sixleg 1 Postad 28 Mars , 2017 Har nu fått hem min udda Polar 20, plastskrov med mahognyöverbyggnad, och märker att den har svällt så tusan. Brorsan slipade och oljade ett par lager kinaolja förra året innan tiden tog slut, vart riktigt fin faktiskt. Men sen stog den ute hela vinterna utan ens en pressenning på. Vad ska jag göra för att få trät att krympa igen? Byggfläkt inuti? Vänta tills sommarvärmen torkat den? Hur ska jag bäst behandla för att undvika svällande igen? Lite orolig för att skadan inte går att laga är man ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Mars , 2017 Att bara olja mahogny är fördåligt, minst sju (7) lager lack om det ska hålla någorlunda. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 28 Mars , 2017 (redigerade) Se till att täcka båten snarast, luftigt men väderskyddat, låt den torka ur några månader. Sedan får du slipa försiktigt, olja och (som stod ovan) lacka minst sju gånger. Redigerad 28 Mars , 2017 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Mars , 2017 Brukar mahogny svälla så mycket? Det är inte plywood? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Mars , 2017 Brukar mahogny svälla så mycket? Det är inte plywood? Nej det brukar inte mahogny göra, men allt som liknar är inte mahogny. Bra påpekande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Mars , 2017 Nej, marinplywood ska inte svälla men mycket av den plywood man ser i båtar har svällt eller mer korrekt delaminerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 Mars , 2017 Brukar mahogny svälla så mycket? Det är inte plywood? Nej det brukar inte mahogny göra, men allt som liknar är inte mahogny. Bra påpekande. Mahogny är dessutom inte ett (1) träslag, utan flera som säljs som "mahogny". F ö brukar inte marinplywood svälla heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 Mars , 2017 Är det en sådan här skapelse är det nog plywood ser det ut som. Och då skall den vara lackad, oljning duger inte utvändigt, och otäckt en hel vinter är no-no!. https://www.blocket.se/stockholm/Polar_20_71492946.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 29 Mars , 2017 Jag körde trärent förra våren och grundade med mahognybets o sen lackade 7-8 ggr med epifhanes blev kanon, när jag tog upp i nov fortfarande kanon fint la på press just för att rädda trät o lack men i febr nån gång var jag o kikade då hade det ståt och droppat på några ställen och det vattnet blev liggande så fint då såklart inte vare sig blåste bort eller dunstade av solen, så flera gula områden:( Frågan är nu hur djupt jag måste gå för att komma rätt igen! jag skall börja försiktigt med 180/240 papper så får vi se. tipset annars blir väl antingen 100% regnfritt eller öppet o luftigt o kommer det snö så är det brått att få bort annars..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sixleg 1 Postad 29 Mars , 2017 Tack för alla svar. Det är precis en sån som på blocketannonsen. Jo vet inte riktigt om det är mahogny eller plywood eller annat men svällt har det och till förbannelse. Nåja, återstår att se om det krymper tillbaka. Har gjort vid elen så nu är det bara zink och puts kvar innan den får stå och torka. Får se om man får i den denna sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 29 Mars , 2017 Om det svällt till förbannelse låter det som om materialet frusit sönder eller om limmet mellan skikten i plywooden släppt. Då kommer det inte att krympa tillbaka, materialet är då förstört.Har du bilder..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 30 Mars , 2017 Jag har ju Mahogny på min Nimbus 26 -72 och har svårt att se hur det skulle kunna "svälla" upp! det är ju ett ganska gediget och stabilt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser