Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Mambo

Miljödiesel Preem

Rekommendera Poster

Preem har kommit med en dieselkvalité som dom kallar Evolution diesel som innehåller minst 50% förnybart innehåll (RME). Bra att dom tänker på miljön men:

Vi båtägare med dieselmotorer brukar ju sky dieselbränsle med med inblandning av RME, normalt 5-10%, på grund av bakterietillväxt. Hur ska vi förhålla oss till en så pass stor inblandning som 50%? Kan vi räkna med att problemen med bakterietillväxt blir flera gånger värre?

Preem skriver i informationen om produkten att man behöver genomföra regelbundna kontroller av vattenförekomster i bränslet samt att lagringstiden inte bör överstiga 1 år. 

 

Ett enkelt svar på mina frågor är att det bara är att låta bli att tanka Evolution diesel i sin båt men jag tror att andra bränslebolag följer utvecklingen och att det så småningom inte finns någon gammal hederlig (men miljövidrig) diesel att få tag i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja svaret är att låt bli att anka detta bränsle i båt om du inte tömmer tanken helt under vinter.

Möjligen går det bra för de som kör båten dagligen året om.

 

Miljöbränslen har varit uppe på forumet flera gånger och det är samma svar från de flesta.

 

HVO är en relativt ny form av bränsle som det inte skall bli bakteriebildning i så det är nog ett framtida bränsle. Idag är det få som kan köpa det och man har börjat blanda i RME för att effterfrågan har varit så stor så att men inte hinner producera bränslet i rätt mängd.

Motorer verkar gå bra på detta bränsle och flera stora fordonstilverkare för tunga fordon har godkänt bränslet. Känner till att diesel värmare kan krångla på detta bränsle men beror på hur värmaren är gjord.

 

Det är på gång flera nya bränslen som kan komma att fasa ut vanlig diesel men just nu är det nog bäst att sitta still i båten och tanka vanlig diesel utan inblandning av RME.

Alternativet skulle kunna vara HVO (utan tillsats av RME).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Angående miljödiesel så har jag försökt hitta EcoPar som jag vill kunna tanka som privatperson. Vad jag förstår skall allt vara perfekt för mig (lagringsbeständigt, rent etc) och med tanke på de små mängder jag använder i segelbåten spelar priset en liten roll - men att hitta en tapp i Stockholm verkar kört.

Margarin-dieseln från Preem skulle jag inte satsa på alls i båten eftersom jag vanligtvis tankar mina 20 liter med 1,5 års mellanrum.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Preem har kommit med en dieselkvalité som dom kallar Evolution diesel som innehåller minst 50% förnybart innehåll (RME). Bra att dom tänker på miljön men:

Vi båtägare med dieselmotorer brukar ju sky dieselbränsle med med inblandning av RME, normalt 5-10%, på grund av bakterietillväxt. Hur ska vi förhålla oss till en så pass stor inblandning som 50%? Kan vi räkna med att problemen med bakterietillväxt blir flera gånger värre?

Preem skriver i informationen om produkten att man behöver genomföra regelbundna kontroller av vattenförekomster i bränslet samt att lagringstiden inte bör överstiga 1 år. 

 

Ett enkelt svar på mina frågor är att det bara är att låta bli att tanka Evolution diesel i sin båt men jag tror att andra bränslebolag följer utvecklingen och att det så småningom inte finns någon gammal hederlig (men miljövidrig) diesel att få tag i.

 

Bakterierna, som är aeroba, luftburna, från början följer med in i tanken med den luft som kommer in i takt med att tanken töms.

Bakterierna behöver vatten för att klara sig, så när dom hamnar i vattnet, på botten av tanken är dom anaeroba och lever i vattnet men "äter" och förökas av födan RME, i diseln..

Så om det är fler % RME i diseln eller inte spelar nog inte så stor roll. det är vattnet som är "flaskhalsen".. kanhända mer RME = mer vatten??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vem vet, en regnig dag kanske Du kommer på tanken att åka till Uppsala. Då kan Du ju kolla med http://www.svj.se/ecopar_1359.html om Du får fylla Din "tjuga" hos dem. Det är nog det närmsta officiella tankstället för Din del.

 

Det verkar som om EcoPar har svårt att få fäste på marknaden. Inget fel på bränslet. Jag har kört med EcoPar i en testbil för en biltillverkare och det fungerade bra trots att den motorn var påställd "å det grövsta".

 

Ursäkta, mitt inlägg var riktat till Peter_K.

Redigerad av Volvo_Penta
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt bli att tanka diesel med någon form av inblandning. Tanka "riktig" diesel som dessutom smörjer....

Då riskerar man inte att få beväxning m.m i tanken med problem som följd.

 

Det kan vara lite svårt att hitta ställen där man kan köpa "riktig" diesel och då menar jag den gröna

varianten. Har kört på den i många år o har inte haft några som helst problem! Har båten på västkusten

o det finns några ställen där som säljer...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående miljödiesel så har jag försökt hitta EcoPar som jag vill kunna tanka som privatperson. Vad jag förstår skall allt vara perfekt för mig (lagringsbeständigt, rent etc) och med tanke på de små mängder jag använder i segelbåten spelar priset en liten roll - men att hitta en tapp i Stockholm verkar kört.

 

Margarin-dieseln från Preem skulle jag inte satsa på alls i båten eftersom jag vanligtvis tankar mina 20 liter med 1,5 års mellanrum.

 

Kolla med R-Con i norrköping om att köpa.

 

Dyrt som fan det drivmedlet men rent :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är påpekat tidigare, men Preem Evolution Diesel består till 93 %av raffinerade produkter. I princip använder man bara byggstenarna i form an kol och väte för att bygga ihop dieselbränslet.

 

Tyvärr - för oss lite känsliga båtägare - tillsätter man sedan 7 % RME, dvs. rapsolja i något modifierad form och det är ju hemskt tycker vi.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...