Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Bengtssson

Ryds 23 DC eller Uttern D68?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är på gång och köpa en trevlig daycruiser som vi kan njuta av i sommar. Och som alla andra har vi googlat till oändligheten om info.

Har hittat väldigt bra info, men ofta från rätt gamla trådar. Så jag tänkte kolla om det har kommit nya erfarenheter om dessa 2 båtarna som vi är intresserade av.

De båtarna vi är intresserade av är:

Ryds 23 DC 05-07

Uttern D68 05-07

1. Båda är bensin, och där vi bor (Malmö) så finns det ingen mack som har bensin, bara diesel. Är det mkt jobb att fylla på för hand? Hur allvarlig är risken med att det ska antändas vid på fyllning/start?

2. Hur är dessa 2 båtarna i kvalite? om man kan jämföra dem? Hittade en sida om en kille som hade mkt dåligt att säga om Uttern, vet ej om det stämmer med verkligheten?

http://www.myboathistory.com/index.html

3. Är dessa jämnförbara i förbrukning?

Är självklart öppen för andra alternativ som är i samma storleksklass 6-8m och som är i typ samma utförande?

Min budget är runt 300 000kr.

Tacksam för svar!

Mvh

Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har egentligen ingen aning om hur de är jämfört med varandra, men den där Uttern verkar vara lite mer än bara söndags ex och vanskötsel.

Fördelen med en beg båt är att fabriksfelen redan uppkommit så man slipper grisen i säcken. Åk och titta på några i stället. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att tanka 150 liter från dunk kan ju inte vara så kul... brandrisk ska du nog inte vara orolig för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttern, har väl som flera olika båttillverkare har problem vid några tillfällen med sina båtar. Uttern flyttade sin produktion från Skelleftehamn i Sverige, till Polen. Det kan ha varit inkörningsproblem, vet dock inte när detta skedde.

Har sett bra mycket fina Utternbåtar i mina dar.

Vi har haft en Finnmaster 68 DC, den var vi mycket nöjd med. Byggs i Finland.

Tycker du även kan kolla på Bella och Flipper.

Söker du bara inombordare, kolla på Grandezza. Är moderbolaget till Finnmaster. Är båtar av hög kvalite, i mitt tycke.

I sommarhuset har jag själv långt till bensinmack, så tankar mest med dunkar. Brukar fylla på 2-4 20l dunkar lite nu och då, oavsett om det behövs eller inte. Ser det som lite träning :) Beror mest på hur bekväm man.

Ryds 23 är en bra båt. Så även uttern, vet att Rydsen fick en uppdatering på skrovet, vet inte hur stor skillnad det gjorde. Har läst artiklar att många anser att inombordarna som sitter i dessa båtar är av till åren och borde uppdateras till nyare modeller, dock inte mer insatt än så.

Har du möjlighet, så bege dig ut och testa/titta på båtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar!

Var och tittade på en väldigt välskött Uttern D68 idag. Och kunde absolut inte hitta några spår av dålig Kvalité. Kan vara som ni säger tillfälligheter och vanskötsel som gör att vissa sticker ut.

Det med bensin, är väl också en planeringsak, rutin att man alltid tar med sig bensin. Ska man inte köra jätte långa rundor så kanske det inte blir så stort problem. Plus gratis träning

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds har haft väldigt mycket problem med plast/gelcoat

Gelcoat som fläckvis gulnar och lossar när man kör med högtryckstvätt osv

Durkar som blivit svampiga

Med andra ord var noggrann på detta om du ev tittar på Ryds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde en sak, välj bränsledunkar med luftning. Dvs öppningskruv i bakkant på dunken, alt rör i den vanliga öppningen.

Råkade köpa en dunk på Biltema utan detta. Tog ca 3-4 gånger så lång tid att tömma den i tanken. Använde den en gång. Samtidigt som jag fyllde på med avluftningsdunkar.

Resulterade i att jag gav bort biltemadunken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...