Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
widfeldt

Koppla sjövattenpump på kylvattenslangen till motorn eller göra ny bordgenomföring?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är på väg att bygga om vattensystemet i båten. 

 

Idag har vi en liten färskvattentank (30liter) som används för kall & varmvatten i pentry, på toaletten och till en dusch på badbryggan. Det finns inget sjövatten indraget. 

Eftersom tanken är så liten får vi snåla rejält på vattnet. Vi brukar bära in vatten som värms till disk och bära ut disken till badbryggan för sköljning i sjövatten. Det är naturligtvis inte så smidigt...

Och duchen på badbryggan har vi typ aldrig använt. 

 

Först tänkte jag förbättra situationen genom att installera sjövatten till pentryt.

Men sedan tänkte jag om och planerar nu istället att koppla in sjövatten till hela det befintliga vattensystemet. Då kan man använda duschen och även diska i varmvatten från varmvattenberedaren.  

Färskvatten blir det i år enbart från en ny kran i pentryt. Till nästa år kanske det blir dragning av en slang för färskvatten till toaletten också.

 

Nu till frågan. Jag tänkte att det är bra att minimera antalet bordgenomföringar och att det därför vore smart ta vatten till pentrypumpen för sjövatten från kylvattenledningen till motorn genom att sätta en T-koppling med en avstängning och slang till pentrypumpen. 

Men nu förstår jag att motorns kylvattenpump (200hk Mercury diesel) kan suga väldigt kraftigt och att jag behöver armerad slang för kylvatten hela vägen till pentrypumpen. 

Det fick mig att fundera på om det är en så bra lösning och om pentypumpen kan ta skada av det kraftiga baksuget.

Kanske är det enklare och säkrare att göra en ny bordgenomföring till pentrypumpen för sjövatten?  

Hur hade ni resonerat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till smådieslar fungerar det utmärkt att dela intag. Till en större motor kan det vara lönt att gå upp i dimension men en stor motor sörplar inte i sig så mycket vatten och dessutom är det ju visst tryck på ingående vatten. Troligen fungerar det och det är ju enkelt att testa. Det är mycket klokt att minska antalet genomföringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det, som seglar i saltvatten, är att krypa runt i båten och se om du får plats med ytterligare en, eller en större färskvattentank.

 

Eller att bara ansluta duschen till sjövattnet, alternativt ha en egen vattenkran till sjövatten vid diskon.

 

Men ditt eget alternativ med anslutning till befintlig skrovgenomföring, så hade jag ju definitivt kopplat en separat pump till sjövattnet, men en ordentlig sil mellan pumpen och intaget.

Jag skulle aldrig komma på tanken att fylla vv-bredaren med sjövatten, även om det är sött.

 

Jag har nu en tank på 70 liter och en på 85, tycker att det är i minsta laget.

Men man kan dricka öl, ha lösa vattendunkar och tvingas acceptera en något lägre grad av hygien... Eller då bada i havet! :P

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite liknande tankar, fast tvärtom...eller hur det nu blir....

 

Tycker avstängningen från drevet kändes sådär, höll på att skruva bort den helt vid ett tillfälle... Så tänkte ta vatten antingen från den smala genomföringen jag har för sjövatten till pentryt, uppskattningsvis 1cm i diameter eller från den genomföring som används som avlopp från samma pentry ca 3cm i diameter.

Jag har ju bara en liten md5 så sätter jag den på den grövre genomföringen så borde det väl vara mer än tillräckligt? Tanken är att till nästa säsong sätta en liten gråvattentank till pentryt, nu låter vi vattnet stå i slangen när vi ligger i hamn och den rymmer ju inte så mkt...

 

Har för info 4 genomföringar + loggen, avlopp samt vatten in till toa, avlopp samt vatten in pentry, allt original från 1978.

 

Ledsen att jag hoppar in och lånar tråden men mitt inlägg har samma fråga, är det ok att kylvatten delar genomföring med annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite liknande tankar, fast tvärtom...eller hur det nu blir....

 

...

 

Ledsen att jag hoppar in och lånar tråden men mitt inlägg har samma fråga, är det ok att kylvatten delar genomföring med annat. 

Jag hade nog hellre använt intaget till toalettens spolvatten än kylvattenintaget, jag funderade själv på detta, då till en spolpump för att kunna spola av däcket emellanåt, men han inte med detta i år då det blev så många andra småprojekt.

 

Sedan hur du eller ni än gör, det självklara, att ha en ordentlig avstängningsventil nära skrovgenomföringen så att man kan stänga av i nödfall.

Om sedan slangen mellan intag, sil och pump blir lång är det bra att ha en backventil, så att inte pumpen går tom eller torr innan vattnet når fram. Så var jag tvungen att göra på förra båten till toans spolvatten.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen anledning att ha fler bordsgenomföringar än nödvändigt. Jag har alltid kört med ett gemensamt intag för motor/spolpump som stängs när båten inte ska användas på några dagar. Likaså delar jag alltid avlopp från handfat med intag till toaletten.

 

Att låta varmvattenberedaren värma sjövatten är inget problem om den är rostfri. Det finns de som har en extra VVB för att få varmt sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har lite liknande tankar, fast tvärtom...eller hur det nu blir....

 

...

 

Ledsen att jag hoppar in och lånar tråden men mitt inlägg har samma fråga, är det ok att kylvatten delar genomföring med annat. 

Jag hade nog hellre använt intaget till toalettens spolvatten än kylvattenintaget, jag funderade själv på detta, då till en spolpump för att kunna spola av däcket emellanåt, men han inte med detta i år då det blev så många andra småprojekt.

 

Sedan hur du eller ni än gör, det självklara, att ha en ordentlig avstängningsventil nära skrovgenomföringen så att man kan stänga av i nödfall.

Om sedan slangen mellan intag, sil och pump blir lång är det bra att ha en backventil, så att inte pumpen går tom eller torr innan vattnet når fram. Så var jag tvungen att göra på förra båten till toans spolvatten.

 

..

 

 

Varför skulle du använda toans intag istället för pentryts? Anledningen till att jag frågar är för att pentryts 2 genomföringar är i samma utrymme som motorn medan toans är ett par meter bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Varför skulle du använda toans intag istället för pentryts? Anledningen till att jag frågar är för att pentryts 2 genomföringar är i samma utrymme som motorn medan toans är ett par meter bort.

 

Nä, jag skulle använda toans intag istället för kylvattnets, eftersom det oftast är samma dimension där.

Kylvattnen intaget har ju en grövre anslutning och slang, och då måste man ju ha en T-koppling med en klenare dimension, onödigt krångel i min mening, och kanske längre slangdragning.

Själv har jag bara avlopp vid pentryt, och då kan det ju bli fel om man tappar upp vatten samtidigt som det rinner ned i avloppet, man kan ju misstänka en viss återcirkulation... eller hur?

Ja som du skriver är det svårt att tänka abstrakt här, olika båtar ser olika ut.

 

---

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...