Mr_Merlin 2 Postad 3 April , 2017 Hej, Har ett VP 280sp drev som jag demonterade förra året och hade inne för ompackning av över och underhus samt bytte bälgar. Nu upptäckte jag att drevet glappar kring insexskruven i styrhjälmen? Det verkar som insexskruven bottnar? Ska det vara någon bricka eller shims i mellan? Med vänlig hälsning Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 4 April , 2017 Insexskruven ska bottna mot drevet, och lagra i hjälmen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 5 April , 2017 Ok, så om det glappar där så är det lagret i hjälmen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 6 April , 2017 Och hur åtgärdar man det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 11 April , 2017 (redigerade) Är det bussning nr 7 som man ska byta? https://ehandel.bjornhammarvarvet.se/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743310-44-17095.aspx Och kan man byta den utan att ta bort drevet? Redigerad 11 April , 2017 av Mr_Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 11 April , 2017 Är det bussning nr 7 som man ska byta? https://ehandel.bjornhammarvarvet.se/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743310-44-17095.aspx Och kan man byta den utan att ta bort drevet? Hur mycket glappar det? Har du en bild på styrhjälmen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 13 April , 2017 Svårt att säga hur mycket det glappar, men det glappar en del. Känns inte som att det skulle vara ok att köra med. Har ingen bild och båten står 10 mil bort.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 13 April , 2017 Finns inget lager/bussning i styrhjälmen. Det är en kort axeltapp som sitter med två eller en insex beroende på årsmodell och den är "lagrad" direkt i styrhjälmen dvs aluminiumet. Glappar det där så har det varit något fundamentalt fel eller fel typ / felmonterad axeltapp. Den där tappen kan sitta satan, det är ingen som våldfört sig på delarna vid demontering? På den med två insex så finns det två gängade hål som man monterar två skruvar som då fungerar som avdragare för tappen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 13 April , 2017 (redigerade) Ok, låter inte bra..... Det är det som jag är lite orolig för, men kan man montera tappen/insexan på något annat än ett sätt? Har modellen med en insexa. Demonterade drevet förre året och använde inget våld, vet att insexan kan sitta hårt men sprayade 556 några dagar innan som fick verka och sen lossnade den ganska lätt. Finns det inte en sån här bussning i 280 hjälmen? https://marinexpress.se/873183_2.png https://marinexpress.se/artikel.php?kid=903-909&sok=&id=4580 Redigerad 13 April , 2017 av Mr_Merlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 13 April , 2017 Jag har nog fel ang bussningen verkar det som, jag har dock inte upplevt att det sitter något som går att ta bort i styrhjälmen utan ser ut som att det är alu godset direkt. Har rivit bort tappen ett ex antal gånger. Men uppenbart är ju att det sitter något där om man tittar på 280 drevets sprängskisser för tapp med en insex. Att få bort den bussningen kan nog vara ett mindre helv.. efter alla år i vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Merlin 2 Postad 13 April , 2017 Ok, tror oxå det kan vara svårt att då bort bussningen, måste nog demontera drevet igen och kanske byta styrhjälm och dess lagring oxå Det som oroar mig är att detta glappet kommit plötsligt? Kände inget glapp när jag monterade drevet föra våren? Kan jag klantat mig vid monteringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser