Amanda31 21 Postad 5 April , 2017 Har en äldre och en helt ny Garmin VHF (den nyare en 110i). Tänkte behålla den gamla i båten som reserv, dvs ha båda monterade i båtten. De har samma mmsi-nummer. Men vill använda samma antenn. Är det möjligt att koppla båda VHF:erna till samma antenn? Var hittar jag i så fall en grendosa till antennkabeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 5 April , 2017 Jag skulle googlat på antennsplitter... http://www.trueheading.se/files/document/products/ais/aisrxantennasplitter/VHF_Antenn_splitter_broschyr_100325.pdf Någon som har erfarenhet av detta? Synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 5 April , 2017 Splittern prioriterar VHF framför AIS.. AIS sänder korta pulser och jag är i skrivande stund inte helt klar över om du kan sända längre frekvenser via AIS intaget... Själv hade jag satsat på en antenn/stationsväxel... Swedish Radio Supply i Karlstad kan nog ge dig korrekt information vilken väg du skall gå... Själv har jag valt både hängslen och livrem... båtens förra ägare hade VHF antenn på targabågen akteröver, jag valde dock att montera antenn i masten.. men den gamla antennen med kabel är kvar.. Skulle det gå illa så kan jag skruva i den gamla antennen... Går det riktigt illa så har jag en bärbar VHF som backup... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 6 April , 2017 Jag hade monterat en antennomkopplare, finns ofta på Tradera för en hyfsat billig peng. Då kan du välja VHF manuellt. Att koppla ihop två sändare till samma antenn och samma frekvensband är däremot absolut no-no och kommer troligen resultera i att minst en radio går sönder. En AIS-splitter trixar till en automatisk växling, men det beror till stor del på att den är gjord för AIS speciella sändningsschema. Dessutom är uppdateringen så långsam att de flesta inte märker att AIS faktiskt inte har någon mottagning medan man sänder i VHF:en. Det är alltså inte samtidig funktion på båda till samma antenn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 6 April , 2017 Jag skulle också smoegen är inne på sätta en antenn till. Till exempel en lös nödantenn. då har du två helt skilda system. Då kan du ha antennen i masten för bra räckvidd med din nya radio och ett helt separat system om du till exempel skulle råka ut för mastbrott. Men du kanske har dem på olika ställen i båten och vill använda båda? Då måste du ha en omkopplare av något slag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 April , 2017 En koaxialomkopplare funkar http://www.svebry.se/antenner-tillbehor/koaxomkopplare/45 Dit har jag aldrig kommit utan har nöjt mig med kontakter som man kan skifta, helst då typ N. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 6 April , 2017 Jag skulle också smoegen är inne på sätta en antenn till. Till exempel en lös nödantenn. då har du två helt skilda system. Då kan du ha antennen i masten för bra räckvidd med din nya radio och ett helt separat system om du till exempel skulle råka ut för mastbrott. Men du kanske har dem på olika ställen i båten och vill använda båda? Då måste du ha en omkopplare av något slag. Ja just så. En antenn i masten och två vhf:er. Har en nödantenn också, men den tänkte jag bara använda om mastantennen sviker. Så det är den här "omkopplaren" jag vill hitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 922 Postad 6 April , 2017 En antennsplitter a´la AIS är nog den ultimata lösningen. Det är ju en passiv komponent, Den "vet inget om sändningsschema för AIS". Den ser bara till att de två mottagarna kan lyssna samtidigt på insignaler från samma antenn och att sändning på ena (eller andra) ingången inte går in i den andra mottagaren utan endast går till antennen, så att "den vilande mottagaren" inte går sönder p.g.a. att den får sändningen rätt in i mottagaren (mottagaren är ju inte byggd för 25W insignal). Att ha en omkastare som ska stå i rätt läge beroende på vilken VHF ska användas riskerar ju att sluta i att omkastaren står fel och att den VHF som då används för att sända med inte har någon antenn att skicka ut effekten till och då kan VHF-en gå sönder. En antennsplitter ger alltid någon dB dämpning vid mottagning och sändning men skulle du någon gång ligga på räckviddsgränsen så går det ju att skruva ur från splittern och skarva ihop antennkabeln för den VHF som du vill använda (men jag tror aldrig det kommer att bli aktuellt om du har en i övrigt juste installation). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 6 April , 2017 Hmmm har börjat luta åt att ha nödantennen fast monterad på pulpiten uppkopplad mot reserv-vhf:en. Och mastantennen fast uppkopplad till den nya vhf:en... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser