niklasniklas 5 Postad 9 April , 2017 Hej!! Har en gammal 35amp Bosch generator på min gamla Md2a. (Separat gen) Generatorn är i vinter uttagen, testad i bänk på verkstad. Gav de värden den skall göra. Tidigare alltid haft 1st 75amp batteri till både förbrukning och start. Att motor-utrymmet blir varmt vid körning, lika så generator är ju inget nytt. I år har jag köpt ett extra batteri, och skilje-relä... (75A+145A) Testkörde motorn igår. På typ 5 min blev generatorn riktigt varm. Nu var batterierna inte helt fullladdade, så visst... visst... den skall jobba.... Med multimeter följde jag spänningen när jag startade motorn... gick sakta upp frö. 12,5 till 13,5 på 3 min... (I bänken gav generatorn 14.1V) Men min upplevelse var att den blev varmare än normalt... Min fråga... finns det riktlinjer för hur stor batteri-bank en generator klarar?? Tacksam för hjälp!! PS: det finns inget som är felkopplat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 9 April , 2017 (redigerade) Tummregeln lär vara: generator A x3 = Ah i batteriet, dvs. 35A generator klarar väl 105 Ah av batteri, Nu om batteriet generellt behålles full laddat med solcell, landström e.d. när den ligger i hamnen, och inte belastas till det är nästan urladdat förrän generatorn tas i bruk, så klarar generatorn nog 4x A för att 'toppa upp' batteriet då och då. Redigerad 9 April , 2017 av jussi_h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklasniklas 5 Postad 9 April , 2017 Tack för svar! Måste ändå förtydliga frågan lite... Kommer generatorn gå sönder pga överbelastning, eller handlar det "bara" om att batterierna inte blir fullt laddade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 April , 2017 Mmmmm.. Har aldrig fuderat över om generator, funktion, om den går att överbelasta eller ej..? Generatorn ger väl va den ger... sen tar det ju längre tid att ladda fler Ah.. rent spontant känns det väl att det inte ska vara några problem. När ditt batteri är "tomt" så ska du ju ladda typ 53Ah i det stora och 37Ah i det lilla.. ca 90Ah.. så om generatorn ger fullt.. ska det ta typ 3h att ladda fullt.. något motstånd finns det väl i batterierna.. så att det inte blir i stort sätt kortis.. sen e ju frågan... hur hög ström kan du mata in i batterierna. Solceller som ger varierande ström.. pallar ju att ladda hur stora batterier som helst även när dom ger lite ström..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 9 April , 2017 (redigerade) Mmmmm.. Har aldrig fuderat över om generator, funktion, om den går att överbelasta eller ej..? Generatorn ger väl va den ger... sen tar det ju längre tid att ladda fler Ah.. rent spontant känns det väl att det inte ska vara några problem. När ditt batteri är "tomt" så ska du ju ladda typ 53Ah i det stora och 37Ah i det lilla.. ca 90Ah.. så om generatorn ger fullt.. ska det ta typ 3h att ladda fullt.. något motstånd finns det väl i batterierna.. så att det inte blir i stort sätt kortis.. sen e ju frågan... hur hög ström kan du mata in i batterierna. Solceller som ger varierande ström.. pallar ju att ladda hur stora batterier som helst även när dom ger lite ström..? Håller med till fullo, det handlar bara om hur mkt tid man har på sig att med motorn igång ladda upp batterierna, här kan man med fördel komplettera med en solcell och ev en batteriladdare via landström!Och njet den kommer inte stt gå sönder!! Redigerad 9 April , 2017 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 9 April , 2017 Din generator blir varmare eftrsom den ger större laddström under längre tid med en större batteribank, men generatorn kan inte ge mer än vad den är gjord för att ge bara för at du hänger på mera batterier. Generatorn tar principiellt inte skada av att ladda en större bateribank, men om du har dålig kylning av generatorn kan den må sämre - och kanske ta skada - när den nu ska ladda mera än den gjorde förut. Tänk så här. Tidigare räckt kanske kylningen bara nätt och jämnt för att generatorn skulle må bra. Om du nu laddar mera (högre ström och längre tid) så kommer inte kylningen att räcka, den räckte ju bara precis tidigare. Generatorn skadas inte av flera batterier, men den kan skadas av dålig kylning. Nu vet jag ju inte hur varm din generator blir och jag vet inte heller hur varm den får bli, men det kan vara klokt att kolla upp detta. Ett alternativ är att se till att kylningen blir bättre. Om det går, dra fram en grov slang från ett luftintag och rikta slangen mot generatorn. Vi har laddat våra 3 x 80 Ah med en 35 A generator från 1980 och det har gått alldeles utmärkt. Min gissning är att det bara är en kort tid (några minuter) som generatorn ger maxladdning, sedan faller strömmen under 35 A. Se även artikel i Dagens båtliv. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 April , 2017 Generatorer brukar vara byggda så att vid maxström så reglerar de spänningen för att inte överbelastas. Däremot brukar de sakna temperaturreglering (vilket en solcellsregulator för hundralappen oftast har). På ett ungefär säger man max 55-60°C på dylika apparater men den klarar nästan alltid mer. Om man lägger handens utsida mot generator och rycker undan den så brukar det vara för varmt. Oftast sitter generatorn illa till i en båt, den blir för varm. Det bör vara en tilluftslang under generatorn och helst även en frånluftfläkt placerad högt i motorrummet. Generatorerna är ju egentligen avsedda för bilar med en helt annan kylning. Sätter man in Sterling ProAltC eller liknande så har den en tempsensor som man sätter på generatorn eftersom den tvingar generatorn att lämna mycket mer ström än vad generatorn normalt ger. ProAltC belastar generatorn tills den sjunker i spänning, ungefär som en MPPT-regulator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 9 April , 2017 Jag har en MD-2b med en 35 Amp generator som har laddat mina batterier (4x75/80 Ah) via TWC-regulator och original skiljediod på generatorn under dom senaste dryga 30 åren (5500 gångtimmar) utan problem så du behöver nog inte oroa dig. Jag har under den tiden renoverat generatorn en gång i förebyggande syfte och bytt kol en gång (förra sommaren). Generatorn lämnar 30 Amp och 15,1 volt den första halvtimmen efter start för hemgång på söndagskvällen för att sedan dra ner till något lägre värden, så den får göra rätt för sig. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 April , 2017 En liten varning till dem som fortfarande har kvar TWC-regulatorer. Använd inte GEL eller AGM batterier. Mina Optima AGM höll två säsonger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 10 April , 2017 Hej!! Har en gammal 35amp Bosch generator på min gamla Md2a. (Separat gen) Generatorn är i vinter uttagen, testad i bänk på verkstad. Gav de värden den skall göra. Tidigare alltid haft 1st 75amp batteri till både förbrukning och start. Att motor-utrymmet blir varmt vid körning, lika så generator är ju inget nytt. I år har jag köpt ett extra batteri, och skilje-relä... (75A+145A) Testkörde motorn igår. På typ 5 min blev generatorn riktigt varm. Nu var batterierna inte helt fullladdade, så visst... visst... den skall jobba.... Med multimeter följde jag spänningen när jag startade motorn... gick sakta upp frö. 12,5 till 13,5 på 3 min... (I bänken gav generatorn 14.1V) Men min upplevelse var att den blev varmare än normalt... Min fråga... finns det riktlinjer för hur stor batteri-bank en generator klarar?? Tacksam för hjälp!! PS: det finns inget som är felkopplat Ta din 35A-generator till en generatorfirma och fråga om de kan kolla upp och ev. byta laddregulatorn på den till en regulatormodell som har inbyggd temperaturbegränsare. I så fall kommer generatorns utspänning att dras ned om generatorn tenderar att bli för varm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklasniklas 5 Postad 10 April , 2017 Tack för alla svar!!!!!!!! Extremt uppskattat!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser