Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Ola_K

Nybörjarfrågor om iläggning, upptagning och frakt av båt

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Håller på och tittar på att skaffa en mindre till mellan stor förstabåt till familjen, så är ny på formet men försöker suga i mig så mycket info som möjligt, så mycket att lära sig!

 

En av sakerna jag funderar på är angående iläggning, upptagning och frakt av båt. 

 

Vad finns det för metoder för iläggning och upptagning och vad är storleksgränserna mellan de olika?

Jag har ju förstått att man kan ha en trailer/vagn och backa ned via en ramp men förmodar att det finns någon begränsning på hur stor båten kan vara för att det ska funka och kanske vad man har för bil? Såg att någon nämnde traktor... 

 

Sedan förmodar jag att nästa steg är att ha någon slags kran men vid vilken storlek på båt blir det aktuellt?

 

Sedan angående frakt, har läst mig till att det finns vagnar som får köra 30km/h och de som får köra 80km/h, stämmer det? Vad är skillnaden, är det också beroende på båtens och bilens storlek?

 

Bor i Norrköping och tanken just nu är att ha båten inne i Bråviken för att lätt komma åt den för vattenlek och fisketurer o.s.v men som jag förståt det finns det dock inte så mycket att se i Bråviken utan för mer intressanta grejer får man ge sig ut till mynningen vid Arkösund ca 50-60km landvägen.

 

Så min fundering är att om man vill ut till kusten en helg kanske det är enklare att ta upp båten på en kärra och köra ut än att köra båten. Men hur reaslistiskt är det om man har en båt som väger i runda slängar 1000kg? Och till det skulle man ju vilja ha en 80km/h kärra annars tar ju det ju ganska länge att köra 60km...

 

Allt gott!

Ola

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag ju säga si så här, du kommer troligtvis att tröttna på att ha båten i Bråviken, kan tänka mig att det är Lindö småbåtshamn som menas.

Att dra iväg ner till Arkösund eller StAnna tar ju i o för sig inte så lång tid men det går åt soppa om det är en planande båt, vilket jag förstår att du letar efter. Och Bråviken är inget kul, blir ju bara transportsträcka. 

Tidigare (många år sedan) så körde jag ner båten från Lindö till StAnna på våren o hem igen på hösten.Tröttnade på det och nu blir det landvägen vår o höst istället.

Nu har jag en egen 30 kärra vilket naturligtvis underlättar. Båten väger strax över 2 ton och kärran runt 400 kg. Så det går åt en bra dragbil (cheva pickis 4wd) Det tar ca 1,5-2 timmar att köra ner o hem båten, ca 6 mil.

 

Om i ditt fall med 1000 kg båt så skulle du nog kunna ha en 80 kärra beroende på vad du har för dragbil. Nackdelen med en bromsad kärra är att den måste besiktigas och skattas.

 

Ang kran så kan den användas på även mindre båtar om inget annat alternativ finns. Men vanligast är nog att man sjösätter från vagn upp till några ton. Men ligger man vid varv Herstaberg eller Karlsro, och inte har egen vagn som går att sjösätta med, så blir det nog sjösättning via slamkrypare eller gaffeltruck

 

Du kanske ska fundera på att ha båten vid Arkösund eller StAnna, det tar inte så lång tid att blåsa ner med bilen och det öppnas upp en hel annan värld en i Bråviken. Och Bråviken är ganska tråkig om det blåser upp lite, sjön blir jävl.. krabb snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Håller på och tittar på att skaffa en mindre till mellan stor förstabåt till familjen, så är ny på formet men försöker suga i mig så mycket info som möjligt, så mycket att lära sig!

 

En av sakerna jag funderar på är angående iläggning, upptagning och frakt av båt. 

 

Vad finns det för metoder för iläggning och upptagning och vad är storleksgränserna mellan de olika?

Jag har ju förstått att man kan ha en trailer/vagn och backa ned via en ramp men förmodar att det finns någon begränsning på hur stor båten kan vara för att det ska funka och kanske vad man har för bil? Såg att någon nämnde traktor... 

 

Sedan förmodar jag att nästa steg är att ha någon slags kran men vid vilken storlek på båt blir det aktuellt?

 

Sedan angående frakt, har läst mig till att det finns vagnar som får köra 30km/h och de som får köra 80km/h, stämmer det? Vad är skillnaden, är det också beroende på båtens och bilens storlek?

 

Bor i Norrköping och tanken just nu är att ha båten inne i Bråviken för att lätt komma åt den för vattenlek och fisketurer o.s.v men som jag förståt det finns det dock inte så mycket att se i Bråviken utan för mer intressanta grejer får man ge sig ut till mynningen vid Arkösund ca 50-60km landvägen.

 

Så min fundering är att om man vill ut till kusten en helg kanske det är enklare att ta upp båten på en kärra och köra ut än att köra båten. Men hur reaslistiskt är det om man har en båt som väger i runda slängar 1000kg? Och till det skulle man ju vilja ha en 80km/h kärra annars tar ju det ju ganska länge att köra 60km...

 

Allt gott!

Ola

 

Hur stor båt hade du tänkt dej?

Hade själv som första båt, och enda motorbåt, en som var 5,55m lång.

Den vägde ifs endast drygt 600kg utan motor.. vad en 90hk väger vet jag inte.. men fullastad,som den alltid var när vi åkte, skulle jag tippa på max 800kg.

Eftersom det var vår första båt överhuvudtaget, det var ett impulsköp och vi inte hade direkt kolla vad vi vill ha för båt.. så hade vi tur att den råkade bli helt perfekt för våra ändamål.

Ska du ut mer på "öppet" kan det såklart vara vettigt att ha en större.

Tror inte det vållar några som helst svårigheter att ha en båt som är uppåt 7meter och väger 1-1,5ton.

Antalet bra iläggningsplatser kanske blir lite färre.

Vi hade en favorit i tisnaren. Rampifarten var brant som f.. och i vattnet låg endast 2 st metallramper som är ca 30cm breda.. där skulle jag inte åka med mera vikt.. vi kom inte upp med vår framhjulsdrift om det hade regnat.

Andra planare bredare platser hade varit lugnt med dubbla vikten...

 

Hursomhelst, det var ett perfekt sätt att ha motorbåt. Packa klart hemma, tanka på vägen, lägga i på olika ställen inom en en radie på ca 5mil.

Upplevde, när vi åkte till samma ställen som vänner som hade båtplats, att vi hade båten i sjön, tankad, lastad och klar redan när dom fortfarande konkade saker, bensindunkar mm. mellan bil och båt. Vi var lastade och klara när vi skulle åka från sjön medan dom konkade prylar mellan båt och bil.. Hemma på tomten kändes det som man kunde ha mer prylar kvar i båten,

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag ju inte hur ni har det med tillgången på lediga båtplatser på och omkring din hemort.

Men det kan ju vara idé att undersöka detta innan du köper en båt, alltså skaffa båtplats först och sedan båt.

 

Sedan är det där med trailerbar båt en bra idé så som du beskriver det. Men även där skall du ha en plats att ställa upp båt + trailer på. och då med tanke på avståndet mellan hemmet och havet, är det ju bra med en 80-trailer, att dra en obromsad 30-trailer längre sträckor som ett LGF på landsväg är ju ingen hit direkt.

 

Sedan är det ju en fråga om vad du har idag för dragbil och vad du har för körkort.

Det är ju sammanlagt 3,5 ton som gäller för B-kort. Men alla bilar får inte dra så stora lass, även om det körkortsmässigt hade funkat. Alltså en Toyota Yaris får inte dra lika mycket som en Land-Rover, å andra sidan är Land-Rovern betydligt tyngre, så med enbart  B-kort kan du ändå inte få med dig så tung trailer... för att nu ge ett exempel.

 

Ibland krävs det att man köper in sig i en sjösättningsramp, ibland betalar man en avgift var gång man använder den, eller en avgift per säsong, någon enstaka gång kan man finna ramper som är gratis att använda, men det är sällsynt.

 

Jag skulle nog föreslå att du som första båt tittar efter styrpulpetbåtar och litet äldre hardtop (ht-) båtar, med utombordare. Ibland har man tur och finner sådana på Blocket med tillhörande vagn/trailer till överkomligt pris.

 

Skicket på dessa båtar varierar, men finner man en välskött och snygg båt så brukar det inte vara några större problem. Värre är det med gamla utombordsmotorer, där vet man aldrig skicket och även om provkörningen går bra så kan dessa rasa redan på första resan efter köpet, men man kan ju naturligvis ha tur också. 4-taktsmotorer är att föredraga!

 

Men börja med en mindre och billig båt, känn på båtlivet en eller några säsonger, om du gillar det så kan du senare byta upp dig, då vet du också vad det innebär att äga båt, att vistas ombord och kanske också hur det är att bo och leva ombord (i en HT-båt) och kan dra nytta av detta då du byter upp dig.

 

Men kolla upp tillgången på båtplatser på land och i vattnet innan du går vidare, liksom tillgången på sjösättningsramper.

 

--

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...