Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Salty

Installera laddvärden i regulator

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag skulle gärna vilja få hjälp med instruktioner för min regulator så att jag inte gör något fel. Jag känner att mina kunskaper inom batterilära är låg och har läst här om hur viktigt det är att programera rätt för att inte skada batterierna.

 

Jag har 2 st fast monterade 25W samt en 100 w flyttbar som ska kopplas till en Epever Tracer 20 A. Batteribanken består av 3 st Tudor 80 A blybatteri. Samt ett 80A tudor för start.

 

Jag skulle uppskatta oerhört mycket om jag kunde få lite förslag och råd inför inställning av värden på regulatorn då jag inte gjort detta tidigare.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båt står på land brukar jag ställa regulator på 13,6-13,7V

På sommaren då jag har ständig förbrukning kör jag på 14,3-14,4v

Kan ej i huvudet hur, men pluggade, frågade, rådgjorde med alla som orkade och har kommit fram till att det funkar. Batterier har hållit bra så.

Har UH-fria... typ fritidsbatterier till förbrukning ett gäng 85Ah.. samt ett 65Ah för startmotor..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du får ännu mer hjälp om du är lite mer exakt på vilken modell av regulator du har. Epever har flera olika Tracer-serier. A, BN, I och så den som bara heter Tracer.

Vissa har en separat display vilken man kan använda för att ställa ännu fler värden.

Så återkom med mer info om modell och gärna en bild/länk på regulatorn och info om du även har en display (MT-50 och MT-5 heter några)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du får ännu mer hjälp om du är lite mer exakt på vilken modell av regulator du har. Epever har flera olika Tracer-serier. A, BN, I och så den som bara heter Tracer.

Vissa har en separat display vilken man kan använda för att ställa ännu fler värden.

Så återkom med mer info om modell och gärna en bild/länk på regulatorn och info om du även har en display (MT-50 och MT-5 heter några)

Hej Christer

 

Min regulator är utav Epever Tracer A, 20A. Länk:http://www.ebay.com/itm/EPEVER-Tracer-2210A-20A-MPPT-Solar-Charge-Controller-12-24V-EPsolar-/201838683334?hash=item2efe85e4c6

 

Jag har köpt en BM Nasa med bluetooth övervakning.

 

Jag har aldrig ställt in värden på liknande utrustning och har läst att det finns olika laddningsfaser, batterityper att ta hänsyn till.

Läst i manualen men känner mig osäker på flera punkter..

Batteritypen, är det korrekt att blybatterier är sealed? Finns gel, flooded och User...

Kloka råd är väldigt uppskattat inför programmeringen av detta.

 

Ser att det finns tider m.m att ställa.

Jag antod att först att panelerna laddar så snart solen skiner?

Vill helst inte göra fel och förstöra saker i förtid.

 

Tacksam för all hjälp.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båt står på land brukar jag ställa regulator på 13,6-13,7V

På sommaren då jag har ständig förbrukning kör jag på 14,3-14,4v

Kan ej i huvudet hur, men pluggade, frågade, rådgjorde med alla som orkade och har kommit fram till att det funkar. Batterier har hållit bra så.

Har UH-fria... typ fritidsbatterier till förbrukning ett gäng 85Ah.. samt ett 65Ah för startmotor..

Stort tack för ditt svar!

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har den externa panelen kan du inte ändra mer än mellan sealed, GEL och open. Om du kan fylla på dina batterier väljer du open, annars sealed.

 

Har du den externa displayen är min rekommendation att köra user och sänka "return to bulk"-värdet till ~12.7 eller däromkring, extra viktigt om man har AGM-batterier. Detta för att undvika att laddaren går upp i bulkladdning varje dag båten ligger vid bryggan utan förbrukning. Alternativt göra som Caribic föreslår av samma anledning. Man åstadkommer i princip samma sak men på olika sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du ingen extern display så går det tydligen att ändra spänningarna med en PC. Man fixar en billig USB-kabel och laddar ner ett särskilt program från Epever. Kan ju funka om det bara behöver göras ett par gånger om året.

I manualen används f.ö. ordet "flooded" - som Bobba alternativt benämnde "open" - för de påfyllningsbara.

