plinkan 0 Postad 26 Mars , 2017 Hej, Vi har två vp kad 43. När dom går på låga varv sticker temperaturen, om vi ökar varvtalet till tex 3000 varv går dom tillbaka till normal. Efter att lagt till vid bryggan och står på tomgång ökar tempen igen. impellrarna är bytta. När jag känner på locken till impellrarna så är dom varma, varvar jag då ur motorerna så blir locken kalla. Någon som kan ge mig tips på vad det kan vara. Tack, Patrick Lindqvist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Mars , 2017 Täppt kylvattenintag möjligen, eller läckage av luft vid kylvattenfilter.. när du varvar motorerna ökar sugförmågan och pumparna får vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 26 Mars , 2017 På Kad42 sitter sjövattenfiltret efter pumpen, så det kan inte vara felet. Var det likadant innan du bytte impellrarna? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plinkan 0 Postad 26 Mars , 2017 På Kad42 sitter sjövattenfiltret efter pumpen, så det kan inte vara felet. Var det likadant innan du bytte impellrarna? Ja det va samma innan bytet av impellrarna. Men det konstiga är att ibland går allt som det ska och då och då rusar tempen iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 26 Mars , 2017 Har haft problem med två AD41 i två olika båtar med samma problem som du. I båda fall var sjövattenpunparna slitna i huset med för stort läckage vid låga varv som följd. Den ena blev bättre efter byte till en riktigt mjuk eftermarknadsimpeller men båda krävde byte av vattenpump för att bli helt friska. Eller rättare sagt, den ena byttes men den andra var en äldre och renoveringsbar modell. När motorn går på tomgång (efter körning när den är genomvarm) ska pumpen vara kall och du ska tydligt kunna känna svala områden på värmeväxlaren. Är hela växlaren rejält varm (efter säg fem minuter) har du för lågt flöde av kylvatten. Lite underligt att båda motorerna har exakt samma symptom. Det är inte så att dreven varit av och återmonterats av någon som inte fått till kylvattenslangarna (som nu kinkar och stryper flödet)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plinkan 0 Postad 26 Mars , 2017 Har haft problem med två AD41 i två olika båtar med samma problem som du. I båda fall var sjövattenpunparna slitna i huset med för stort läckage vid låga varv som följd. Den ena blev bättre efter byte till en riktigt mjuk eftermarknadsimpeller men båda krävde byte av vattenpump för att bli helt friska. Eller rättare sagt, den ena byttes men den andra var en äldre och renoveringsbar modell. När motorn går på tomgång (efter körning när den är genomvarm) ska pumpen vara kall och du ska tydligt kunna känna svala områden på värmeväxlaren. Är hela växlaren rejält varm (efter säg fem minuter) har du för lågt flöde av kylvatten. Lite underligt att båda motorerna har exakt samma symptom. Det är inte så att dreven varit av och återmonterats av någon som inte fått till kylvattenslangarna (som nu kinkar och stryper flödet)? Hej, Båda dreven va borta inför föregående säsong, men monterades av en båtmekaniker. Jag ska ner till båten under veckan och ska då känna på pump och vämeväxlare. Tack för tipsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 Mars , 2017 På Kad42 sitter sjövattenfiltret efter pumpen, så det kan inte vara felet. Var det likadant innan du bytte impellrarna? Ja du har väl förstås kollat att det är fritt flöde i dessa filter eller snarare silar?! Om du har originalfilterbehållare så finns det ett plastlock innanför skruvlocket som kan spricka, och nyinköpta kan vara skeva, i ditt fall skulle det innebära att det läcker sjövatten mellan behållaren och locket. På min förra båt satt samma sorts fileterbehållare innan pumpen (TAMD31) och där var det väldigt känsligt om det läckte in luft, om locket hade kommit fel i gängorna, eller som den gången det inre locket gick sönder, och ett nyinköpt såg ut som en grammofonskiva som legat i bakrutan på en bil en solig sommardag... Som tips för dem som råkar ut för detta, ja inte med skivor i bakrutan, men med trasiga eller skeva innerlock, så gå till en lösgodisaffär och fråga om du kan få eller få köpa sådana där plastbehållare de får godiset levererat i, ta med även dess lock! för det är av dessa du med en skarp sax skall klippa till två eller tre sådana lock, och ersätta det trasiga innerlocket med, det behövs mist två för tjocklekens skull. Själva behållarna, eller burkarna, kan ju användas till någonting annat ombord, de håller i ungefär två säsonger, innan plasten spricker. De hemmagjorda locken håller längre, då de inte utsätts för UV-ljus. Jag såg nu häromdagen på mitt dp-drev att det fanns massvis med havstulpaner i kylvattenintaget, med en skruvmejsel och tryckluft tror jag att jag fick bort allihop, men det har du förstås också kollat? Sedan, även om det inte känns jätterelavant just nu, så kan du ju kolla motorernas termostater, men jag tror som tidigare inläggare att det är någon obstruktion i sjövattensystemet. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser