Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Hallonsoda2k

Ha båt på trailer, hur stor kan man ha för enkel sjösättning?

Rekommendera Poster

Tja, är i princip nybörjare på båt men tänkte köpa min första nu till sommaren. Hade tänkt mig en mindre HT båt för fiske, övernattning och utforskning av småsjöar i inlandet. Hade alltså tänkt ha båten på en 80 trailer och förvara den på gården. 

 

Så då är frågan, hur stor båt kan man ha för enkel och snabb sjösättning på ställen där asfalt eller betongfundament saknas? Brukar se bilar stå med sina trailers på små grusvägar som leder ner i vattnet där jag bor, men då rör det sig oftast om mindre båtar än HT båtar.

 

Har kollat på båtar runt 5 meter typ Uttern 5000 HT som väger 440kg (motor tillkommer) men är osäker på vad man orkar dra upp själv..

 

Alla tips önskas!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft en uttern a51 med 50hp som funkade bra i dessa situationer. dock hade jag en subaru som dragbil. Fyrhjulsdrift är guld. Större/tyngre båt kan bli knivigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en Yamarin ca: 4,80 lång med 50hk, totalvikt 550kg med bränsle mm. Har nu trailat i 3 år utan problem. Ur stöldsynpunkt är det skönt att ha båten fastkedjad i garaget hemma. Min hustru och mina två barn (flickor) vinchar lätt upp den. Har förvisso inhandlat en Warn elvinch för kommande säsong, man blir ju inte yngre. Sjösättningsrampen består av en blandning av sand och betong. Volvo V50 som dragbil.

MVH

Lars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en winth 555.. i 6-7 år så.. nenas problemas mer än jättebranta ställen om det hade regnat.. framhjulsdruft.

Fick låna en fiffig pryl man kopplade i framvagnen som jag kunde backa med deraget fram.. då var det aldrig i närheten av problem.

I eller ur vattnet singlehanded inkl parkering av bil å släp.. ca 10-20 min beroende på blåst..

Skitsnidigt.. kommer göra likadant om jag skaffar den typen av båt nån gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för bil och körkort? Glöm hästkrafterna, det är irrelevant. Har du fyrhjulsdrift och hyfsade däck drar du upp det mesta som bilen får dra på de flesta uderlag. Har du lågväxel är det ännu bättre.

Med bakhjulsdrift har man i regel bättre grepp med släp än framhjulsdrift men det kan förekomma undantag just när du drar upp en båt. Om båten är baktung och rampen brant kan du ha ett lyft snarare än tryck på dragkulan och då blir bakhjulsdriften nästan lika kass som framhjulsdriften. Bilens egen lutning bakåt kompenserar dock en del så den lägger mer av sin egen vikt på bakhjulen, och du kan ju alltid lasta allt tungt fram i båten och bak i bilen, då räcker bakhjulsdrift långt.

Sen har du trailervalet... Upp till 750kg får du dra obromsat, förutsatt att du ej överskrider halva bilens tjänstevikt. Dessa trailers kallas ofta EU-trailer och är väldigt vanliga. Vet ej vad de väger, men om vi höftar till på 250kg så har du 500kg kvar till båten.

Om du nu är som "normalfallet", alltså har ett B-körkort och en framhjulsdriven bil som väger mer än 1500kg är nog en eu-trailer och en båt på 500kg ett klokt val. Tyngre båt kräver tyngre (bromsad) trailer och det kan nog börja kännas osäkert om en framhjulsdriven bil får upp något sådant ur sjön på en grusramp.

Har du BE-kort och tung fyrhjulsdriven bil blir det en helt annan fråga, men då hade du nog vetat svaret själv redan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, körkortsbehörighet, bilens tillåtna släpvagnsvikt etc är saker du måste kalkylera med.

Transportstyrelsen har en så kallad "släpvagnskalkylator" där du bara skriver in reg.nummret på bil och släpvagn (om du känner till det senare) sedan kryssar du i vilka bokstäver du har på flänglappen.

Så får du reda på om det är ok eller ej.

Den finner du här:

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

 

Annars har du mer info här:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/

 

Till min lätta framhjulsdriva bil hade jag en hemmasmidd dragkrok som tillfälligtvis kunde skruvas fast i den främre gängan till bogseröglan, kunde således "nosa" upp en trailer på en ramp, och sedan kunde det i vissa fall vara lättare att rangera släpvagnar på trånga utrymmen.

Jag tror att det finns färdiga sådan dragkrokar att köpa... nånstans... hittade nu inget på nätet.

Jag har inte min kvar då en kompis behövde den bättre.

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Har B-körkort och en Ford mondeo sedan årsmodell 2004, 145hk och framhjulsdriven. Ska kolla upp både båtar och bilar som nämnts i tråden för att få en uppfattning. Får även kolla upp den där kalkylatorn (måste dock få tag på regnummer för en eventuell kärra..) för vad jag får dra och utgå från det så man vet ungefär hur stor båt man kan satsa på.

 

Trodde först att manskraften skulle vara det största problemet men låter ju som att folk inte har några problem att dra upp sina båtar, snarare bilen som måste orka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som tar stryk om rampen är av det brantare slaget och bilen har manuell låda är kopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trailar en 20 fots Bertram med en Suzuki grand Vitara 4-hjulsdriven med lågväxel.Kör uteslutande i nord Norge,stundtals hiskeliga backar o usla ramper,men det går utmärkt.Fyrhjulsdrift o lågväxel är nästan ett krav dock,ialla fall med en så pass tung båt

/ Stefan,Kiruna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har på sätt och vis en vädigt bra bil för ändamålet. Väldigt få bilar får dra lika tungt som mondeon med vanligt B-kort.

Bättre dragbilar faller på sin egenvikt, du måste ju under 3500kg totalvikt. Lättare bilar har sällan lika hög max släpvagnsvikt som mondeo, så den sticker faktiskt ut lite från mängden. Men hänger du på en vagn med båt som väger 1800kg så kommer du få väldigt svårt att få grepp med framhjulen på en ramp med löst underlag.

Manskraften, den är inga problem. Winchen är ju utväxlad så det går lätt att veva upp vad som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste din fråga igen. Menar du bokstavligt att DRA upp båten på land och sen trassla upp den på släpet? Då snackar vi plasteka på 100kg och en ca 5hk snurra som du hänger av under tiden, annars blir det TUNGT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har på sätt och vis en vädigt bra bil för ändamålet. Väldigt få bilar får dra lika tungt som mondeon med vanligt B-kort.

Bättre dragbilar faller på sin egenvikt, du måste ju under 3500kg totalvikt. Lättare bilar har sällan lika hög max släpvagnsvikt som mondeo, så den sticker faktiskt ut lite från mängden. Men hänger du på en vagn med båt som väger 1800kg så kommer du få väldigt svårt att få grepp med framhjulen på en ramp med löst underlag.

Manskraften, den är inga problem. Winchen är ju utväxlad så det går lätt att veva upp vad som helst.

Att komplettera körkortet med B96 är ju rätt enkelt. Då har man 4250 kg totalt istället. Allt annat lika. Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste din fråga igen. Menar du bokstavligt att DRA upp båten på land och sen trassla upp den på släpet? Då snackar vi plasteka på 100kg och en ca 5hk snurra som du hänger av under tiden, annars blir det TUNGT.

Hehe nej menade inte att bokstavligen dra upp båten, har bokstavligen dragit upp föräldrarnas båt varje höst ensam , skulle tro att den väger runt 200kg och det är ett rent helvete att få upp den och välta runt den.. Därav är jag lite "traumatiserad" när det gäller att få upp båtar :P

 

Tanken är att backa ner trailern och vinscha upp båten så smidigt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ens möjligt att sjösätta och ta upp en HT båt utan ramp?

 

Och du vet väl att du måste ha fiskekort i alla sjöar utom de största...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fler olika platser där det gick och komma ner till sjön å backa ner.. utan ramp.. ännu enklare då man inte behövde sikta.. såklaret det går utan.. allt beror ju på hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Uttern 510 HT och en volvo v70. Jag fick problem en höst då det var extremt lite vatten i sjön och grusramp. Då behövde jag hjälp av ytterligare en bil för att komma upp med båten, lade en bogserlina mellan min bil och den andra bilen. Annars så har det gått bra varje gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Uttern 510 HT och en volvo v70. Jag fick problem en höst då det var extremt lite vatten i sjön och grusramp. Då behövde jag hjälp av ytterligare en bil för att komma upp med båten, lade en bogserlina mellan min bil och den andra bilen. Annars så har det gått bra varje gång...

Okej, då antar jag att rampen var brantare och fästet ojämnare än normalt? Har en sjö i närheten med grusramp där vattennivån kan variera flera dm, när det är som lägst är botten väldigt ojämn vilket skulle försvåra sjösättning/upptagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror mycket på bilen, drog förra året upp 6.3 meters båt på 1.1 ton med en VAG 2-litersdisel automat 190hk AWD det var enkelt för bilen. Generellt kan man säga diesel är bättre just vid upptagning då dom har mer vrid på låga varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...