Manual (pdf)
MPPT (instr.video)
Billig USB-kabel och program (instr.video)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har den, men tyvärr verkar det vara en bugg i deras Android-app som gör att man inte kan ändra till "User" via Appen & WiFi-boxen. Har man väl valt "User" i regulatorn med hjälp av displayen så kan man sedan ändra parametrar med WiFi-boxen men just att ändra t.ex. Sealed -> User funkar inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat webbgränssnitet med PC?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hunnit labba med det utan valde den enkla vägen eftersom jag har en display också.

 

Jag har däremot kört wifi-boxens webbgränssnitt för att konfigurera AP-inställningar (ändra SSID och sätta säkerhet). Det var intressant då det till största delen är på kinesiska. Som tur är finns en reset-knapp på wifi-servern som kom till användning några gånger.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du ingen extern display så går det tydligen att ändra spänningarna med en PC. Man fixar en billig USB-kabel och laddar ner ett särskilt program från Epever. Kan ju funka om det bara behöver göras ett par gånger om året.

 

I manualen används f.ö. ordet "flooded" - som Bobba alternativt benämnde "open" - för de påfyllningsbara.

 

Manual (pdf)

MPPT (instr.video)

Billig USB-kabel och program (instr.video)[/

 

Om du inte har den externa panelen kan du inte ändra mer än mellan sealed, GEL och open. Om du kan fylla på dina batterier väljer du open, annars sealed.

 

Har du den externa displayen är min rekommendation att köra user och sänka "return to bulk"-värdet till ~12.7 eller däromkring, extra viktigt om man har AGM-batterier. Detta för att undvika att laddaren går upp i bulkladdning varje dag båten ligger vid bryggan utan förbrukning. Alternativt göra som Caribic föreslår av samma anledning. Man åstadkommer i princip samma sak men på olika sätt.

 

Hej

 

De batterier jag har är Tudor 80A, bly. https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/batterier-batterier/tudor-marinbatteri-80ah-12v

 

Eftersom jag inte har någon kabel eller extern monitor förutom Nasa BM1 undrar jag vad som händer om jag ställer in regulatorn på flooded. Vilka laddvärden är den programerad med då? Eller ska man alltid köpa till kabel/ extern monitor?

 

Jag ska försöka få fram en kabel men båten ska sjösättas lite tidigare än planerat och vet ej om jag hinner ordna fram korrekt kabel innan.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen extern display så går det tydligen att ändra spänningarna med en PC. Man fixar en billig USB-kabel och laddar ner ett särskilt program från Epever. Kan ju funka om det bara behöver göras ett par gånger om året.

 

I manualen används f.ö. ordet "flooded" - som Bobba alternativt benämnde "open" - för de påfyllningsbara.

 

Manual (pdf)

MPPT (instr.video)

Billig USB-kabel och program (instr.video)

Stort tack för länkarna, ska gå igenom dessa ikväll 8)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt batteri är "ett vanligt vått blybatteri", d.v.s. du kan lyfta locken över battericellerna och fylla på destillerat vatten om nivån är för låg över blyplattorna. Den batteritypen heter i manualen "flooded".

Titta på avsnitt 3.4 i manualen.
Håll inne enterknappen tills displayen skiftar till "batterityps-bilden".
Gör upprepade tryck på select-knappen tills det visas FLd (för flooded) på displayen. Om du råkar passera bilden så är det bara att fortsätta att trycka några gånger till, batteritypsalternativen roterar runt.
När det står FLd i rutan så trycker du på enterknappen.
Klart!

Inställningarna för förbrukares till och frånslag kan du lämna utan åtgärd om du inte ska ha finesser som att lampor ska tändas o släckas i anslutning till solnedgång/soluppgång.

Någon gång emellanåt ska du lyfta locken över batteripåfyllningen och kolla nivån på batterivätska och fylla på om nivån sjunkit. Det finns en förträngning nere i hålet. Vätskan ska stå upp till underkant på de plastflärpar som skapar förträngningen. Är nivån för låg så står blyplattorna inte i vätska och ger inte full effekt. Är det för högt så bubblar batterisyran ut ur batteriet. I ett vått blybatteri så ska det att bubbla lite i batterivattnet så vätskan rörs om så lite bubblor är helt rätt, det är det som händer vid "equalize charging". Batterivatten (destillerat vatten) köps i literflaska på macken/Biltema. Var försiktig med det batterivatten som finns i batteriet. Det är en skarp syra som förstör kläder mm om du får det på dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt batteri är "ett vanligt vått blybatteri", d.v.s. du kan lyfta locken över battericellerna och fylla på destillerat vatten om nivån är för låg över blyplattorna. Den batteritypen heter i manualen "flooded".

 

Titta på avsnitt 3.4 i manualen.

Håll inne enterknappen tills displayen skiftar till "batterityps-bilden".

Gör upprepade tryck på select-knappen tills det visas FLd (för flooded) på displayen. Om du råkar passera bilden så är det bara att fortsätta att trycka några gånger till, batteritypsalternativen roterar runt.

När det står FLd i rutan så trycker du på enterknappen.

Klart!

 

Inställningarna för förbrukares till och frånslag kan du lämna utan åtgärd om du inte ska ha finesser som att lampor ska tändas o släckas i anslutning till solnedgång/soluppgång.

 

Någon gång emellanåt ska du lyfta locken över batteripåfyllningen och kolla nivån på batterivätska och fylla på om nivån sjunkit. Det finns en förträngning nere i hålet. Vätskan ska stå upp till underkant på de plastflärpar som skapar förträngningen. Är nivån för låg så står blyplattorna inte i vätska och ger inte full effekt. Är det för högt så bubblar batterisyran ut ur batteriet. I ett vått blybatteri så ska det att bubbla lite i batterivattnet så vätskan rörs om så lite bubblor är helt rätt, det är det som händer vid "equalize charging". Batterivatten (destillerat vatten) köps i literflaska på macken/Biltema. Var försiktig med det batterivatten som finns i batteriet. Det är en skarp syra som förstör kläder mm om du får det på dig.

Stort tack för din information. Mycket tacksam.

 

Jag ska se om jag kan få tag på kablage för att göra bätttre inställningar av laddspänning.

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok här var det en high-tech-laddare/regulator.. är dom ptogramerade så dom håller koll på spänning, laddning, ström, temperaturer mm. på ett bra sätt?

Funkar dessa bra i verkligheten eller hur pass kompromiss är det.

Min e ju "bara" manuell.. batterierna fritid är väl bly.. fast inte påfyllbara med destvatten..

Orkar inte meka så mkt så jag ställer in den på 13.7v vintertid.. fast när jag kollar displayen visar den över 14v.. har ej mätt över batteriet dock.. på sommaren ställer jag upp till 14.4.. då har jag ju ständigt minst en.. oftast två kylboxar igång..

Minns nu inte riktigt hur jag kommit fram till dessa inställningar men det verkar funka.. fast jag vet inte om batterier riskerar att ta onödigt stryk.?

Nån som har bra koll?

Det sitter en givare som kollar temp på regulatorn... å.. jag vill ilne hålla på och göra olika inställningar ofta.. höst och vår räcker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok här var det en high-tech-laddare/regulator.. är dom ptogramerade så dom håller koll på spänning, laddning, ström, temperaturer mm. på ett bra sätt?

Funkar dessa bra i verkligheten eller hur pass kompromiss är det.

Min e ju "bara" manuell.. batterierna fritid är väl bly.. fast inte påfyllbara med destvatten..

Orkar inte meka så mkt så jag ställer in den på 13.7v vintertid.. fast när jag kollar displayen visar den över 14v.. har ej mätt över batteriet dock.. på sommaren ställer jag upp till 14.4.. då har jag ju ständigt minst en.. oftast två kylboxar igång..

Minns nu inte riktigt hur jag kommit fram till dessa inställningar men det verkar funka.. fast jag vet inte om batterier riskerar att ta onödigt stryk.?

Nån som har bra koll?

Det sitter en givare som kollar temp på regulatorn... å.. jag vill ilne hålla på och göra olika inställningar ofta.. höst och vår räcker..

