krille_79 4 Postad 11 April , 2017 Hej Jag har köpt en Ryds 480 RSI. Båten ska användas till fiske och badbåt. Max motor på dessa båtar är 30hk (står på Ryds sida max motor 100kg). Men dom blir hopplöst trötta med 30hk om det är lite folk ombord. Har tänkt hänga på en ny Yamaha 40-50 hk 4-takt, en 50hk väger 112 kg. Vad har ni för erfarenheter om denna båt med större motor än 30hk? Tacksam för synpunkter. Mvh Christoffer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 11 April , 2017 (redigerade) Jag har 40 hk Tohatsu 2 takt (i å för sig RYDS 480S från 1995, men samma skrov). Jag tror det är samma motoblock som Yamaha 40 hk (2-takt) och samma som Tohatsu 50 hk. Det är som att ha en ny och bättre båt, bärighet påverkar väldigt mycket, kommer enkelt i planing med flera personer ombord, drar t.ex wakeboard utan problem. Toppfarten höjs bara marginellt (+ 3 knop) jämfört med 30 hästars Yamaha. Min Tohatsu väger 88 kg. Det märks att motorn är tyngre, kör med lastad båt och gör ett plötsligt stopp så kan vågen som följer båten skölja över aktertoften, men är man bara medveten om det så inga problerm, har hänt mig en gång under 8 år. Men som sagt, din motor lägger på 25 kg till där bak, skulle säga att det borde vara OK i en mindre insjö, men svårbedömt ute på öppet hav eller stora fjärdar där det kan komma grov sjö akterifrån. Redigerad 11 April , 2017 av jan_af_lisoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krille_79 4 Postad 11 April , 2017 Hej Tack för svaret. Ja tanken är att ha båten i två mindre sjöar, dom är långsmala runt 1,5 mil långa och max ett par hundra meter breda, utan stora öppna fjärdar. Sen är tanken att några gånger på sommaren åka ut till trosa skärgård. Men är man medveten om att det kan komma svall bakifrån så borde det gå bra. Vill man åka fort är detta fel skrov, men vill ändå komma upp i planing med lite folk ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser