Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
pentaracer

Mått Princess v42 2004

Rekommendera Poster

Hej alla

Jag har varit och tittat på en Princess v42 -04 och jag kan inte riktigt begripa hur de mäter sina mått. Enligt specen ska den vara 3.99 bred och totalt 13.56 m lång. När jag mäter så får jag bredden till 3,5 och längden till 12,5.

Vaddå, finns det en smalare version av denna båten eller vad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Jag har varit och tittat på en Princess v42 -04 och jag kan inte riktigt begripa hur de mäter sina mått. Enligt specen ska den vara 3.99 bred och totalt 13.56 m lång. När jag mäter så får jag bredden till 3,5 och längden till 12,5.

Jag är inte säker, men tror att det är nya modellen av V42 som är 3.99 och att den tidigare var 3.73

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog vara vettigt att kolla med Ina marin. De har sålt Princes sedan hedenhös och har garanterat koll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla

Från en utlänsk site

post-104481-52878_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla

Här kommer ett bud till

post-104481-50262_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla

Denna är från Malmöns marina, olika mått från alla tydligen!

post-104481-40588_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, då är ju nästa fråga, vad skiljer det på vikten mellan en mkI och en mkII? Ser många olika viktuppgifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag hittade den sidan också men på någon annan sida och någon spec jag hittat så väger MKII mer, så jag får inte ihop det.

Går det inte hitta Princess egna produktblad på deras egna modeller från MKI till MKIII?

Jag har googlat som tusan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo jag hittade den sidan också men på någon annan sida och någon spec jag hittat så väger MKII mer, så jag får inte ihop det.

Går det inte hitta Princess egna produktblad på deras egna modeller från MKI till MKIII?

Jag har googlat som tusan

Ett alternativ kan ju vara att ta kontakt med dom via mail och fråga Princess.co.uk

https://www.princess.co.uk/

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har provat kontakta dem flera gånger, de har aldrig svarat.

Jag tror att MKI, MKII väger lika mycket, fast MKII är lite längre och lite bredare, 7,5 ton

MKIII däremot blir betydligt tyngre, 12 ton.

Borde ju betyda att en MKI flåser på rätt bra med twin 310

Redigerad av pentaracer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det verkar som att båtförmedlare/säljare inte har så noga koll på måtten av den båt de säljer.

2008 finns dels den äldre modellen av V42 och den nyare med hardtopp. Den nyare med hardtopp har större mått än den äldre.

Sedan varierar måtten beroende på om de mäter med peke och ankare eller utan. Därför kan det finnas två olika längdmått angivna för samma båt. Detta gäller även bredden. varför de anger olika mått för bredden vet jag inte. 3,73-3,75 verkar vara de mått som anges. Kanske med och utan gummilist....

Jag har mätt V42:ans längd utan ankarspelet i aktern och kom fram till att den hamnade på ca 12,75 med peken i fören.

V 42 2008 mått 12,75.pdf

V42 2006 PRINCESS d.pdf

Redigerad av SeaRayeller
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt med en liten testartikel! tack för bra input med måtten, faktiskt bra att den är 3,75 istället för 3,99 då porthålet i maskinhallen är 4,0

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju på hur och var man mäter.. 

Olika tider har man mätt båtar på olika sätt.

Vissa båtar mäts i vattenlinjen, vissa LOA, dvs med badbrygga och peke. Samma sak med bredd, bredd i vatten eller bredd vid avbärarlist.. 

Skall du ha in den i hall - mät där den är som allra bredast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Var och mätte på en och fick fram dessa mått:

Akterspegel - vattenlinje 9,8m 34 fot

Akterspegel - för 11,7 m 40 fot

Akterspegel - badbrygga 0,8 m 3 fot

Total längd för akter - för 12,5 m 43,5 fot

Bredd vid vattenytan 3,1 m

Bredd på det bredaste 3,5 m

Höjden har jag dock ingen koll på, någon som vet hur hög den är? Dörrhålet är 4,8m, Hoppas den går in där.

Redigerad av pentaracer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag köpte V40 slutade det med att jag fick bygga en ny maskinhall...

Jag har en ganska låg trailer (65 cm) och höjden är på gränsen att klara 4,5m kravet för hemtransporten/maskinhallen. Kanske något att beakta? Jag monterar ner radardomen för att vara på den säkra sidan.

Tror att V40 och V42 MKI är ganska lika. V42 MKI är nog inte mindre iallafall (höjd och breddmässigt)

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har en ganska låg trailer (65 cm) och höjden är på gränsen att klara 4,5m kravet för hemtransporten/maskinhallen. Kanske något att beakta? Jag monterar ner radardomen för att vara på den säkra sidan.

Tror att V40 och V42 MKI är ganska lika. V42 MKI är nog inte mindre iallafall (höjd och breddmässigt)

/J

Jag har planerat att köpa en v42 i fyra år nu så jag började bygga hallen 2014 för att inrymma en v42 så hoppas den går in :)

Maskinhallen var tänkt som kallhall men nu råkade den bli fullisolerad med värme, snudd på lyxigt att ställa in båten där nu.

Är det lätt att plocka bort bågen? Hur hög blir den då? Kör du hem den med båtvagn eller på en maskintrailer?

Redigerad av pentaracer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna inte med att plocka bort bågen. Det är ganska mycket jobb.

Jag kör den på en trailer so jag köpte hos EDAB (Surte båt). Det är en helgalvad 16 tons kärra. Drar den med traktor hem ca 1,5 mil.

Min hall är inte klar ännu... men jag går också och funderar på att isolera hallen då det är rätt gott att kunna greja med den på vintern utan att förfrysa... En vedpanna också för uppvärmningen blir det kanske också...

/J

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

/J

Sea Ray 400 -98 jag hade för många årsen var ca 455cm hög utan radar på en vagn som var 70cm hög(propellrar roder ner i ficka)

V42.an borde vara jämförbar i höjd med den båten. Kanske något högre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör den på en trailer so jag köpte hos EDAB (Surte båt). Det är en helgalvad 16 tons kärra. Drar den med traktor hem ca 1,5 mil.

Min hall är inte klar ännu... men jag går också och funderar på att isolera hallen då det är rätt gott att kunna greja med den på vintern utan att förfrysa... En vedpanna också för uppvärmningen blir det kanske också...

/J

Fungerar det bra att köra hem båten på kärran?

känns det stabilt och säkert?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderade på samma sak som SeaRaeller, jag tänkte ta den på bokad transport vid upp och nertagning. Blir det inte svårt att dra den med traktor på allmän väg? Jag menar den är ju rätt bred, går det ens göra det lagligt med traktor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea Ray 400 var/är 4.22 bred och den körde vi på väg en bra bit för att alltid sjösätta ute på Koön/Marstrand

Drar du med traktor så behöver du inte tänka på bredden mer än att det givetvis är bra med följebil men inga bredlastregler när det är lantbruksmaskiner

Ska du tex dra med lastbil så måste du söka dispans mm

Ska du följa lagen med traktor så måste du ha en traktor vars vikt överstiger båt och vagn alt att vagnen är bromsad

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

/J

Fungerar det bra att köra hem båten på kärran?

känns det stabilt och säkert?

Ja det funkar fint. Det är dock långt mellan bakaxel på traktorn och kärrans tandemcentrum (9m tror jag) så den skär kurvorna mycket.

Har kompletterat med Bredlast och sidomarkeringsskärmar samt varningsljus. Den blir bred på vägen trots att den är "bara" 3,76m bred.

Har även kompletterat med ett stävstöd då den flexar mycket i dragstången annars. Gott med en galvad kärra och att nav och hjul är nya och fräscha! Men glöm att kärran funkar att dra en 16 tons båt på mer än rangering på en hamnplan. Jag valde denna storleken enbart pga att den var lång tillräckligt. Min V40 uppskattar jag till 8+ ton och det är ganska lagom upplever jag det som.

/J 

Redigerad av JonasAx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har skaffat en 15 tons kärra med styrande framhjul. vår båt vägde drygt 9 ton när vi lyfte den i höstas, enligt kranföraren.

Höjden är ca. 4,60m på kärran så jag får nog demontera radarn.

Är fundersam på hur stabilt det är att frakta den på väg.

Har en knixig backe sista biten så det får bli med en lastbil som dragbil.

Får bli en tid med mycket lite trafik, när vi transporterar den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...