Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Peter78_Gbg

Bygga om ruffad båt till öppen båt (westkapp)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Jag har en Westkapp 20 snipa som jag funderar på att bygga till öppen snipa då det skulle passa mig bättre i mitt användande.Jag tycker att den tar rätt former,

Om projektet blir av så har jag tänkt att ta bort överbyggnaden som är nitat strax under röda linjen. 

samt att lägga ny durk vattentäta luckor och en ny motorhuv och göra en styrpulpet i aktern på stybord sida med bänk och stol.

Dock har jag lite funderingar. 

Är det någon som gjort liknande?

Jag kommer få göra nya skott i ruffen så det blir en plan durk(som man ser på andra bilden är det nivåskillnader på inne och ute).

Kan jag använda konstruktionsplywood då den kommer plastas och målas?

Kommer borttagandet av ruffen påverka styvheten på skrovet nämnvärt?

eARAwCg.jpgZWZgtLR.jpg

Redigerad av Peter78_Gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter78_Gbg skrev: Kommer borttagandet av ruffen påverka styvheten på skrovet nämnvärt?
Kan bara maggrops-gissa men den viktiga `styvheten´ påverkas förmodligen klart värt att nämna!

Inte så att skrovet sackar påtagligt men båten tappar litet av sin ryggrad, normalt töj&böj i sjöns vågor upptas väl delvis av takkonstruktioner. Kvarvarande delar efter sådan amputation stressas mer än avsett, livslängden minskas?

[Gäller i alla fall i bilkaross-sammanhang, sågar man av taket på nån gammal bil för skojs skull så sackar den midskepps eller "mid-bils", magen kan släpa så att minsta trottoarkant dunkar i underredet*.]  

Taket är alltså ofta en integrerad del av skrovets/karossens hållfasthet.
Är skeptisk till din idé, för hos båtar finns ju ingen vägkant att stanna vid. Ifall skrovet spricker av ålders-utmattning så blir det snarare blubblubb.
Skulle i ditt fall funderat på att sälja båten, köpa nån annan för pengarna. I andra hand funderat på nån sorts förstyvande balkar eller så, f.ö. alls inget omöjligt projekt?

[Kolla/googla ifall din båttyp har äldre öppna varianter där tak saknades, möjligen plastades skrovena likadant oavsett? Att din överbyggnad är nitad strax under din bilds röda linje kan antyda sådan "dual purpouse"?
*) Hehe, bara en hörsägen men en gammal Saab med avsågat tak lär ha säckat ihop på sådant snöpligt vis - dessvärre i mångas åsyn nära gbg:s paradgata "avenyn". Bara hörsägen, men rent tekniskt/naturlagsmässigt verkar det inte alls otroligt? Taket i viktutarmade bilar/båtar blir känsliga för minskad hållfasthet, tänk hävarmar eller gotiska portaler??]
:wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...