Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Azguz

Smörja roderaxel - vilket fett?

Rekommendera Poster

Ja, vilken produkt använder man för att smörja roderaxeln? 

Använder man marinfett eller ska man använda propelleraxelfett eller något helt annat?

Biltema har ju både marinfett och propelleraxelfett

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade använt mig utav propelleraxelfett till hjärtstocken, eftersom det alltid finns tillhands ombord. Men troligtvis duger även vattenfast marinfett av god kvalitét.

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jo, de funkar nog alldeles utmärkt bägge två!
Hmm... med risk för att få "smörj" av forumets tribologi-kunniga påstår jag att allt halkigt fett som är vattenfast blir bra.
Så tag som sagt vad du råkar ha. Propeller- marin- eller vinschfett är rimligen helt okej!

En roderaxel roteras ju ytterst pyttesparsamt jämfört med en propelleraxel. De tekniska smörjkraven är därför såpass låga att nära nog allt smörjande fett klägg - som inte sköljs bort - borde duga bra!?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju på hur den är lagrad; men jag har förstått att man vanligtvis inte smörjer roderaxeln då skit/smuts etc tillsammans med fettet blir en slippasta som äter upp lagret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olika bud! Spännande!

Jag kan tänka mig att rodret rörs lite, lite hela tiden och därmed kan det bli bra slitage ändå. Så var det med blocken till vindrodret där man måste ha kullagrade och inte glidblock av den anledningen. 

Om man inte ska använda fett ska an istället använda olja? Som man gör i vinschen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Olja blir väl sällan bra här.

Fettet på hjärtstocken och dess lagringar har ju två funktioner, att smörja och hålla tätt mot inträngande vatten.

Vanligtvis sitter ju den övre hjärtstockslagringen under vattenlinjen, och det finns ju olika konstruktioner, men en vanlig modell är ett glidlager av oljebrons i vilket det finns ett spår där det ligger en fläta av ett textilt material, i tidernas begynnelse var det fårtalg som denna var indränkt i, men idag är det ett modernare petroleumfett.

Modernare lagringar har istället en O-ring eller annan typ av tätning/tätningar här.

Om det finns en nedre lagringspunkt är denna en öppen konstruktion, ofta av en hal plast, "Nylon" eller liknande, behöver inte fettas in, är vattensmord.

När det gäller den typen av övre lager/tätning jag beskrev, finns det en stor mutter högst upp, här kan det läcka några droppar, då kan man dra åt denna mutter en liten bit, när det inte längre går att dra åt mer måsta man byta den där flätan.

Då skall båten stå på land... men det blir mer adrenalinhöjande att göra detta jobb då båten ligger i vattnet...

Vi har skrivit en hel del om sådana här lagringar eller tätningar tidigare på detta forum.

--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte på att "spärrarna" i vinscharna ska oljad och inte fettas! Om det sitter fettnipplar där så fettar jag nog :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...