Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
Gäst

Hur jobba med Sika MultiPrimer?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag ska nu i helgen försöka få mina luckor i förpiken och i salongen täta. Jag ska ta bort glaset och göra rent ramen runt om. Läste att innan jag lägger på sikaflex ska jag göra rent aluminiumramen med MultiPrimer för att sikaflexet ska fästa bättre.

Är det bara att ta en pappersbit med lite MultiPrimer och dra runt ramen? Ska jag göra likadant med plexiglaset eller ska man undvika MultiPrimer där?

Hoppas MultiPrimer är effektivt för det var attan vad dyr den var, 200:- för 30 ml.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2017-04-06 vid 19:07 skrev Silverfox59:

Jag ska nu i helgen försöka få mina luckor i förpiken och i salongen täta. Jag ska ta bort glaset och göra rent ramen runt om. Läste att innan jag lägger på sikaflex ska jag göra rent aluminiumramen med MultiPrimer för att sikaflexet ska fästa bättre.

Fast primern handlar väl inte om rengöring, utan om vidhäftning.

Rent skall det väl va innan du målar på primern.

Monterade ny "plexiglasrutor" på min båt för ett par år sen.

Maskerade, där jag inte ville ha primern, både på plasten och på "plexiglasrutan" så att primern bara hamnade där den skulle.

Sen målade jag med en smal pensel som gick att doppa i flaskan.

Sen brukar jag använda typ sådana här handskar när jag håller på med sånt kladdjobb.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-stovlar/Vinylhandskar-utan-puder-2000033633/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
  2017-04-07 vid 04:41 skrev Thallatha:

2017-04-06 vid 19:07 skrev Silverfox59:

Fast primern handlar väl inte om rengöring, utan om vidhäftning.

Rent skall det väl va innan du målar på primern.

Monterade ny "plexiglasrutor" på min båt för ett par år sen.

Maskerade, där jag inte ville ha primern, både på plasten och på "plexiglasrutan" så att primern bara hamnade där den skulle.

Sen målade jag med en smal pensel som gick att doppa i flaskan.

Sen brukar jag använda typ sådana här handskar när jag håller på med sånt kladdjobb.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Klader-och-stovlar/Vinylhandskar-utan-puder-2000033633/

Du har helt rätt. Jag ska inte göra rent med det utan det är för att få bättre fästningsförmåga. Ser nu att jag uttryckte mig fel där.

Först ta bort gammalt och göra rent. Sedan på med primern för att sikaflex ska fästa bättre.

Så då både kan jag och ska jag ha primern på glaset så som jag har på aluminiumramen, förstår jag.

Tack för hjälpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju isf bättre att använda något som fäster, väter, ytan spontant. Då hamnar "klistret" direkt på det du vill limma/täta.. istället för på primern..

Fast det är klart.. om primern i sig åxå fysiskt klarar dom "belastningar" som fogen utsätts för är det ju inga problem.

Sen är det ju inte alltid "primer som primer" här har ni ju koll på att den via någon mekanism påverkar vidhäftningen.. men det finns andra anledningar att förbehandla.. menni det här fallet är det en annan story. Men även "primer" går att använda fel och vid fel tillfällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...