Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Bimme

Bränslet (diesel) rinner tillbaka på Vega MD6

Rekommendera Poster

Jag har ett ständigt problem med att dieseln rinner / sugs tillbaka till tanken när motorn står still på min Albin Vega.

Måste ofta köra startmotorn mer än 1 minut, ibland luftar jag genom att öppna luftningsskruven på finfiltret, men ofta behöver jag gå hela vägen till att lossa spridarna.

Det kan även gå fort, ganska ofta att jag får problem efter en timmas segling...

 

Jag fick ett tips på att installera en elektrisk bränslepump efter framgångar på en truck, men efter att ha läst på forumet så är jag inte säker på att det är bästa lösningen.

 

Ett alternativ är kanske att byta ut tanken och placera den högre, jag har kvar orginaltanken från 75 placerad långt ner under durken.

 

Har även läst att man kan trycksätta tanken, men hur gör man det?

 

Beror troligen på ett luftläckage, men hur hittar jag det? Jag har provat med fett vid t ex luftningsskruven (och naturligtvis bytt packning), men det hjälper bara något.

 

Backventil?

 

Om man byter till elektrisk bränslepump, ska man montera bort den gamla matarpumpen eller kan den nya pumpen suga bränslet igenom matarpumpen? Ska den nya pumpen placeras före, emellan eller efter för- och finfilter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ständigt problem med att dieseln rinner / sugs tillbaka till tanken när motorn står still på min Albin Vega.

Måste ofta köra startmotorn mer än 1 minut, ibland luftar jag genom att öppna luftningsskruven på finfiltret, men ofta behöver jag gå hela vägen till att lossa spridarna.

Det kan även gå fort, ganska ofta att jag får problem efter en timmas segling...

 

Jag fick ett tips på att installera en elektrisk bränslepump efter framgångar på en truck, men efter att ha läst på forumet så är jag inte säker på att det är bästa lösningen.

 

Ett alternativ är kanske att byta ut tanken och placera den högre, jag har kvar orginaltanken från 75 placerad långt ner under durken.

 

Har även läst att man kan trycksätta tanken, men hur gör man det?

 

Beror troligen på ett luftläckage, men hur hittar jag det? Jag har provat med fett vid t ex luftningsskruven (och naturligtvis bytt packning), men det hjälper bara något.

 

Backventil?

 

Om man byter till elektrisk bränslepump, ska man montera bort den gamla matarpumpen eller kan den nya pumpen suga bränslet igenom matarpumpen? Ska den nya pumpen placeras före, emellan eller efter för- och finfilter?

Första tanken fungerar tankens avluftning?

Ändra backventilerna brukar lossna i vp matar pumpar

Ja sedan är det ju som du själv konstaterat läckage i bränslesystemet som kan ställa till det.

Att byta matarpump till en elektrisk eller att flytta tanken är att åtgärda symtomen medans felet fins kvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du kollat att den befintliga bränslepumpen (matarpumpen) är hel?

Den innehåller två backventiler som kan krångla. Det händer att dom lossnar. Ny pump finns för ca 1000:- på tex Crom Marin.

Att börja flytta tankar och andra ombyggnader på grejer som har funkat i många år känns som nödlösningar. Bättre att försöka hitta problemet.

/Claes

Pentax skriver snabbare än jag gör :angry:

Redigerad av Rascal
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med... även om det kan vara svårt... se till att hitta felet, anledningen till att bränslet rinner/sugs.. tillbaka.

Börjar du "äta piller".. får du snart äta piller för att motverka det första "pillrets" biverkningar... som leder till nya "piller"... så e karusellen igång och till slut minns du inte ursprungsanledningen.

Har du tur och pumpar lite tryck i tanken.. så kan du se om du har ev läckage nånstans.. fast sannolikt är nog att någon backventil kärvar lite.

"Låter" som att felet uppträdet lite olika.. snabbt ibland och efter lite längre tid ibland.. det tyder på nån ventil som stänger mer eller mindre..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar förståss. * pumpar du tryck i tanken så kan du kanske finna ev läckage.... om du har tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant hade ett liknande problem. Efter en massa mekande satte han dit en elektrisk pump. Den hade ett eget grovfilter och matade in mellan den mekaniska pumpen och finfiltret. Det blev både billigare och enklare än att köpa en ny matarpump. Fördelen är också att det går betydligt snabbare att avlufta motorn.

 

Har inte mindre flygplan denna lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lös backventil att sätta på slangen kan också vara ett alternativ. Kostar bara tior på t ex ebay.

Men det är också att lösa symptomen, inte problemet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant hade ett liknande problem. Efter en massa mekande satte han dit en elektrisk pump. Den hade ett eget grovfilter och matade in mellan den mekaniska pumpen och finfiltret. Det blev både billigare och enklare än att köpa en ny matarpump. Fördelen är också att det går betydligt snabbare att avlufta motorn.

 

Har inte mindre flygplan denna lösning?

 

OT... nu har du ju inte sagt något om vilket bränsle som menas på små flygplan men.. kör dom med dieselmotorer?

Aldrig tänkt på vad.. men har ju hört uttrycket flygplansbränsle hur många gånger som helst.

 

Sorry för trådkapningen.... igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En bekant hade ett liknande problem. Efter en massa mekande satte han dit en elektrisk pump. Den hade ett eget grovfilter och matade in mellan den mekaniska pumpen och finfiltret. Det blev både billigare och enklare än att köpa en ny matarpump. Fördelen är också att det går betydligt snabbare att avlufta motorn.

 

Har inte mindre flygplan denna lösning?

 

OT... nu har du ju inte sagt något om vilket bränsle som menas på små flygplan men.. kör dom med dieselmotorer?

Aldrig tänkt på vad.. men har ju hört uttrycket flygplansbränsle hur många gånger som helst.

 

Sorry för trådkapningen.... igen.

 

Små flygplan kan köra på diesel eller vanlig bilbensin eller någon form av flygbränsle beroende på vilken motor det är utrustat med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte flygplanens bränsle det handlade om utan kombinationen mekanisk/elektrisk bränslepump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Krångla inte till det, montera en extra backventil på bränsleledningen så är chansen stor att problemet är löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matarpumpen behöver sina inbyggda backventiler för att kunna pumpa bränslet eftersom det är en membranpump. Att dom dessutom hindrar bränslet att rinna tillbaka är ett extra plus.

Om du öppnar pumpen och ventilerna har ramlat loss (ganska vanligt) så kan man oftast sätta tillbaka dom och låsa med ett körnslag i kanten. 

Förövrigt är väl en ny pump vart tjugonde-trettionde år en ganska vettig sjösäkerhetsdetalj. Pumpmembranet är ju i gummi och åldras också.

/Claes

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Säkerligen matarpumpen de får man byta emellanåt, detta problem uppstår då. Håll inte på att försöka reparera eller fixa den, bara byt. Har detta problem uppstått utan att du skruvat på något?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Det känns som att jag ska ta en titt på matarpumpen.

Hittade en på http://drevdelar.se/branslepump-matarpump-md1-2-3-5-6-7-md11-17-2001-2002-2003-motorer till riktigt bra pris, någon som har erfarenhet utav dem?

Känner inte alls igen bilden på pumpen, men det är liknande pumpar på flera sidor. Jag ha för mig att min är betydligt mer platt, men jag får kolla i helgen.

 

Vekar som att bästa sättet att kolla efter läckor är att trycksätta tanken. Har ni några bra tips på hur man gör det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Det känns som att jag ska ta en titt på matarpumpen.

Hittade en på http://drevdelar.se/branslepump-matarpump-md1-2-3-5-6-7-md11-17-2001-2002-2003-motorer till riktigt bra pris, någon som har erfarenhet utav dem?

Känner inte alls igen bilden på pumpen, men det är liknande pumpar på flera sidor. Jag ha för mig att min är betydligt mer platt, men jag får kolla i helgen.

 

Vekar som att bästa sättet att kolla efter läckor är att trycksätta tanken. Har ni några bra tips på hur man gör det?

Jag trycksätter tanken när motorn skall "luftas"

Luftningsslangen till/från dieseltanken kopplar jag till gummibåtens  luftpump, eller annan lämplig pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...