Azguz 105 Postad 29 Mars , 2017 Hejsan!Förra sommaren börja jag känna en konstigt doft från motorrummet och efter ett tag såg jag en konstigt svart sörja runt ena spridarens fot. Varmt var denna sörja som koda och avkylt rätt hård. Jag har först trott och planerad för ett hylsbyte, men fick återkopplingen från en erfaren mekaniker att om hylsan läckte så att det läckte kompression skulle jag haft kylproblem mm. Troligen läckte spridaren i den delbara skarven och att det var dieselläckage. Efter lite efterforskning, mail från volvo, så finns det ingen utdragare för spridarna. Utan man vrider den fram och tillbaka försiktigt medan man drar den utåt. Lite smörj kan användas. Då gav jag mig på det själv och såg detta: En titt på spridaren En titt ner i hylsan Det verkar ju som om det är spridaren som läckt? Och att läckaget är mellan spridare och hylsa. Ett hylsbyte kan således kanske inte vara nödvändigt. Vad tror ni? Tänkte höra här och sen lämna in spridare till en verkstad för genomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Mars , 2017 Inte ovanligt att nedre hylsan spricker vid gängan, och då läcker det. Putsa av spridarhållaren och kolla, kan vara hårfin spricka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 29 Mars , 2017 (redigerade) Inte ovanligt att nedre hylsan spricker vid gängan, och då läcker det. Putsa av spridarhållaren och kolla, kan vara hårfin spricka Nä det var något sådant en på en mekanisk verkstad sa till mig. Den jag prata med på firman var väldigt förtroendeingivande! Han ska att jag kunde skicka den till dem så kunde de provtrycka och renovera botten på den! Man behövde inte byta hela utan de kunde byta delar så att säga. För den som vill hänga med så pratar vi nr 9 i bilden: Den kostar ju 3200 om man ska köpa en ny... Redigerad 29 Mars , 2017 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Mars , 2017 Jag skulle tipsa dig om att köpa en begagnad komplett spridare. Ska man renovera spridare så bör man ta allihopa på en gång eller åtminstone provtrycka alla. Finns en firma på västkusten som har otroligt mycket begagnat, Davids Mekaniska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 29 Mars , 2017 Mitt tips är att du plockar ut alla spridare, åker/skickar dessa till Falkman i Solna, han är en jäkel på spridare, så går han igenom spridarna, tvättar eller byter om det är någon spets som är trasig. Bättre värde för pengarna än att köpa en spridare på vinst och förlust. Då vet du att allt är 100 och det fungerar. Var noga med att tvätta ur innan du sätter tillbaka de nya/renoverade spridarna, annars kan det läcka, det har hänt mig med en båt, ganska spännande när båten plötsligt går sämre, man öppnar en motorlucka och det står upp en kvast rök som lägger sig som en Lütsendimma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 30 Mars , 2017 Jo, jag förstår att det absolut är rekommenderat att renovera samtliga samtidigt men är det ett absolut krav? Eftersom de andra inte läcker så drar man sig ju för att röra dem med rädslan för att man inte får det tätt mellan kopparhylsan och spridaren därefter :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Mars , 2017 Nä inget krav. Det är för att undvika ojämn gång som iaf jag själv kräver att få provtrycka alla spridare när jag gör ett sådant jobb. Har du en ny spridare och resten lite halvdana så låter motorn lite lustigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 30 Mars , 2017 Då är det bara att bita i det sura äpplet helt enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser