ossy 26 Postad 11 April , 2017 Hej. Jag har flyttat upp pentryt från ruffen upp till sittbrunn, med vissa omdragningar av vattenslangar mm. Ville testa så allt var tätt i helgen, så jag fyllde upp hela systemet, inklusive varmvattenberedare. Nu undrar jag- klarar pump och vvb nattfrost neråt 3-, med plusgrader dagtid- eller måste jag tömma allt igen. Båten står fortfarande på land. Vanligtvis brukar jag inte fylla upp förräns båten är sjösatt. Vad tror ni? /Oscar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 April , 2017 Två frågor i en.. Pentrypumpar av membrantyp tål inte frost, dom fryser sönder, det är materialet i pumpkammaren som ger med sig och spricker, vet jag efter dyrköpt erfarenhet. Hur isolerad är din pump? Var sitter den, och då har nattfrosten möjlighet att kyla ned den? Har du möjlighet att koppla in en frostvakt, alltså ett litet värmelement och placera detta i närheten av pumpen? Förr, i förra båten togs alltid pentrypumpen ut och placerades i förrådet under vintern, i nuvarande båt sitter pentrypumpen kvar, i motorrummet, där det finns en frostvakt. I ditt fall hade jag tömt systemet och tagit hem pumpen, om jag inte hade möjlighet att fixa en frostvakt. Lightvarianten hade varit att bara tömma pumpen och låta den sitta kvar, men då måste man veta att den är helt torr inuti, dessa pumpar är membranpumpar med flera kammare, där membranen fungerar som backventiler åt varandra, och kan vara litat luriga att tömma helt. Tömning går då till så att du själv blåser i sugsidans slang (varm utandningsluft, hoppas inte du har en öli), medan pumpen går (de tål att torrköras) samtidigt som trycksidans slang är oansluten. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 12 April , 2017 Jag tömmer nog ändå. Törs inte chansa. Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 12 April , 2017 Jag har alltid tömt pumpen genom att köra den torr ca 20 sekunder - har aldrig fallerat. men sitter den skyddad (i ett skåp) så klarar den ju nattfrost. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 April , 2017 Om der är möjligt så kan du ju isolera den med något, exempelvis liggunderlag. Men då kan det ju lika gärna vara lika lätt att ta in den i stugvärmen. Nya sådana pumpar kostar ju trots allt från 1500kr och uppåt. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 12 April , 2017 Brännvin i vattentanken och sedan pumpa lite? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 12 April , 2017 Brännvin i vattentanken och sedan pumpa lite?Ja det blir ju roligare då! Iofs är ju den idén inte så tokig, när man sedan fyller upp tanken med vatten och börjar spola, så är den lilla mängden alkohol försvinnande liten och totalt ofarlig. Och de första cl går väl ändå ned i avloppet, en form av alkoholmissbruk således. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 12 April , 2017 Ser ut att bli en kall påsk, så nu är allt tömt och pumpen inne i garagevärme. Jag har ett snabbfäste till pumpen, så den operationen går fort. Tänkte mer för att slippa slabba med vattenspill i kölsvin, och tömma vvb igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser