rejas 238 Postad 9 April , 2017 Bombar forumet med frågor ... I samband med att jag demonterat inredningen i vår Flipper konstaterar jag att det mesta är skruvat med samma skruv några är dåliga och behöver bytas ut. Är det någon som vet var man hittar skruvar som dessa? Gängningen på dem ser ganska flack ut. Ca 30mm långa och 3mm tjocka. Var tror ni jag kan hitta denna skruv? Och i så fall, vad kan den heta? Väldigt tacksam för hjälp. Sedan undrar jag om denna kan finnas med insex eller torx. Dessa pozi-skruvar går ju alltid sönder ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 918 Postad 9 April , 2017 Bombar forumet med frågor ... I samband med att jag demonterat inredningen i vår Flipper konstaterar jag att det mesta är skruvat med samma skruv några är dåliga och behöver bytas ut. Är det någon som vet var man hittar skruvar som dessa? Gängningen på dem ser ganska flack ut. Ca 30mm långa och 3mm tjocka. Var tror ni jag kan hitta denna skruv? Och i så fall, vad kan den heta? Väldigt tacksam för hjälp. Sedan undrar jag om denna kan finnas med insex eller torx. Dessa pozi-skruvar går ju alltid sönder ... Sifvert skruv på Elektravägen i Hägersten har ett enormt sortiment av skruv. Om du åker till deras butik så kan du plocka skruv styckevis om du inte behöver en hel förpackning. Lite osäker om din skruv är en självgängande plåtskruv eller en träskruv men de har båda varianterna med torx-skalle. Det enklaste är att ta med en skruv dit och jämföra med det de har i hyllorna. Deras skruvkatalog finns på nätet http://www.sifvert-skruv.se/wp-content/uploads/2017/03/Rostfritt_201703-15.pdf Plåtskruven heter FTS A2 och finns på sidan 44 Träskruven heter TFT-S A2 och finns på sidan 50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 10 April , 2017 Tack Lintott! Det får bli en utflykt dit! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 10 April , 2017 (redigerade) Sifvert skruv på Elektravägen i Hägersten har ett enormt sortiment av skruv. Om du åker till deras butik så kan du plocka skruv styckevis om du inte behöver en hel förpackning. Lite osäker om din skruv är en självgängande plåtskruv eller en träskruv men de har båda varianterna med torx-skalle. Det enklaste är att ta med en skruv dit och jämföra med det de har i hyllorna. Deras skruvkatalog finns på nätet http://www.sifvert-s...t_201703-15.pdf Plåtskruven heter FTS A2 och finns på sidan 44 Träskruven heter TFT-S A2 och finns på sidan 50 Ovärderligt ställe om man vill få tag på någon speciell skruv, mutter etc. De har även tum-storlekar på bultar och muttrar för oss med Amerikanska båtar Redigerad 10 April , 2017 av Promod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 109 Postad 10 April , 2017 Bombar forumet med frågor ... I samband med att jag demonterat inredningen i vår Flipper konstaterar jag att det mesta är skruvat med samma skruv några är dåliga och behöver bytas ut. Är det någon som vet var man hittar skruvar som dessa? Gängningen på dem ser ganska flack ut. Ca 30mm långa och 3mm tjocka. Var tror ni jag kan hitta denna skruv? Och i så fall, vad kan den heta? Väldigt tacksam för hjälp. Sedan undrar jag om denna kan finnas med insex eller torx. Dessa pozi-skruvar går ju alltid sönder ... Jag köper mina skruv på Flinks, de har det mesta. Din skruv ser ut som en vanlig träskruv med kullerförsänkt skalle. Att skruva inredning med torx eller insexor ser konstigt ut tycker jag. Synliga skruvar, då tar jag en kullerförsänkt spårskruv men man får vara lätt på handen så att man inte slinter. Förborra och försänk ämnet som du ska fästa med ett hål som är grövre än skruvens diameter, då går det lätt att skruva. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 10 April , 2017 Jag köper mina skruv på Flinks, de har det mesta. Din skruv ser ut som en vanlig träskruv med kullerförsänkt skalle. Att skruva inredning med torx eller insexor ser konstigt ut tycker jag.Synliga skruvar, då tar jag en kullerförsänkt spårskruv men man får vara lätt på handen så att man inte slinter. Förborra och försänk ämnet som du ska fästa med ett hål som är grövre än skruvens diameter, då går det lätt att skruva. Utseendet är så klart en aspekt på det hela. Men det spelar mindre roll i denna båt tycker jag. Bland plast passar det lika bra med torx eller insex. På vår segelbåt använder jag skruvar av mässing och skruvar försiktigt. Däremot har jag hittat många fördelar med den lilla Flippern. Lätt att ta isär och hittills tror jag att jag bara hittat två sorters skruvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser