Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
kalasgubben

Montera ekolod

Rekommendera Poster

Hej.

tänkte montera min givare till mitt ekolod. Men hur ska jag göra??

Är ett lawrence hook 3. förra året hade jag den tillfällig monterat på en stång som jag körde ner i vattnet och sen satte fast med en klämma. men ibland blev det dålig läsresultat. så tänkte montera den ordentligt.

Så frågan är var nånstans där bak ska den monteras och hur??

eller är det nån som har en smart lösning så man inte behöver borra i båten,

Båten är en gammal ryds 1000 "sportbåten" från 60 talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bästa sättet är att montera en givare i genomföring genom båtens botten.

Men du har inte en sådan givare, låter som om den är avsedd att monteras med en konsol på akterspegeln? Iså fall är det det bästa, men den kommer att ge felaktiga eller inga värden alls i höga hastigheter.

Sedan om båten är av enkellaminat, som jag gissar att den är, med den åldern... så kan du limma fast givaren mot båtens botten, inuti båten, jag gjorde så med en akterspegelsgivare i en Nimbus för en hel del år sedan, och det funkade bra. Jag använde vanlig Sikaflex fogmassa.

Detta görs lämpligtvis då båten ligger i vattnet, man kan behöva prova sig fram till den bästa positionen ombord.

Det finns även speciella behållare att köpa som man limmar mot botten, fyller med hydraulolja eller någon annan vätska som inte fryser och placerar givaren i denna. Kan även lätt tillverkas av ett avloppsrör med lock av PVC.

I vilket fall som helst så skall givaren sitta på ett ställe på botten som alltid har kontakt med vattnet, alltså inte för långt förut då fören lyfts ur vattnet vid gång.

Det har skrivits en hel del om detta i forumet det senaste året, och kanske innan dess också, kolla med sökfunktionen.

--

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har "rör innanför skrovet" varianten och den funkar bra, fyller på med en liiiiiten skvätt olja ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Airmar har en bra instruktion HÄR

Limma en stump avloppsrör med epoxi, fyll med propylenglykol (inte olja!)

Limma aldrig med gummilinande massa, den stjäl effekt och funkar det inte så är det ett helsike att flytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att du kollar Youtube, det finns massvis med filmklipp som visar montering av ekolodgivare. Några är kanske helt galna och inte passar för normala svenska båtar, men de flesta känns vettiga.

Tre saker att tänka på

1. Om du har båten i vatten med påväxning gäller det att att kunna komma åt givaren för rengöring.

2. En annan sak att tänka på är inte "kollidera" med badsteg, så man inte riskerar att sätta foten på givaren isf trappstege

3. För normal propellerrotation skall givaren sitta på båtens styrbordssida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för alla svar. så om jag förstått det rätt, så kan alltså givaren läsa igenom båtens golv.??

jag ska alltså såga till ett rör och limma fast nånstans där bak på båtens golv. som jag sedan ska fylla med propylenglykol och sedan lägga i givaren där i, vilket också då betyder att man kan ta med sig givaren hem när man fiskat klart??.

har sett många som monterar den på utsidan av båten, ca 20 cm ijämte propellern, men detta är alltså inget jag ska/ behöver göra då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du lägger den löst i glykolen bör väl ifs funka.. om det inte blir lite dämpande om den barra ligger löst mot botten.

Etylenglykol eller vilken annan vätska som helst som inte fryser bör väl funka.

Jag limmade fast en i förpiken mot "golvet".. byggde upp med modelleravariant av epoxy, samma som jag limmade med, runtomkring.. fyllde med... olja har jag för mej men det kan ha varit glykol.....

Funkade klockrent.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Du kan sätta givaren i ett rör inne i båten, men det är ju inte den "normala" metoden för en akterspegelgivare. Jag har det i min båt, men det är en snipa så den har ingen akterspegel. Jag har även kunnat gömma röret under en koj så det inte syns, din båt är ju öppen så du kommer ju att se ett fult avloppsrör någonstans. Att ta hem givaren är ingen höjdare, den bör monteras ordentligt i röret så den sitter i rätt vinkel mot vattnet. Downvü-givare funkar inte bra genom botten heller om det är en sådan du har.

Nä, jag hade monterat givaren på akterspegeln om jag haft din båt. Om du inte vill borra i båten kan du såga ut en lagom stor bit av en plastskärbräda, så tjock du kan hitta. Skruva fast givarens hållare i skärbrädan och limma skärbrädan på akterspegeln. Många kommer tycka att det gör större skada än två hål, eftersom det kan vara svårare att få bort brädan än att täppa till hålen. Men sover du bättre av att inte borra hål i båten så är det ett enkelt sätt att undvika det. Sladden för du in bredvid motorn där akterspegeln är lägre. Den kan läggas rätt snyggt med vanliga "kabelkanaler" eller vad de heter som du köper på vilket elvaruhus/byggvaruhus som helst. Ms-polymer kan du använda som lim, finns många fabrikat, bara att googla.

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan sätta givaren i ett rör inne i båten, men det är ju inte den "normala" metoden för en akterspegelgivare. Jag har det i min båt, men det är en snipa så den har ingen akterspegel. Jag har även kunnat gömma röret under en koj så det inte syns, din båt är ju öppen så du kommer ju att se ett fult avloppsrör någonstans. Att ta hem givaren är ingen höjdare, den bör monteras ordentligt i röret så den sitter i rätt vinkel mot vattnet. Downvü-givare funkar inte bra genom botten heller om det är en sådan du har.

Nä, jag hade monterat givaren på akterspegeln om jag haft din båt. Om du inte vill borra i båten kan du såga ut en lagom stor bit av en plastskärbräda, så tjock du kan hitta. Skruva fast givarens hållare i skärbrädan och limma skärbrädan på akterspegeln. Många kommer tycka att det gör större skada än två hål, eftersom det kan vara svårare att få bort brädan än att täppa till hålen. Men sover du bättre av att inte borra hål i båten så är det ett enkelt sätt att undvika det. Sladden för du in bredvid motorn där akterspegeln är lägre. Den kan läggas rätt snyggt med vanliga "kabelkanaler" eller vad de heter som du köper på vilket elvaruhus/byggvaruhus som helst. Ms-polymer kan du använda som lim, finns många fabrikat, bara att googla.

tack för svar. tanken från början var ju att sätta den på akterspegeln då jag sett andra göra detta, så har redan köpt saker för att kunna borra och silikona hålen. hade tänk montera den likt bilden nedan. men sen blev jag osäker å därför sökte mer kunskap här:)

post-110354-0-39768700-1491415541.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bilden är nog en bra grund att utgå ifrån, men givetvis måste du utgå ifrån hur just din båt ligger i vattnet i första hand. Ofta är en stor del av akterspegeln torr när man kör, vattnet sugs liksom ner. Så kolla när båten är i rörelse så givaren inte kommer hänga i luften. Men den ska ju heller inte sticka ner under botten och bromsa. Och tänk på det där med propellerns rotation, det är propellern som bestämmer vilken sida givaren ska sitta. Jag tror du gör bäst i att googla eller kolla i manualen till lodet om detta, en bild säger mer än tusen ord när det gäller propellerns rotation. Någon kanske har en bra länk om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den bilden är nog en bra grund att utgå ifrån, men givetvis måste du utgå ifrån hur just din båt ligger i vattnet i första hand. Ofta är en stor del av akterspegeln torr när man kör, vattnet sugs liksom ner. Så kolla när båten är i rörelse så givaren inte kommer hänga i luften. Men den ska ju heller inte sticka ner under botten och bromsa. Och tänk på det där med propellerns rotation, det är propellern som bestämmer vilken sida givaren ska sitta. Jag tror du gör bäst i att googla eller kolla i manualen till lodet om detta, en bild säger mer än tusen ord när det gäller propellerns rotation. Någon kanske har en bra länk om detta?

okej. bilden är från bruksanvisningen. kanske inte just till min men till en lawrence iaf. 

kanske är en dum fråga. men säg att propellern snurrar på höger om du står bakom båten. vilken sida ska den då placeras på?

Att det ska vara så krångligt att montera ett ekolod:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stal en bild på nätet nu... Titta noga så ser du en bra placerad givare till höger. Du kan tänka att skrovet kommer att ge "lä" åt givaren istället för att få propperströmmen upp-piskad mot givaren.

post-104696-0-32819700-1491420407_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...