Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Kenta

Revning med single-line reef

Rekommendera Poster

Gäst Kenta

Har köpt en båt som har Seldéns Single-line revningssystem, alltså där man med endast en lina från sittbrunn kan sköta hela revningen. Innuti bommen finns en vagn som löper fram och tillbaka och sköter den främre revlinan. Men jag får tusan inte till systemet att fungera. Då jag hissar seglet är det alltid någon av revlinorna (främre eller bakre) som blir för kort och stramar så att seglet inte går att hissa fullt. Har tittat i och fölt Seldéns beskrivning utan att bli klokare. Är det någon som på ett enkelt sätt kan förklara hur det skall sitta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har du enkelt eller dubbelt revsystem, en eller två linor kommer ut ut bommens främre resp. bakre ända. Du måste därför ha koll på i vilket hål på seglet du skall koppla linan. I bomens bakre ända skall linan direkt upp till revhålet och sedan virtikalt ned till bomen och runt den knopas. Den främre linan, i samma färg, går direkt upp till den i förstärkningsband påsydda ringen på seglet som är revpunkten. Där fäster du linan med ett skruvshakel. Min erfarenhet är att om du har revet och sedan skall hissa på fullt igen så behövs det ganska mycket extra kraft i fallet för att dra isär blocksystemet i bommen. Enligt Selden är första revet vit/blå och andra revet vit/röd.

post-7047-1394234387,3888_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...