Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
pentaracer

Olja i ny B20

Rekommendera Poster

Min AQ130 C har nya kolvar, frästa cylindrar, planad topp samt block, nyfrästa ventilsäten, nya ventiler, balanserad vevaxel, ny kam. Nu när motorn är som ny, vilken är den absolut bästa olja jag kan ge den och varför ? Man får inte svara titta i instruktionsboken, jag antar att det har varit nåt framsteg på 35 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den klassiska oljediskussionen igen... Här är vi ju inne på mycket myter och tyckande: Helsyntetisk superolja för 500 spänn eller biltemas mineral för 50. Att tänka på: * Det är ingen högprestandamotor utan en beprövad konstruktion. * Marinmotorer går hårt och kan nog jämföras med klassisk racing. Det intressanta är att i klassisk racing (bil alltså) kör man ofta på mineralolja då syntetoljan rinner av för lätt när motorn är riktigt varm. * När pajade en volvo senast p g a dålig olja. Har själv sett motorer som man nästan fått gräva ur den lilla olja som fanns kvar, men gick gjorde dem. Slutsats: Själv kör jag på billig semisyntet (biltema) men brukar byta olja filter en gång mitt på säsongen ungefär. Filter brukar jag dock köra volvo original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste väl ändå vara bättre med castrols longlife ? 180 kr/l ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till: Nu snackar vi ju dessutom inkörning, och de jag känner som bygger motorer och rejsar (sugmotorer, alltså) kör alltid in på mineralolja. Dock är det oljebyten i parti och minut - första efter två¨timmar, andra efter ytterligare fem, tredje efter tio till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del får vem som helst hälla vad som helst i sin motor. Skälet till att jag lägger mi i här är att jag tycker folk resonerar lite bakvänt. Superduperoljan X är ju bättre än vanlig nineralolja, alltså ska jag ha det i min T-ford. Att sedan inte pupmen klarar att bygga upp oljetrycket, toleranserna är för stora i cylindrarna för att oljefilmen skall sitta kvar och oljan sprutar ur filtringarna vid vevaxeln spelar ingen roll Tänk på att B20 är UTVECKLAD för de oljekvaliteter som fanns runt 1970 vad gäller t ex pumpbarhet o alla andra egenskaper. Det är inte alls säkert att en olja som är avsedd för en toppmodern turboladdad maskin (som är konstruerad för sådana oljor) är den bästa för en 40 år gammal konstruktion. Snacka med folk som håller på med veteranbilar och klassisk racing. De sistnämnda framför allt har värdefulla kunskaper eftersom deras motorer ofta går hårt och på relativt höga varv, precis som en båtmotor. De har dessutom ofta kört sönder en del grejer och har nyttiga erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toleransen är knappast dålig nu och filtringarna är utbytta mot riktiga packboxar Hur man än vrider på det så bara måste det ju finnas en olja som är bäst. Jag vet att man förmodligen kan hälla i vad som helst, men vilken ölja är bäst i en nyrenoverad motor ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är alltid kompromisser, det finns nog tyvärr inget som är bäst. Själv skulle jag köra på vanlig mineralolja. Det är faktiskt vad motorn är utvecklad för, även om du har en B20 av årsmodell 2005. Oljebumpen är tänkt för det, kolvringar, toleranser etc lika så. Och som sagt: Jämför återigen med klassisk racing * Höga varv=marinmotor * Sommartid=kallstarts och vinteregenskaper oväsentligt. Alla extrapengar du vill lägga på olja gör mer nytta i fler oljebyten än annan kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår mineralolja 10/40 eller 15/40. Jag kör alltid på mineralolja och lägger pengarna på att byta lite oftare istället. Jag har goda erfarenheter av att använda mineralolja avsedd för dieselmotorer i bensinmotorer. Den har tillsatser som löser sot mm. Byter man samtidigt lite oftare håller sig motorn ren o fin invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus

Ville bara säga att jag har fått väldigt olika kvalite på oljan när jag handlat på biltema. en gång så luktade det svavel i hela båten något så enormt. så den gick inte att använda tills jag byte motor olja till icke biltema , men ibland luktar det inte alls om biltema oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lite koll på [LINK]www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=10430[/LINK] Kom jag fram till att Castrol GTX High Mileage 15W-40 på [LINK]www.castrol.com/castrol/multipleproductsection.do?categoryId=8400007&contentId=6008329[/LINK] blir dagens vinnare. Vad tror ni ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jag gjorde ett test för några år sedan. Kallt ute..minus 18 gr. Tre glasburkar med vardera 0.2 l olja i. Burk 1 med dyr helsyntet. Burk 2 med mineraloja. Burk 3 med billig helsyntet.Efter en natt i kylan finner jag att den dyra helsynteten flyter lätt o fint. Mineralojan är lite segare och den billiga helsynteten är absolut segast..!! Finns säkert läge för felkällor men ändå..!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Castrol är säkert en mycket bra olja. Själv är jag ju så fånig att jag faktiskt tror på kvalitetsnormerna. Visst: Man behöver kanske inte köpa biltema, men vilken mineralbaserad OK-, Statoil-, Shellolja som helst duger gott för mig. Vad gäller glasburkstestet hängde jag inte riktigt med: För det första kör jag mycket sällan min båt när det är 18 grader kallt. För det andra VILL jag att oljan ska ha en viss klistrighet/vidhäftning för att inte rinna av de ytor som ska smörjas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Per_d. Det viktiga är knappast vilken olja man väljer utan när man byter.!! Jag har under åren haft motorer från lågvarviga dieslar till högvarviga supersportmaskiner.Har alltid bytt olja var 500:de mil eller motsvarande och har aldrig haft problem. Hälsningar Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag begriper fortfarande att vilken olja som helst funkar men frågan är fortfarande vilken som är bäst :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är följande: 1. Jag skulle pytsa i en billig Biltemaolja i början köra ett par timmar motorgång och sedan göra ett oljebyte, detta för att ta hand om ev rester från inkörning. 2. Sedan skulle jag köra med en normal marinmotorolja. Tänk på att en marinmotor belastas helt annorlunda jämfört med en bilmotor. En bilmotor får regelbundet vila, tex vid växling, nedförsbacke, etc. En marinmotor däremot har konstant uppförsbacke, ofta flera timmar i sträck. Detta är en enorm utmaning för kyl- och smörjsystem. Har man en dålig olja kan den förlora sina smörjande egenskaper väldigt snabbt. Sedan hävdar vissa att det råder större krav på att marinmotorolja skall absorbera fukt. Men detta tror jag inte är ett lika kritiskt krav som motorns belastningscykel. Regelbundna oljebyten (åtminstone en gg per år) tar dessutom hand om det senare problemet. Mvh Anders http://www.consensusmarinteknik.tk/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst linus

Biltemas oljor är klassade enligt internationella normer som finns till för att man skall kunna göra kvalitetsjämförelser olika motoroljor emellan. Exempelvis Biltemas helsyntet 5w-40 är klassad ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, vilket är en mycket hög (bra) klassning. Dessutom är det Statoil som tillverkar i alla fall syntetoljorna, känner dock ej till tvåtaktsvarianten. För den som är intresserad finns mycket att läsa på ett BMW-forum. Se länken http://www.autopower.se/forum/sok.asp och skriv biltema AND olja eller ngt dylikt så finns massor att läsa, både en hel del vettigt och en del mindre vettigt. Slutligen skulle jag inte tveka att använda syntetoljan i min marinmotor, eftersom livslängden och är betydligt längre än för mineralolja. Är motorn skramlig och gammal skulle jag kanske använda Biltemas helsyntet 5w-50, även om den är något lägre klassad än 5w-40. Finns ingen anledning att betala ett literpris på en märkesolja som är lika högt som för 4 liter Biltema (statoil)-olja! Med vänliga hälsningar, Linus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Ankarman: Jag kör inga jättemängder per säsong, men byter ändå mitt på sommaren ungefär såväl i motor som drev. Själv kör jag Biltemas mineral eftersom jag faktiskt tror att kvalitetsklassningen fungerar. Däremot törs jag inte använda deras filter. Men det viktiga är nog att man använder en olja man tror på, så länge det är mineralolja :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det alla säger är alltså följande : När man har renoverat sin motor för tusentals kronor, jag är en bra bit över 20000 kr. Köp en billig mineralolja, helst på biltema. Helsyntetisk olja är inte bra. Som ni kanske förstår bryr jag mig inte ett skvatt om ifall oljan kostar 500 kr/ liter. Synd att ämnet drev in på Biltemas olja funkar bäst av alla oljor i hela världen Det svaret skulle passa bättre in på ämnet Fungerar Biltemas olja Jag har fått många svar men ingen har svarat på min fråga som var: Nu när motorn är som ny, vilken är den absolut bästa olja jag kan ge den och varför ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normal marinmotorolja är den olja rekommderad av Volvo Penta i det här fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör mineral, gärna 15/40 eller tom 20/50 under inkörningen, sen hade jag nog i ditt fall möjligen kört halvsyntet. Själv kör jag enbart mineral på min nyrenoverade 350. Syntet oljan är ju som piss när den blir varm. /Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst linus

Beklagar att jag inte läste din fråga noggrannare. Biltema må vara en bra olja, men bättre finns absolut. Har ryktesvägen hört att Amsoil har mycket bra marinoljor. Kolla länk: http://www.allamerican-synthetics.com/marine_boat/marine_boat.html Priset blir dock ett helt annat, och frågan är om det spelar någon roll på en så pass enkel motor som din. Vidhåller dock att en syntetolja är bättre än en mineralolja! /Linus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska ju ta seden dit man kommer, och då får väl även jag vara lite syrlig: Såvitt jag kan se har INGEN skrivit att biltemas oljor är bäst. Jag har skrivit att jag använder dem eftersom jag tycker de duger åt min gamla spis och att de säkerligen duger rent generellt. Jag har förespråkat, och förespråkar mineralolja och att hellre lägga pengarna på täta oljebyten än märkesolja. Men som sagt: Man häller i vad man vill och för din del, Pentaracer, föreslår jag att du köper den dyraste olja du kan hitta, oavsett vad den är till för :D Tron kan försätta berg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Kör in motorn på en hyglig mineral olja. Byt sedan till helsyntetisk olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtrackaren har gått på Castrol GTX High Mileage 15W-40 hela sommaren fullständigt problemfritt.

 

 

Härligt med en nyrenoverad motor !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...