Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Peter_K

Tumgängat syrafast

Rekommendera Poster

Var hos Sifvert idag för att köpa rostfritt tumgängat (1/4-tum, försänkt), men de hade för korta skruvar, längsta var 52 mm bara.
Så - nu undrar jag om någon sitter på fin skruvkontakt där man kan beställa tre skruvar som privatperson?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UNC, BSW eller finvariant av dessa?

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det du ska skruva? Jag behövde en gång en lång skruv (BSF-gäng) till ett termostatlock på min veteranbil det slutade med att jag svetsade ihop två korta skruvar till en lång. Kanske kan funka för dig också?

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte jättelång skruv jag behöver, 70 mm räcker gott o väl.

Det är för att hålla roderlagret på båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då går det ju faktiskt att svetsa ihop två 50mm skruvar. Du lär ju inte behöva gänga hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för dimensioner som du behöver?

Kan kolla om det ligger något som passar i lådorna i verkstan.

---- Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns försänkt insex UNC 1/4-20 upp till 3 tum långa. Anges som rostfria, osäkert om de är syrafasta.

http://www.bikeline.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=14-0136r

Annars kanske du kan hitta långa skruvar i M6 som har tillräckligt lång ogängad del för att du ska kunna kapa bort den gängade delen och gänga 1/4" som du behöver. 6 mm är ju egentligen för klent för UNC 1/4" men det kanske blir tillräckliga gängor ändå... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Axel Stark i Trollhättan har syrafasta UNC 1/4" i längd 64 respektive 71. Jag köpte sådana där för ett par veckor sedan.

De har för övrigt alla skruvar som har tillverkats efter drottning Viktorias tid ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här blir det:
Idag är detta en del som håller rodrets lagring, och jag har insett att just på den aktuella skruven som bara är gängad i godset har så hög belastning att den kommer att ersättas av genomgående skruv med sexkantskalle samt mutter.

Då blir det millimeter istället.

Tack för alla förslag på leverantörer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...