Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
jorgenkarls

Rullfock

Rekommendera Poster

Hej allihop ! Jag har en maxi 84 och ska nu investera i ett nytt rullsystem inkl segel. Har hört mycket snack om Plastimo och Furlex. Vad är era råd ? Vilket system ska man satsa på ? Tar gärna emot tips på bra inköpsställen för detta. Tack på förhand / Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hade en Maxi 77 tidigare, till den köpte jag en Furlexrulle och genua från Bodingsegel. Systemet fungerade utmärkt. På min nuvarande båt sitter det en Hoodrulle och det är betydligt svårare att underhålla. Hälsningar Kerstin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredrik ohlsson

tjenare, kan tipsa dig om ett företag i polen . apollo sails samt trimet. apollo gör seglet åt dig och trimet levererar rullsystemet. till min maxi 77 gick hela kalaset på 7000 kr och hela konstruktionen på rullen är i rostfritt och mycket stabil. http://www.trimet.com.pl/index.php klicka på oferta för att se rullen. apollosails hittar du på . http://www.apollosails.com.pl/index2.html lycka till. du kan ringa en waldemar på . 08-55031202

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen

Använder de Furlex ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj Harken MKIII som är den bästa rullen. Titta även på skoj på en Plastimo så förstår du varför Harken är något dyrare. Harken stjäl liten höjd av staget så att du kan sy segel med större liklängd = mera drag. [LINK]www.harken.se[/LINK]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst fredd

hej , ja de är tydligentillverkar tydligen på licens från furlex hörde jag nåt om . men det är nog innehållet i rullen isåfall. kullager mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:-O Innan du köper rulle av något slag; Tänk på att det har hänt mer än en gång att rullen slutat fungera ute på havet. Med max segel ute och tilltagande vind, är detta ingen trevlig upplevelse. Kan vara rent farlig. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär !! Nu har jag inhandlat en ny furlex med omsytt segel. Ska montera i morgon om vädret tillåter, typiskt att det ska bli sämre när det drar ihop sig till helg. Nån som har nåt tips på / eller nåt jag bör undvika att göra? Vill ju inte förstöra nåt i onödan. Var med monteringsanvisning, men det är ju inte alltid sånt är lätt att förstå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta en newbee med konstiga frågor men: Hur rullar man ut resp. in seglet i rullen? Kan man sy om en genua till att passa i en rulle? Jag förstår inte riktigt vad det är som är så komplicerat när jag försöker läsa sxk:s artikel om för/nackdelar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Seglet är monterad i ett spår på en aluminiumprofil som roterar med rullen. När man drar i skotet för att dra ut seglet så snurras furlinglinan in på spolen i rullen, för att sedan när seglet ska in så drar man i furlinglinan istället och seglet rullas in. Mycket viktigt att furlinglinan är väl säkrad när man inte seglar alltså. Givetvis kan man sy om en genua för rullmontage, är den i bra skick så kan man låta göra detta. Man tar bort pistolhakarna och förser förliket med en insydd lina som ska gå i förstagsprofilen. Jag skulle dock titta på priserna för ett nytt om det gamla seglet börjar tappa formen. Polska Narwal som tidigare sydde för Boding gör utmärkta cruisingsegel. Finns numera hos. http://www.segelochbat.se/ Jag har precis idag monterat en gennaker på rulle på min båt. Dessutom så satte jag denna på ett utskjutbart peke för att maximera segelytan. Nu tänker jag segla mer med focken som jag har en nedhallina till och sedan köra med gennakern. Min gamla spinnaker var på 23 m2 och gennakern är på 25 m2. Inte mycket att komma med men då båten endast är 6 meter så räcker det långt. Dessutom så är inte gennakern användbar över 6 m/sek. /Wille

post-1958-1394234418,5106_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

Wille! Jag är lite nyfiken på en gennaker. Brukar inte gennaker segel bara vara infästa vid topp och botten av förstaget för att maximera buken vin undanvindssegling (som en 2/3 dels spinnaker ungefär)? Om man fäster gennakern utefter hela förstagets längd så blir väl skillnaden mot en vanlig genua väldigt liten? /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Genakern har inget med förstaget att göra. Som du kanske kan se på bilden här intill så sitter genakern monterad på en rulle på peket och dess övre infästning sker direkt i genakerfallet som har satts 70 cm över förstagsinfästningen.(fallet är draget till sittbrunnen) Således så sitter genakern ca 50 cm framför förstaget och flyger som en spinaker, dock bara på en bog i taget. Sedan har jag dragit furlinglinan utefter mantågsblocken som vanligt. I förliket sitter det en mycket vridstyv lina insydd för att kunna rulla in seglet runt sig själv. Min genaker är på ca 25 m2 som kan jämföras med min spinnaker som är på 23 m2. I lördags var jag ute och fick upp båten i 6,9 kn. Låter kanske inte mycket men för en Triss Magnum med ett LYS på 0,92 och 5,25 m i lwl så är det mycket. Magnumens max förlikslängd är vanligtsvis 686 cm men med genakern har jag ett mått på 730 cm och det kunde utökas lite till då jag inte har satt fallet i masttoppen. Nu sticker det utskjutbara peket ut 60 cm framför stäven och det räcker tycker jag, det ser inte estetiskt ut annars. /Wille

post-1958-1394234423,0108_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Här kommer en bild till där man kan se lite mer från sidan, och även se förstaget och mellanrummet däremellan. /Wille

post-1958-1394234423,1227_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lincoln

Ta inte furlex. Överskattat och överprissatt system. För mig har det krånglat från dag 1 och trots ompackning av kullager så kinkar systemet. Välj hellre 2 st plastimo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket fabrikat har du valt till rullen för gennaker? Orkar gennakern lyfta rullen för att ändra förlikets form? Mvh Alvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det är inga problem med att rullen skulle vara för tung. Jag har valt HARKEN till detta arrangemanget. Just denna modellen är avsedd till just detta med gennaker för rullmontage. modellbeteckningen är 436. Som du kanske kan se på bilden ovan så har förliket en lagom buk i den lätta vinden, (ca 2 m/sek vid fototillfället). Och med anledning av att jag drog ner det nya fallet till sittbrunnen så kan man lätt ändra på förlikets form. /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...