AlleH 0 Postad 8 April , 2017 Jag har en liten sportbåt med en 2takts mariner 40 hk motor som är fastbultad. Kan man lämna in hela båten på service så man slipper ta av motorn? Kostar detta extra? Vad kan en motorservice kosta? Bor i Trollhättan/vänersborgs området Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 8 April , 2017 Mitt spontana tips är att göra servicen själv. På mindre än en timme gör du allt och lite till... Impellerbyte+ ny olja i växelhus kompletterat med lite fett på rätt ställen och du är redo för ett par år till:) Det är absolut inte svårt att hålla en 40hk 2-t Mariner i dugligt skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ericslund 0 Postad 12 April , 2017 Men om vi återgår till ursprungsfrågan: brukar verkstäderna kräva att man tar av motorn från båten, eller kan man lämna hela ekipaget när motorn ska servas? Jag har utgått från att det går bra att låta motorn sitta kvar, men det kanske varit naivt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 April , 2017 Den kan sitta kvar på båten, blir tom. lättare då, slipper ju konka runt på den. De flesta verkstäder har ambulerande service så att dom kan komma ut till dig och göra servicen där. Dock vill dom att båten står på land så att dom kan komma åt den från alla håll utan att bada. Nu vet jag inte vad det finns för verkstäder där du bor, men i Göteborg finns tex. Lindahls som jobbar på dessa sätt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 12 April , 2017 (redigerade) kan du inte serva den själv så kanske någon du känner kan hjälpa dig,lätt o fixa din motor med oljebyte i växelhuset smörjning tändstift mm,en verkstad kostar många sköna tusenlappar och anlita. Redigerad 12 April , 2017 av karluno Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 12 April , 2017 Här har du exempel vad service kan kosta:http://www.outboardservice.se/0/17/servicepriser-utombordare/ men som sagt, en äldre utombordare fixar man själv så länge det handlar om service och inte om reparation Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 12 April , 2017 Snabbaste sättet att få svar är nog att ringa till den/de alternativa... ställen du tänkt lämna in hos. Har dom bara plats bör det ju inte vara några problem att låta motorn sitta. Jag skulle heller inte göra mej mödan och lägga tiden som det tar att lämna in,inte veta vad och hur saker är gjorda, istället för att göra det själv.. på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser