Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
hbengtsson

Fribordskapell

Rekommendera Poster

Finns det kapell eller skyddstyg att hänga utmed skrovsidorna för skydd mot sol/oxidation om båten skall ligga still ett tag? Har färgad gelcoat som är ganska känslig, plus att jag är hopplöst insnöad på blank och fin båt hela säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapell är väl aldrig, eller iallafall sällan sådant som finns färdigt, du får väl vända dig till en "kapellmästare" alltså firma som syr upp båtkapell med en beställning, men dom har nog rätt mycket att göra just nu.

Skyddstyg av den sorten du beskriver har jag aldrig sett på någon båt. Däremot kan man se olika typer av inplastade skydd på importerade båtar som kommer på trailer utmed europavägarna och i färjeterminalerna härikring. Och det är väl samma typ av krymplast som vissa använder vid vinterförvaringen, opraktiskt i ditt fall.

--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kapell är väl aldrig, eller iallafall sällan sådant som finns färdigt, du får väl vända dig till en "kapellmästare" alltså firma som syr upp båtkapell med en beställning, men dom har nog rätt mycket att göra just nu.

Skyddstyg av den sorten du beskriver har jag aldrig sett på någon båt. Däremot kan man se olika typer av inplastade skydd på importerade båtar som kommer på trailer utmed europavägarna och i färjeterminalerna härikring. Och det är väl samma typ av krymplast som vissa använder vid vinterförvaringen, opraktiskt i ditt fall.

--

Solskydd för skrovsidorna är inte ovanligt i träbåtssammanhang. Blekning av mahogny är ett bekymmer. Det är bara att ta fram symaskinen eller ringa en kapellmakare.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nog sett nåt sådant vid tillfälle.

Problemet är väl att det inte får gnida på gelcoaten, för då gör det nog mer skada än nytta.

Ibland har det hänt att jag hängt ut fendrarna när båten har legat på land, för att min tunga presenning inte skulle skava mot gelcoaten. Har ingen speciell pedantisk läggning - snarare tvärt om - men av bister erfarenhet vet jag att det kan bli mycket och onödigt jobb att åtgärda en skada efter en presenning som gnidit mot bordläggningen en hel vinter.  :( 

Vet inte var i Sveriges avlånga land du bor, men "min" kapellmakare Rössy Kapell på Smögen har löst många speciella kapellproblem för mig genom åren. http://www.rossykapell.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ser det ibland på träbåtar här:
I USA har man mössor på varenda träbit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för feedback! Skall ringa runt och kolla! Tänke om det fanns nägon prisvärd universallösning. Men det gör det ju iofs sällan i marina sammanhang! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En period låg det en mahognybåt (skärgårdskryssartyp) på boj intill mig. De hade hängt vanlig vit lakansväv längs sidorna. Anpassad för att precis hänga ner i vattnet så att den sög upp vatten i väven. Det skapade troligen lite lägre temperatur bakom väven samtidigt som det hindrade solblekning av mahognyn..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...