nordsluttning 0 Postad 1 April , 2017 Hej! Lyckades segla av rodret på min Afrodite 22'a i höstas så inför sommaren behövs ett nytt. Hur konstruerar man det? Har möjlighet att låna ett roder från likadan båt för att få till formen. Men, materialval? Plastad plywood? Behövs någon form av förstärkningar? Tar tacksamt emot tips! Bifogar bild på likadan båt med synligt roder. //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2017 Enklast är väl en plywoodskiva och sen lägga på Divinycell eller Bonocell (som är billigare). Putsa till och sen plasta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 2 April , 2017 Försäkringsbolaget? Eller har dom sagt nej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 2 April , 2017 Om det gamla funkar bra gör du ett likadant.. annars förändrar du det lite enl önskemål. Förmodligen nåt fyllmaterial och ytterhölje av komposit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 April , 2017 Hej, hur gick rodret av mer exakt?Kanske på mitten under gångjärnen eller kanske trillade allt inklusive rorkulten bort och försvann?Ifall du har rester kvar av det gamla rodret så kan möjligen lagning bli ett tänkbart alternativ?[Hittade f.ö. ditt exempels bildkälla, verkar inte visa originalet ens för exempelbåten enligt min min bilds text nedan. Rodret tycks alltså vara utbytt i den bilden. Aphrodite22:s ursprungliga roder verkar också klent enligt SailGuide-foruminlägget av matsa lör maj 27, 2006 7:54 pm?] Som Caribic 410 antydde ovan, passa hellre på att göra ett bättre roder eftersom du ändå måste fixa det!?För mig ser roder-konstruktionen usel ut, klen och utsatt vid grundstötning. Kan funka för tävlingsnissar i lugna vatten men knappast för normal turistsegling.[Hehe, mina fixarhorn växer ut i pannan, varför inte ett sorts fällroder byggt på eventuella rester? Ett fällroder kan - via sitt extra gångjärn - vinkla upp sig akterut ifall roderbladet skulle bli "påkört av undervattensföremål". Alternativt kanske lämpligt försvagande av roderaxelns rotations-gångjärn, bara såpass att rodret lossar lämpligt lätt så ingenting dyrt slits sönder vid haveri, nån sorts "brytpinne" i gångjärnen (förutsätter nån vajer som räddar rodret från att sjunka eller försvinna men men?)] 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nordsluttning 0 Postad 4 April , 2017 Rodret gick av nedanför nedre gångjärnet. Den nedre delen försvann. Har nog inget behov av grundstötningsanordningar då båten går 100% på kända vatten. En idé jag har kring konstruktionen: Två skikt 15 mm luanaplywood med en 1 mm rostfri plåt emellan som förstyvning. Detta kläs sedan med någon form av distansmaterial för enklare formning. Slutligen plastas allt in med epoxy/polyester?? Låter det galet så beror det på att jag aldrig byggt ett roder tidigare :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 4 April , 2017 Jag förstår inte vitsen med plåten i mitten. Du behöver ju metall nog att fästa gångjärnen i men utöver det så tillför en plåt i mitten ingenting. Jag skulle nog forma divinylcell och plasta utanpå det. Då får man ett både lätt och starkt roder. Om du är obekväm med att jobba i de materialen så kan du ju göra hela rodret i plywood. Det fungerar också men det blir mycket tyngre och känsligare för läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 4 April , 2017 (redigerade) Har byggt ett roder till båt i den storleken. Det blev lite brådis, som så ofta, men i princip skulle jag göra likadant igen: 2 12 mm plywoodskivor i ungefär rätt form som jag limmade ihop med epoxi och microfibrer. Hyvla och slipa till önskad form och profil. Häng upp och laminera med flasfiber som hängs över framkant. Tror jag använde 2 lager typ 190gram eller liknande. Måla med primer Spackla om det behövs Måla med primer Måla med bottenfärg Redigerad 4 April , 2017 av JonasP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2017 (redigerade) Styrkan sitter i det yttre plastlagret så en enkel plywood räcker och sedan typ Bonolcell som är enklare att forma än plywood. Där rorkulten fäster kan det vara vettigt med flera lager plywood. Redigerad 5 April , 2017 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 April , 2017 Styrkan sitter i det yttre plastlagret så en enkel plywood räcker och sedan typ Bonolcell som är enklare att forma än plywood. Där rorkulten fäster kan det vara vettigt med flera lager plywood. Nja, inte i min konstruktion. Det är så lite glas i den. På ditt sätt krävs nog lite mer glas och lite mer eftertanke hur det placeras. Dessutom var det enklare/snabbare att jobba i bara ply, glas och epoxy än att blanda in ett material till som en ska se till att få vidhäftning till osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 April , 2017 Ja det går att göra på lite olika sätt även om principen är densamma. Plasten har fördelen av lite längre hållbarhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser