Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Petter10

Två generatorer - vanligt? Remlängd?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har två generatorer på min TMD40, en som sitter där den ska enligt motorns instruktionsbok och var givetvis lätt att byta rem på. En till som verkar vara ditsatt i efterhand, den remmen var sen länge av och låg och skräpade under motorn. Ingen aning vilken längd den remmen är på, den var så nött att det var omöjligt att se serienummer, fabrikat eller liknande. Någon som kan ha en ide om vilken längd det skulle kunna vara? Är det vanligt/ovanligt med två generatorer?

 

Trevlig Påsk!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara till att mäta - med ett snöre tex.

Det förekommer nog att det sitter dubbla generatorer. Själv hade jag en båt med dynastart - där ju generatordel inte laddar så mycket. Monterade en extra växelströmsgenerator, som fick ladda förbrukningsbanken,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips! Jag har åkt runt två veckor med bara en generator igång och märkte ingen skillnad egentligen, kanske för att jag har en riktigt bra solpanel numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Att ha två stycken alternatorer (växelströmmare) hopkopplade till gemensamt batteri eller batteribank är inget att rekommendera. Deras respektive spännings-regulatorer kommer lätt i konflikt med varandra om de är inkopplade på samma batteri. [Finns väl i och för sig speciella regulatorer som kan hålla reda på två generatorer samtidigt utan att de kommer i konflikt med varann. Möjligen har du redan en sådan i nåt bortglömt hörn?]

Att ha den ena alternatorn enbart till att ladda förbrukarbanken och den andra till att ladda startbatteriet kan vara en lösning. Då slipper man separerande skiljereläer eller dioder.
Känns dock litet överlopps med en särskild alternator enbart för startbatteriet för det behöver normalt bara laddas pyttelitet. [inte ens flera misslyckade startförsök i rad kräver särskilt mycket energi, strömstyrkan är visserligen superhög men bara under några sekunder. Antalet Amperetimmar Ah blir därmed ändå lågt.]

Vad gäller kilremmar brukar Lundgrens Transmission vara bra. Har överdiskförsäljning i bl.a. STHLM & GBG. Länge sedan jag testade men det går bra att byta utan tjafs ifall man valt fel remlängd (och det har man tyvärr ofta).
Finns
här en PDF-katalog där remmens profil och längd kan väljas. Du får utgå ifrån remskivornas profil och sedan mäta längden enligt deras instruktion för att hitta rätt produktnummer. Om du nu alls bör koppla in den.

Solpaneler har normalt inga som helst problem att hålla ett startbatteri toppladdat!

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är oftast inga problem att koppla flera generatorer (generator=likström) till samma batteribank, regulatorerna fajtas lite men inga problem (vanligt naär man har dubbla motorer). Att koppla ihop två alternatorer (alternator=växelström) får man inte göra.

I de flesta fall där man har två generatorer laddar den ena startbatteriet och den andra husbatteriet och man behöver inget skiljerelä, en mycket bra lösning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gammlat veteranbilstips, då sådana här kilremmars längd är okända, är att ta en lina som bottnar i remskivorna, dra den runt båda remskivorna och markera med en tuchpenna, och sedan mäta längden mellan markeringarna, tänk bara på att generatorns justering, eller spännrulle inte får befinna sig i sitt ytterläge.

 

Du kan också ta med dig den trasiga remmen till exempalvis Biltema och jämföra den med de som sitter uppsatta på hyllkanten som demoexemplar.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har två generatorer på min TMD40, en som sitter där den ska enligt motorns instruktionsbok och var givetvis lätt att byta rem på. En till som verkar vara ditsatt i efterhand, den remmen var sen länge av och låg och skräpade under motorn. Ingen aning vilken längd den remmen är på, den var så nött att det var omöjligt att se serienummer, fabrikat eller liknande. Någon som kan ha en ide om vilken längd det skulle kunna vara? Är det vanligt/ovanligt med två generatorer?

 

Trevlig Påsk!

Det finns två olika satser med extra generator som tillbehör till 40-motorn. Om du går in på Marineparts Europe och tittar på "Övrig utrustning"och kollar på vilken som liknar din, kan du beställa en rem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så eventuella missförstånd undviks.
På de allra flesta fordon idag sitter det alternatorer som ofta slarvigt kallas generatorer. På svenska säger man ibland växelströmmare eller växelströmsgenerator istället för alternator.

Givetvis är det likström som produceras i bägge fallen, skillnaden är att likströmsgeneratorn ger likström direkt på kolens släpbanor medans alternatorn måste likriktas med dioder.
Sker visserligen internt i alternatorn men det är likväl en alternator enligt definitionen ovan.
Förvirringen kring detta ger tyvärr ofta dåliga sökresultet hos google, det är därför som jag leker ordpolis ibland. :-)

Handlar nog om två alternatorer i trådskaparens fall?
Jag skulle inte krånglat med rem-inkoppling enbart för startbatteriet. Särskilt inte som det finns bra med solpanel-area. Ett startbatteri kan klara sig en hel säsong med kanske bara nån enstaka uppladdning, alltså ingen match för solpanelerna.


Bildkälla: bara typexempel.
post-86835-0-90819300-1492083639.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Ja och likströmsgeneratorer, "likströmmare", heter "dynamo" på engelska.

Men sådana är väl numera ovanliga i fritidsbåtar.

Liksom den tredje varianten, "dynastartern" som är en kompromiss av startmotor och likströmsgenerator.

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dagligt tal är rätt ord generator, den genererar ström. Att internt är en trefas alternator med likriktning är ganska ointressant. En alternator ger växelström och då bör det också finns 2-3 uttag för växelström.

Om det bara krävs en rem för att få en extra generator, då är det absolut värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På svenska heter de alla generator: likströmsgenerator, växelströmsgenerator, trefasgenerator osv.

Alternator är engelska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu mer. Dynamo på engelska är en likströmsgenerator. På svenska betyder dynamo generator och på en cykel är en dynamo en växelströmsgenerator.

 

På fartyg har man växelströms-generatorer, numera. Förr hade man likströms-generatorer. Men amerikanska bilar har oftast en alternator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi skall fortsätta med språkkursen heter det "Lichtmaschine" på tyska, iallafall på den tiden jag läste fordonsel, men det tyska språket har genomgått en del språkliga revisioner sedan dess... Så "Generator" fungerar även där... Tråkigt med språklig "likriktning"....

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi skall fortsätta med språkkursen heter det "Lichtmaschine" på tyska, iallafall på den tiden jag läste fordonsel, men det tyska språket har genomgått en del språkliga revisioner sedan dess... Så "Generator" fungerar även där... Tråkigt med språklig "likriktning"....

 

..

 

Lichtmaschine är generator i en bil. På ett fartyg är Lichtmaschine oftast en liten hjälpkärra med generator. På svenska användes ofta ordet Lysmaskin men kunde också kallas hamnknarr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...