Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
derbyboy

smörja ankarspel

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska smörja mitt ankarspel. I anvisningarna står det: "Axeln bör smörjas med marinfett före montering.Tectylbehandla motorväxelllåda för längre livslängd".

post-107592-0-93257700-1491222943_thumb.jpg

1. Ska jag skruva upp motorn och spraya Tectyl inne i motorn?

2. Jag antar att A och B ska smörjas med marinfett men ska jag även trycka in lite i C?

3. Funkar http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Batvard/Marinfett-2000033131/

4. Funkar http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Motortillbehor_Styrsystem/Olja_Glykol_Konservering/Motorvard_Konservering/TECTYL_MOTORKONSERVERING_300ML?id=07170 

5. Övriga synpunkter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras fick jag rådet (till ett Lewmar ProFish) att noggrant göra ren den gängade delen av axeln, på vilken "linhjulet" löper, och sedan smörja in detta med vattenfast fett, exempelvis propelleraxelfett.

"Linhjulet" har ett finare namn som jag nu glömt...

Men iallafall, med lösningsmedel, trasa och liten skruvmejsel tvättades och petades gängorna rena, sparsamt med Volvo-Pentas propelleraxelfett lades på, och sedan löpte detta "linhjul" lättare och frittfall funktionen liksom upptagningsfunktionen fungerade bättre.

Säkerligen funkar Biltemas fett lika bra till detta.

Motorn med sina anslutningar skall ju vara helt inkpaslad, men som det ser ut på bilden har du ditt spel i delar, så måhända kan det vara bra att dutta på sparsamt med Tectyl vid motorns anslutningar.

...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tectylbehandling handlar väl om att rostskydda så jag skulle försöka täcka ytor som skulle kunna rosta. Dvs utsidan av motor och växellåda o.s.v.  Ankarspel lever ju i en fuktig miljö.

Jag skulle välja en Tectyl av den typ som torkar till en täckande vaxliknande hinna.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minns jag inte fel så är det så att du ska spruta Tectyl på UTSIDAN av ankarspelets motor. Det här är väl främst för om ankarspelet är monterat externt i ankarbox eller dylikt så att det utsätts för en fuktig miljö. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ser jag vid närmare titt, att ditt spel är en typ att montera med motorn under däck eller innanför skrov, där motor och växellåda inte är inkapslade, ja då skall du behandla dessa oskyddade delar med Tectyl! precis som Azgus skriver. Men välj då den typen som blir som ett vax, det blir väldigt kladdigt annars.

--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni någon länk till "Tecyl som blir som vax"?

Stort tack för alla tips och synpunkter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...