Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
jojosurf

Terminalvantskruvar eller "vanlig" vantskruvar?

Rekommendera Poster

Terminal blir kanske snyggare och du behöver en sprint mindre och låser bara en bygel.

Båda funkar men terminalvarianten verkar ju "smutt"

Har aldrig sett sån.. nackdelen skulle väl kunna vara att det blir bökigare att byta del om bängan på terminalskruven skulle ge sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag ska byta hela vajer och fick frågan vilken jag ville ha när det gäller vantskruvar. 

terminalvantskruvar (Sitter fast på vajer) eller "vanlig" vantskruvar. 

 

Vilken av dom är bäst? 

 

 

post-93173-0-28421000-1491371859_thumb.jpg

Redigerad av jojosurf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har terminal. Praktiskt och snyggt med färre sprintar m.m. Tills du skall byta vantskruv då du upptäcker att du måste gå upp en storlek eller byta hela paketet för mer än vad du tror av wiren försvinner så den blir kortare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har terminal. Praktiskt och snyggt med färre sprintar m.m. Tills du skall byta vantskruv då du upptäcker att du måste gå upp en storlek eller byta hela paketet för mer än vad du tror av wiren försvinner så den blir kortare.  

 

En fördel är också att alla vantskruvarna hamnar automatiskt åt rätt/samma håll.

Måste man korta vanten pga ompressning eller annat kan man komplettera med en eller två toggles.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på fästet men det fungerar nog oftast. I mitt fall blev det galet med brytningarna av någon anledning.  Men det fungerar förmodligen offtast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om/när man mastar av är det bäst att låta vantskruvarna sitta kvar på båten så slipper man släpa runt dem i gruset på mastplan och få skit i gängorna.

 

Med terminal får man automatiskt skit i några gängor hur man än gör.

Det går ju att lösa genom att dra en påse över terminalen eller terminal + vantskruv när man lossat vanten.

 

I övrigt tycker jag det är rätt oviktigt vad man väljer.

Ja det skulle vara om skit och brist på underhåll gör att gängorna skär, då är det inte bara att byta vantskruv.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi nu köpte ny rigg så gick vi från terminal till komplett skruv. Mest för att det "kändes" mer utbytbart om något händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all tips.  Det blir nog "vanlig" vantskruvar.   :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om vantskruv...
Ett tips för dem som har röstjärn liknande de i bilden, sätt gärna små bitar av schotsbrite-svamp i öglan inför mastresningen!
För ramlar vantskruven ner mot däck enligt högra bilden så kan den lätt krökas om masten knycker till av exempelvis en svallvåg. Kan förmodligen gälla även terminalvantskruvar även om hävarmen då är kortare.
post-86835-0-92656700-1491475876.jpg

Brukar f.ö. sätta fast mina vantskruvar "rättvända" i stagen först men vissa har andra metoder har jag sett. (En av de konstigare metoderna är att dela vantskruven och montera halvorna före resning, sen rotera wiren för att fästa ihop.)
Med rättvända menar jag f.ö. så att skruven kortas vid "åtdragande" medurs rotation, blir onödigt jobbigt att trimma ifall vissa råkar sitta tvärtom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ska man göra:

  1. Vid avmastning, lossa mellan vant och vantskruv som Mackey skriver.
  2. Med båten på land, märk och lossa vantskruven på båten. Det är väldigt enkelt att gör från en stege.
  3. Lägg vantskruven i fotogen, gör rent med tandborste och smörj.
  4. Montera vantskruven på vanten, trä på en plastpåse (hundbajspåsar i olika färger är bra)
  5. När masten kommit på plats, koppla vanten mot däcksfästena, det är avsevärt mycket enklare än att koppla ihop vant/vantskruv.
  6. Börja med undervanten, det räcker för att masten ska stå. Akterstaget kommer sist.

 

De här tipsen fick jag för många år sedan, det är den enklaste och snabbaste metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om vantskruv...

Ett tips för dem som har röstjärn liknande de i bilden, sätt gärna små bitar av schotsbrite-svamp i öglan inför mastresningen!

För ramlar vantskruven ner mot däck enligt högra bilden så kan den lätt krökas om masten knycker till av exempelvis en svallvåg. Kan förmodligen gälla även terminalvantskruvar även om hävarmen då är kortare.

vantskruv.krökningsskydd.jpg

 

Brukar f.ö. sätta fast mina vantskruvar "rättvända" i stagen först men vissa har andra metoder har jag sett. (En av de konstigare metoderna är att dela vantskruven och montera halvorna före resning, sen rotera wiren för att fästa ihop.)

Med rättvända menar jag f.ö. så att skruven kortas vid "åtdragande" medurs rotation, blir onödigt jobbigt att trimma ifall vissa råkar sitta tvärtom.

 

Kul när folk tänker till och kollar in detaljerna.. ai laik.. folk brukar tycka att jag grottar i onödigheter.. "räcker väl att det funkar".. jag vill veta varför.. annars fattar och minns jag helt enkelt inte... minns ofta inte ändå..

Trevligt inlägg "doktor vantskruv"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...