer än noll ohm har du ett isolationsfel, troligtvis har då elpatronen varit ansluten en längre tid då beredaren varit tom, alltså torrkokning. Jag vet att det finns en termostat som skall förhindra detta, och jag vet också att dessa termostater kan vara felaktiga. ... Redigerad 12 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 April , 2017 "shuntventilen som blandar in kallvatten i det uppvärmda vattnet" Så att man slipper 92 gradigt vatten i kranarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 12 April , 2017 tack för svaren, ska mäta mellan stiften och höljet nästa gång jag åker ner till båten. men visst är det konstigt att alla grejer är borta...... dock finns ju allt att köpa som reservdelar. Att montera bort beredaren är tyvärr omöjligt då motorn sitter i vägen. Vore skönt om elslingan var hel så jag slipper risken att det blir läckage efter ett byte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 12 April , 2017 Iockförsig... Med muttern i mitten kan du ju skruva ur elpatronen och inspektera den ordentligt. Risken är ju att du inte får det tätt vid återmonteringen. Men du kan ju ohm-mäta mellan de båda anslutningarna, en i taget, mot beredarens hölje, har skall du absolut ha noll ohm! Gör om mätningen med vatten i beredaren, ställ in instrumenten på maxvärdet, 2000 kilo ohm, om jag nu läste rätt på din bild. För du en förbimdelse här, alltså mer än noll ohm har du ett isolationsfel, troligtvis har då elpatronen varit ansluten en längre tid då beredaren varit tom, alltså torrkokning. Jag vet att det finns en termostat som skall förhindra detta, och jag vet också att dessa termostater kan vara felaktiga. ...[/ursäkta en fråga , menar du inte " oändligt" motstånd från anslutningarna till metallhöljet? 0 ohm mellan anslutning/ metallhölje borde ju vara ren kortis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 12 April , 2017 Men... tittar man noggrannare på din första bild ser det ut som att packningen runt elpatronen har tryckts ut i överkant och att vatten runnit ner över dom elektiska anslutningarna som rostat. Du ska nog börja där... Och innan du kopplar in ström till patronen ska du också se till att ha skyddsjord ansluten till beredaren. Annars kan det bli tråkigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 April , 2017 Börja med att isolationsmäta pol/skyddshölje, är det inte högt så finns ingen anledning att gå vidare. Man kan ju tro att elen togs bort pga jordfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 12 April , 2017 Varför kontaktar du inte säljaren och ställer lite frågor om skicket på VV-beredaren. Om den fanns med i utrustningslistan för båten så är väl detta ett fel som säljaren inte kan bortse från att tala om för dig som köpare. Bortmonterade kablar, termostat o skyddskåpa. Ordentligt korroderade anslutningsstift. Tecken på läckage vid plåten som elpatronen sitter monterad i. Detta kan säljaren inte vara okunnig om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 April , 2017 (redigerade) Iockförsig... Med muttern i mitten kan du ju skruva ur elpatronen och inspektera den ordentligt. Risken är ju att du inte får det tätt vid återmonteringen. Men du kan ju ohm-mäta mellan de båda anslutningarna, en i taget, mot beredarens hölje, har skall du absolut ha noll ohm! Gör om mätningen med vatten i beredaren, ställ in instrumenten på maxvärdet, 2000 kilo ohm, om jag nu läste rätt på din bild. För du en förbimdelse här, alltså mer än noll ohm har du ett isolationsfel, troligtvis har då elpatronen varit ansluten en längre tid då beredaren varit tom, alltså torrkokning. Jag vet att det finns en termostat som skall förhindra detta, och jag vet också att dessa termostater kan vara felaktiga. ...[/ursäkta en fråga , menar du inte " oändligt" motstånd från anslutningarna till metallhöljet? 0 ohm mellan anslutning/ metallhölje borde ju vara ren kortis? Kan man skylla på en förskolemuterad förylningsvirus och 39 ohm i feber? Kryper till korset, visst menar jag "oändligt antal ohm!" .. Redigerad 12 April , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 April , 2017 Kan du demontera hela elpatronen utan att plocka isär hela båten? I så fall hade då jag, efter de senaste bildiaktagelserna, bytt ut hela denna del, inklusive packningen, jag kom på det nu att man kunde föstora bilden, och visst här har det runnit in vatten under skyddslocket, och orsakat jordfel. Jag hade en liknande grej i svågerns båt, då var det ett litet litet läckage från färskvattnet som rann ned i en elkontakt till en kort förlängningssladd till just vv-beredaren och löste ut såväl den egna båtens som bryggans jordfelsbrytare, gissa om det var populärt..? Du kan ju kolla vad dessa reservdelar kostar och ställa det i relation till bekvämligheten med varmvatten ombord i gästahamn. Jag upptäcke att min vv-beredare håller vattnet varmt så att man kan ta en snabbdusch på morgonen efter det att motorn gått någon timma och utan landström under natten. Moderna vv-beredare är rätt så välisolerade. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Northtorp 13 Postad 12 April , 2017 Ingen skugga ska falla på säljaren, han visade mig att varmvattenberedaren var elektriskt frånkopplad. Vi köpte båten i höstas och ska jag vara ärlig så är det först nu som jag har tittat närmare på hur det ut. Något läckage har jag inte upptäckt men visst ser det ut som om det korroderat. Här syns det hur beredaren är monterad, det är ganska lätt att komma åt alla kopplingar, MEN det är för litet utrymme mellan motor och motorrumskanten för att kunna byta ut den. Jag ska räkna på vad det skulle kosta att köpa allt som fattas inkl elslingan. Alternativet är att skära ner beredaren med tigersågen och sätta dit en rektangulär dito men det blir nog dyrare. Någon som vet en bra och billig återförsäljare av reservdelar till Isotemp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 April , 2017 Billig vet jag inte, men kolla med Thermoprodukter. http://www.thermoprodukter.se/templates/group.asp?GroupGuid=218 Av senaste bilden att döma ser det ju ut att vara en ganska ny beredare och en snygg installation, så subjektivt ser det ju ut som det är värt att satsa på nu elpatron med tillhörande delar. Men klart, du måste ju först se var någonstans det läckt, det där med takläckan och golvbrunnen då... Att kapa en sådan varmvattenberedare med tigersåg låter ju väldigt kämpigt, det är ju rostfri stålplåt, ganska tunn men ändå typ svårsågad, och säkerligen en isolering som smular sönder sig och blir statiskt laddad, som fastnar överallt. Mitt råd, leta reda på läckan och köp nya delar! .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser