Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Rolle85

Impellerbyte, Yamaha, växelspaken i vilket läge?

Rekommendera Poster

Ja precis, hur ska reglaget stå när man lossar växelhuset?

Yamaha 60hk 1998.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha den i neutral och glöm inte bulten under trimfenan.

 

Det är en enkel operation att genomföra. Viktigt dock att man inte tappar bort kilen på drivaxeln.

 

Har du motorn i neutral kan du röra på drivaxeln för att passa in impellern i huset.

 

Jag brukar inte smörja in impellern, men det är väl egentligen att rekommendera om man vill följa det hela till punkt och pricka...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo har gjort de nåra gånger men mindes inte växelläget =)

tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

jahapp, då var impellern bytt och motorn testkörd...fin stråle  :D

 

post-92495-0-78529100-1491134772_thumb.jpg

 

post-92495-0-77676900-1491135244_thumb.jpgpost-92495-0-52083200-1491135256_thumb.jpg

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O-ringen på växelaxeln ska inte sitta i nederkant på splinsen som på dina bilder. Den ska ligga uppe på splinsen o enklast är att "klistra" fast den med lite fett högst uppe inne i hylsan på stången innan montering. O-ringens syfte är nämligen inte att täta utan att skapa lite för-spänning i växelnaxeln. Har sett detta felmonterat på många motorer, dvs att man satt O-ringen där den sitter på dina bilder. Om det spelar nån större roll, tja - förmodligen inte men det är som sagt inte så det ska va..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...