 

Nu är ju jag, och en del andra här på forumet, kanske lite anala när det gäller elen.... men... hade jag haft en regulator som när jag ställt in 13.7V gav över 14V hade jag förpassat den till närmaste återvinningsstation. Jag tycker din tanke när det gäller laddspänningar är helt rätt, men det låter inte som att din regulator håller med!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu.. som sagt vet jag ju inte om den "ger" 14... eller vad det är för spänning den visar.. ska mäta på batterisidan. Förmodar att den ger vad den är inställd på.. bläddrar jagvi inställningar så visar den ju det inställda värdet..

Måste såklart mäta och kolla..

Men värdena 13.7 vinter och 14.4 sommar, med ständig förbrukning.. vettiga värden.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu.. som sagt vet jag ju inte om den "ger" 14... eller vad det är för spänning den visar.. ska mäta på batterisidan. Förmodar att den ger vad den är inställd på.. bläddrar jagvi inställningar så visar den ju det inställda värdet..

Måste såklart mäta och kolla..

Men värdena 13.7 vinter och 14.4 sommar, med ständig förbrukning.. vettiga värden.?

 

Det tycker jag absolut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
På ‎2017‎-‎04‎-‎06 på 10:17, Caribic410 säger:

Ok här var det en high-tech-laddare/regulator.. är dom ptogramerade så dom håller koll på spänning, laddning, ström, temperaturer mm. på ett bra sätt?

Funkar dessa bra i verkligheten eller hur pass kompromiss är det.

Min e ju "bara" manuell.. batterierna fritid är väl bly.. fast inte påfyllbara med destvatten..

Orkar inte meka så mkt så jag ställer in den på 13.7v vintertid.. fast när jag kollar displayen visar den över 14v.. har ej mätt över batteriet dock.. på sommaren ställer jag upp till 14.4.. då har jag ju ständigt minst en.. oftast två kylboxar igång..

Minns nu inte riktigt hur jag kommit fram till dessa inställningar men det verkar funka.. fast jag vet inte om batterier riskerar att ta onödigt stryk.?

Nån som har bra koll?

Det sitter en givare som kollar temp på regulatorn... å.. jag vill ilne hålla på och göra olika inställningar ofta.. höst och vår räcker..

Hamnade i den här tråden när jag letade efter erfarenhet av att ställa in värden i Tracer-regulatorer och minns också att jag varit här och svarat. :huh:

Min erfarenhet är att temperatur-kompensationen kan göra att spänningen stiger ut från regulatorn vilket är helt OK. Man kan alltså trots inställt värde på 13,7 få över 14 vid kall väderlek.

Sen blir jag lite konfunderad av ditt svar Caribic. Du skriver dels att din regulator är manuell men också att du ställer in den på olika värden. Jag får inte ihop det.

 

Själv har jag kört på dessa värden ett tag på mina AGM-batterier. Synpunkter på dem?

image.png.45b38f2b4c12ebc4973e91e5cad74b93.png

Värdena är från en excel-fil som jag gjort med en kontrollfunktion som ser till så att User-värdena är enligt reglerna, dvs värde 1>2, 2>=4 osv. Kändes vettigt att göra det hemma istf när man håller på i båten. Rekommenderas om man ska justera.

 

 

Redigerad av ChristerN
strul med bilderna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ChristerN säger:

Hamnade i den här tråden när jag letade efter erfarenhet av att ställa in värden i Tracer-regulatorer och minns också att jag varit här och svarat. :huh:

Min erfarenhet är att temperatur-kompensationen kan göra att spänningen stiger ut från regulatorn vilket är helt OK. Man kan alltså trots inställt värde på 13,7 få över 14 vid kall väderlek.

Sen blir jag lite konfunderad av ditt svar Caribic. Du skriver dels att din regulator är manuell men också att du ställer in den på olika värden. Jag får inte ihop det.

 

Själv har jag kört på dessa värden ett tag på mina AGM-batterier. Synpunkter på dem?

image.png.45b38f2b4c12ebc4973e91e5cad74b93.png

Värdena är från en excel-fil som jag gjort med en kontrollfunktion som ser till så att User-värdena är enligt reglerna, dvs värde 1>2, 2>=4 osv. Kändes vettigt att göra det hemma istf när man håller på i båten. Rekommenderas om man ska justera.

 

 

Vet inte var jag skrivit manuell.. och vilket sammanhang.

Har ofta avstängt lastutgången och har den "manuellt" fast den går ju ändå enl sina inställda värden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Caribic410 säger:

Vet inte var jag skrivit manuell.. och vilket sammanhang.

Har ofta avstängt lastutgången och har den "manuellt" fast den går ju ändå enl sina inställda värden..

Tex i den texten jag citerade

På 2017-04-06 på 10:17, Caribic410 säger:

Ok här var det en high-tech-laddare/regulator.. 

...

Min e ju "bara" manuell

...

Och så skriver du i samma post att du ställer om den. 

På 2017-04-06 på 10:17, Caribic410 säger:

...

Orkar inte meka så mkt så jag ställer in den på 13.7v vintertid.. fast när jag kollar displayen visar den över 14v.. har ej mätt över batteriet dock.. på sommaren ställer jag upp till 14.4.. då har jag ju ständigt minst en.. oftast två kylboxar igång..

Minns nu inte riktigt hur jag kommit fram till dessa inställningar men det verkar funka.. fast jag vet inte om batterier riskerar att ta onödigt stryk.?

Nån som har bra koll?

Det sitter en givare som kollar temp på regulatorn... å.. jag vill ilne hålla på och göra olika inställningar ofta.. höst och vår räcker..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina AGM kör jag sommartid med 14,7V. Lastutgången stänger vid 12,6V på vintern och 12,4V på sommaren. Tror jag, det sitter en lapp i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, ChristerN säger:

Tex i den texten jag citerade

Och så skriver du i samma post att du ställer om den. 

 

Med manuell verkar som jag menst att jag, de gånger jag använder lastutgången, har den normalt i avstängt läge och sätter den på ON manuellt.

Det finns ju inställningar som startar/stänger av  lastutgången när den är på. Dessa är justerbara.

Jag har inte haft något inkopplat på den normalt men drog fram kabel från elverksbatteriet då den kan laddas ur om den står stand by..

Verkar som jag svarat på nåt.

Men med "manuellt" kan jag inte mena annst än lastutgången.

Förstod efter nån kommentar i en tråd idag.. varför spänningen går högre än inställt värde ibland.. tempgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, ChristerN säger:

Tex i den texten jag citerade

Och så skriver du i samma post att du ställer om den. 

 

Jo å så ställer jag om inställningarna för sommaren resp vintern, manuellt. Det sker inte automatiskt.. å det kanske det finns regulatorer som gör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, ChristerN säger:

Hamnade i den här tråden när jag letade efter erfarenhet av att ställa in värden i Tracer-regulatorer och minns också att jag varit här och svarat. :huh:

Min erfarenhet är att temperatur-kompensationen kan göra att spänningen stiger ut från regulatorn vilket är helt OK. Man kan alltså trots inställt värde på 13,7 få över 14 vid kall väderlek.

Sen blir jag lite konfunderad av ditt svar Caribic. Du skriver dels att din regulator är manuell men också att du ställer in den på olika värden. Jag får inte ihop det.

 

Själv har jag kört på dessa värden ett tag på mina AGM-batterier. Synpunkter på dem?

image.png.45b38f2b4c12ebc4973e91e5cad74b93.png

Värdena är från en excel-fil som jag gjort med en kontrollfunktion som ser till så att User-värdena är enligt reglerna, dvs värde 1>2, 2>=4 osv. Kändes vettigt att göra det hemma istf när man håller på i båten. Rekommenderas om man ska justera.

 

 

 

Jag hade rekommenderat följande när det gäller laddvärden:

Equalize: 0 (av)

Charge limit: 14.6

Boost: 14.4

Float: 13.6 (eller vad som står på batterierna)

Boost reconnect: 12.7 (för att undvika återkommande laddcykler när detta inte är nödvändigt)

Equalize duration: 0 (av)

 

På Vintern är det vettigt att sänka charge limit till samma som Float.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...