Azguz 105 Postad 4 April , 2017 Ja, vilken produkt använder man för att smörja roderaxeln? Använder man marinfett eller ska man använda propelleraxelfett eller något helt annat?Biltema har ju både marinfett och propelleraxelfett Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 April , 2017 Jag hade använt mig utav propelleraxelfett till hjärtstocken, eftersom det alltid finns tillhands ombord. Men troligtvis duger även vattenfast marinfett av god kvalitét. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 April , 2017 (redigerade) Jo, de funkar nog alldeles utmärkt bägge två!Hmm... med risk för att få "smörj" av forumets tribologi-kunniga påstår jag att allt halkigt fett som är vattenfast blir bra.Så tag som sagt vad du råkar ha. Propeller- marin- eller vinschfett är rimligen helt okej!En roderaxel roteras ju ytterst pyttesparsamt jämfört med en propelleraxel. De tekniska smörjkraven är därför såpass låga att nära nog allt smörjande fett klägg - som inte sköljs bort - borde duga bra!? Redigerad 4 April , 2017 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 4 April , 2017 Det beror ju på hur den är lagrad; men jag har förstått att man vanligtvis inte smörjer roderaxeln då skit/smuts etc tillsammans med fettet blir en slippasta som äter upp lagret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 4 April , 2017 Olika bud! Spännande!Jag kan tänka mig att rodret rörs lite, lite hela tiden och därmed kan det bli bra slitage ändå. Så var det med blocken till vindrodret där man måste ha kullagrade och inte glidblock av den anledningen. Om man inte ska använda fett ska an istället använda olja? Som man gör i vinschen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 April , 2017 Olja blir väl sällan bra här. Fettet på hjärtstocken och dess lagringar har ju två funktioner, att smörja och hålla tätt mot inträngande vatten. Vanligtvis sitter ju den övre hjärtstockslagringen under vattenlinjen, och det finns ju olika konstruktioner, men en vanlig modell är ett glidlager av oljebrons i vilket det finns ett spår där det ligger en fläta av ett textilt material, i tidernas begynnelse var det fårtalg som denna var indränkt i, men idag är det ett modernare petroleumfett. Modernare lagringar har istället en O-ring eller annan typ av tätning/tätningar här. Om det finns en nedre lagringspunkt är denna en öppen konstruktion, ofta av en hal plast, "Nylon" eller liknande, behöver inte fettas in, är vattensmord. När det gäller den typen av övre lager/tätning jag beskrev, finns det en stor mutter högst upp, här kan det läcka några droppar, då kan man dra åt denna mutter en liten bit, när det inte längre går att dra åt mer måsta man byta den där flätan. Då skall båten stå på land... men det blir mer adrenalinhöjande att göra detta jobb då båten ligger i vattnet... Vi har skrivit en hel del om sådana här lagringar eller tätningar tidigare på detta forum. -- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 4 April , 2017 Tänkte på att "spärrarna" i vinscharna ska oljad och inte fettas! Om det sitter fettnipplar där så fettar jag nog Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser