Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Olleman82

Har mekanikern verkligen gjort konserveringen?

Rekommendera Poster

Börjar bli fundersam om min mekaniker verkligen gjort konserveringen på min motor. Motorn är lyft ur båten sedan 6 veckor och alltjämt står det då och då och droppar lite ifrån knäna (eller vad det nu heter, de som är kopplad mot bockhornet). Motorn står så att den ibland får lite solljus på sig så det är väl helt enkelt vatten som expanderar och sedan kommer ut. Problemet är att det bara är vatten, smakar inte ett dugg som glykol.

 

Började bli fundersam redan i november när jag inte såg några som helst små märken efter att man anslutit en spolmuff på drevet.

 

Finns det något sätt att konservera motorn så att det är sötvatten kvar i knäna men att det ändå är "rätt" gjort? Har tex för mig att föregående ägare sa att han nöjde sig med 4l koncentrerad glykol och då går det väl inte igenom hela systemet eller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Finns det sötvatten kvar så finns det ju frysrisk, och då är inte konserveringen riktigt utförd. Man kan utföra konserveringen på ett flertal sätt, beroende på om den är sjövattenkyld eller inte.

// Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan ju vara lite kondensvatten som droppar ut. Vad jag förstår så är knäna öppna i bakändan och det är där vattendropparna kommer?

 

Glykolvattnet, om det nu är rätt gjort, står i knäts framända max upp till högsta punkten. På andra sidan den punkten bakåt är det tomt då det runnit ut.

 

4 liter konc. glykol ger ca 10-12 liter vätska med ca 15-20° frostskydd, borde räcka till pump/värmeväxlare/2x avgaslimpor-knän.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså föregående ägare hade 4 liter koncentrerad glykol som total mängd. Nu spelar det ju egentligen ingen roll för nuvarande mekaniker gör kanske på ett helt annat sätt. Jag nämnde det bara för att det verkar finnas många olika "skolor".

 

Båten/motorn står för övrigt frostfritt så det är enbart korrosionsskyddet som är viktigt för min del.

 

Finns det något enkelt sätt att kontrollera om det är glykol i "sjövattensystemet" överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså föregående ägare hade 4 liter koncentrerad glykol som total mängd. Nu spelar det ju egentligen ingen roll för nuvarande mekaniker gör kanske på ett helt annat sätt. Jag nämnde det bara för att det verkar finnas många olika "skolor".

 

Båten/motorn står för övrigt frostfritt så det är enbart korrosionsskyddet som är viktigt för min del.

 

Finns det något enkelt sätt att kontrollera om det är glykol i "sjövattensystemet" överhuvudtaget?

Den här borde väl funka?

http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilverktyg/glykolmatare/glykolmatare-619286/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att veta om det är glykol eller ej räcker ju med att ta lite på tungan. Går inte att ta miste på om det är glykol i. Funderar mer på om jag kan "tappa av" någonstans där det definitivt måste stå glykol om man gjort en konservering om än slarvig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta när man inte ens vet motormodell.

Brukar alltid finnas avtappningar för sjövattnet som ju ska dräneras vid risk för frysning.

Exakt var och hur står i instruktionsboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir oljan gråfärgad efter en stunds körning så har han tabbat sig rätt rejält, frostsprängt block!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en mercruiser 383 och båten står frostfritt som sagt men ska se om jag kan hitta aktuellt avtappningsställe i manualen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båt/motor står frostfritt som det påstås är det väl inga som helst problem... Ett år utan fullständig konservering är ingen fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är vad jag förstår inte faran som är frågan utan om Olleman82 fått det han förmodligen betalar för.

 

Köper man motorkonservering så vill man ju att motorn ska blir konserverad, annars kunde man ju låtit bli att köpa konservering.

 

Dessutom finns ju risk att annat inte heller blivit utfört om man fuskat - om det nu är fusk - med detta.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, fått höra att det börjar rösta väldigt omgående? Problemet är ju framförallt om han säger att han gör en sak och sedan inte gör det...

 

Men ska inte måla fan på väggen, det är säkert glykol i "mitten på systemet ". Ska försöka kolla när jag är där till påskhelgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är bra att ha en refraktometer för att kolla glykolen. Det enklaste tricket är ju annars att ta en slatt och ställa i frysen och se om det fryser. Men det är mycket enklare med en refraktometer. 

En motor som fryser brukar bli dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är bra att ha en refraktometer för att kolla glykolen. Det enklaste tricket är ju annars att ta en slatt och ställa i frysen och se om det fryser. Men det är mycket enklare med en refraktometer.

En motor som fryser brukar bli dyrt.

Jo exakt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa Mercruiser har ett antal pneumatiskt opererade ventiler som tömmer motorn och skyddar den från frysrisk.

Om du har ett antal tunna blåa slangar på den och en cykelpumpsliknande tingest sittande i framsändande så har du detta systemet. Vill minnas att det även finns manuellt opererade ventiler på en del. Man måste självklart köra ur saltvattnet ändå. Har han använt drevsäck/tunna så ser du inget märke efter muffar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten och motorn förvaras inomhus och det finns ingen frysrisk, så vi kan vl hopa över den diskussionen i den här tråden.

 

Saltvatnet vill man ju ha ut och så vill man ha i något som skyddar motorn mot rost.

 

Smaka på vattnet så känner du kanske om det smakar salt eller inte. Vet inte om man kan mäta salthalt på något enkelt vis.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaa, jag har båten i sötvatten så jag har väl "absolut bästa förutsättningar" om en konservering inte gjorts - eller inte gjorts komplett. 

 

Men jag ska titta i manualen och leta efter någon avtappningspunkt som hör till sjövattensidan, borde ju vara rätt enkelt - framförallt nu när motorn står på marken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle ändå byta impellern på sjövattenpumpen igår så det var ju enkelt att kolla..."...vatten, vatten, bara vanligt vatten" i alla fall enligt mina smaklökar. Tur att båten legat i sötvatten sista månaden innan upptagningen.

 

 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att båten legat frostfritt.

 

Nu är det väl inte hela världen om du inte haft något korrosionsskydd i ett halvår. Syret i vattnet tar slut när lite järnoxid (rost) bildats och sedan händer inte så mycket mer.

 

Jämför med värmesystem i ett vanligt hus, det håller utan vidare i 50 år just för att man inte fyller på med nytt syresatt vatten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna är sötvattenkyld...

 

Om den är sötvattenskyld,bör det väl va glykol i sötvattensdelen. ungefär 50/50. Det är ju i så fall halva värmeväxlaren och sjövattenpumpen som man skall köra igenom glykolblandat vatten om det är frysrisk och ev för rostskydd.

 

Att köra igenom 100% glykol är ju ur frostsynpunkt bara dumt. För rostskydd kanske det är ok!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter rimligt, som sagt, förre ägaren hävdade att han gjorde så...

 

Känns som att jag gör konserveringen själv nästa år:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...