Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
LonelyBird

Angående BT:s PEX-kopplingar.

Rekommendera Poster

På mina rostfria vattentankar har jag exakt lämpliga rostfria rör som denna BT PEX-koppling glider på och värkar gripa suveränt men vad kan vara anledningen till följande restriktion?

post-54642-0-65064200-1491223840_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PEX-kopplingen är gjord för PEX-rör och inget annat. Pex är ett plastmaterial (tvärbunden polyeten) som kopplingen griper tag i på ett helt annat sätt än i ett rör av rostfritt stål som är betydligt hårdare.

Inom rörbranchen finns det tydliga och strikta regler för vilka produkter som kan och får kombineras och det är bara brodukter som är godkända att monteras ihop med varandra som får monteras ihop.

Kannske ärdetotsaken att kpingeninte ska användastillsammansmedhårdare metalliska rör.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PEX-kopplingen är gjord för PEX-rör och inget annat. Pex är ett plastmaterial (tvärbunden polyeten) som kopplingen griper tag i på ett helt annat sätt än i ett rör av rostfritt stål som är betydligt hårdare.

Inom rörbranchen finns det tydliga och strikta regler för vilka produkter som kan och får kombineras och det är bara brodukter som är godkända att monteras ihop med varandra som får monteras ihop.

Kannske ärdetotsaken att kpingeninte ska användastillsammansmedhårdare metalliska rör.

Mackey

Så du menar att det snarast är materialets hårdhet som är anledningen till texten, då givetvis kopplingens metallklor fäster dåligt, och att själva legeringen inta har med saken att göra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, klorna griper inte tag i stålrör så bra så det är risk att röret glider ur kopplingen.

På en båt kanske det inte gör något om vattnet rinner ut och då kan man ju chansa...

Tycker du att kopplingen griper tag ordentligt så blir det ju tätt i och med att det är en o-ring som tätar.

Det finns liknande kopplingar för metallrör, men jag hittar dem inte nu.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till metallrör skall man använda kopplingar av tex. den här typen:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Skarvnippel-2000017919/

Men dom måste passa exakt, dessa är avsedda för kopparrör, kromade eller ej. Om man har kromade halvhårda eller varmglödgade så skall man även ha instickshylsa i dom.

Om det finns särskilda klämringskopplingar till rostfria rör vet jag inte, men är ytterdiametern densamma så funkar det.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av texten att döma luktar det galvaniska problem. Men istället för en massa gissningar, varför inte skicka ett mail till Biltema och fråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga gissningar.

Kopplingarna är till ett plaströrssystem så texten är egentligen överflödig.

Det är ovanligt att man skriver vad saker inte ska användas till, men min gissning ang. denna skrivning är att det är för att det är flera än LonelyBird som varit sugna på att använda kopplingen till något den inte är avsedd för.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gör som Bosse föreslår, köp en klämringskoppling, men käp en som är till rostfria rör.

Nackdelen är att du inte får bort kopplingen annat än genom att såga av röret den sitter på

Om du köper kopplingar av känt fabrikat, tex. Vatett, så kommer det att finnas delar som funkar med dessa kopplingar inom överskådlig framtid. Du får också väldigt tydliga instruktioner, http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/system-vatette/klaemringskopplingar-foer-kopparroer-elfoerzinkade-och-rostfria-staalroer.html

Det går även att gå över till plaströrssystem - om det är det du vill ha - på två sätt.

• Gängkoppling vilket ger dig 100 % frihet att bygga vidare med vad som helst, inte bara plaströr
  • Direktövergång till plaströr mha. en sk. halvkoppling, men då måste du ha en halvkoppling som passar både klämringskopplingen och plaströrssystemet.
Berätta lite mera vad du vill så kan jag föreslå delar.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga gissningar.

Kopplingarna är till ett plaströrssystem så texten är egentligen överflödig.

Det är ovanligt att man skriver vad saker inte ska användas till, men min gissning ang. denna skrivning är att det är för att det är flera än LonelyBird som varit sugna på att använda kopplingen till något den inte är avsedd för.

Mackey

Alldeles riktigt Mackey, jag har nog kopplat vattensystem och känner nog till klämkopplingar etc.

Min ursprungliga fråga hade att göra med förvirringen BT skapade med sin text som fick mig att undra som bhemac om det luktar galvaniska problem.

Var intresserad av vad Ni tänker om saken.

Jag kopplade den till mitt tankuttag.  Sitter som i berget. Är ej på trycksidan. Slipper klämkopplingens problem med att vid modifikation skall röret kapas osv. (Tack Bosse!).

Sedan läser jag BT:s "inte rostfritt eller förkromat" och undrar då varför inte metallrör...

För mig är det helt klart att BT:s PEX-kopplingar inte är avsedda för metallrör men om röret är av rätt ytterdimension vet jag inte varför man inte skulle kunna försöka förutsatt att rostfritt eller krom inte innebär några speciella "hemlor".

I mitt fall märkte jag röret med märkfärg, satte på kopplingen, roterade kopplingen på röret, fick ett markant spår i märkfärgen varpå jag försiktigt fördjupade spåret med en vanlig rörkapare. Där sitter kopplingen och ingen drar av den för handkraft...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema säger:

"PEX-kopplingarna ska ej kopplas till denna typ av rör, gäller alla metallrör."

På alla VVB jag tittade som levereras med blandventil så sitter det halvkopplingar i mässing. 

På PEX-röret sätter man en tex 866008 Mässingskoppling, rak, 15 mm–1/2", sen behöver man en D-nippel och och en halvkoppling.

Men man har väl en blandventil närmast beredaren och kopplar PEX-rören dit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...